Posts

Showing posts from April, 2016

SUAMI GERGAJI ISTERI DAN JANINNYA SEKALI

OMTUHAN!APA NAK JADI LEEEEE...

Dunia makin mengarut?
Dunia makin buat kite semakin zalim.
Salah dunia ke?
Ehmm...soalan pelik buat semua.

Macam2 jenayah berlaku dalam dunia,sejak dua menjak,jenayah2 tu makin mengarut!
Semalam,baca satu kisah,seorang suami telah mengergajikan isteri kepada 3 bahagian hingga janin dalam perut terkeluar!
OMTUHAN!
Tak dapat bayangkan!

Mangsa di bunuh kejam,punca?tak tahu...
Yang pasti,suami dan mangsa bersekedudukan sehingga mengandung.Lelaki merangkap 'suami'sudah ada isteri dan seorang anak berusia 7thn.

Seminggu suspek (Agus ) di buru oleh pihak polis setelah penemuan mayat isteri dan janin di rumah mereka.
Dia ditemui di sebuah kedai makan di Surabaya.Ketika di temui,Agus tak melawan dan kelihatan memeluk salah seorang pegawai di situ dengan wajah ketakutan.

Agus telah membunuh isterinya pada 10hb April 2016 dan meninggalkan kawasan Tangarang dan sempat menjual telefon isteri dan meninggalkan potongan2 badan begitu sahaja.Dia juga di bantu ole…

HARI INI DALAM SEJARAH

TEMAN BUKA MEJA JUAL HASIL DECOUPAGE

MALU?
PASTI!
Tak pernah buat keje gila ni..
MALU?
PASTI!
Takut tak laku...
Huhuhu....

Tapi..sekadar suka2,sekadar meriahkan majlis sempena kedatangan PU Furqan.
Sambil mendengar ceramah ustaz,sambil menjamu mata.
Angkara seorang kawan AJK masjid yang di tugaskan untuk uruskan bahagian jualan.Teman jadi mangsa.Teman tak terfikir sampai ke sini,sekadar ambil tempahan dari kawan2 rapat je...
Tak de le sampai buka2 meja bagai!
Teman dah lama tak berurusan dengan orang ramai.
kaku,bisu pastinya.

Kami sibuk siapkan serba sedikit hasil untuk hari esok.
Tak sempat,hanya mampu buat sekadarnya sahaja.
Apa2 pun...
Dada berdebar,teman tak berani nak jamin,hasil2 tu di lamar orang.
Dalam kegawatan ekonomi,bahan2 perhiasan dah jatuh nombot 100!
Teman sedar tu,tapi...teman YAKIN!dalam 200 para hadirin yang di jangka datang.Tak kan le.....50 orang tak minat?
Paling tidak......30orang pasti jatuh hati..
Teman YAKIN tu..teman YAKIN!ALLAH ada untuk kami.

Ya ALLAH per…

PEMBUNUHAN DIPEKAN KECIL..

Image
PENUH DEBAR MENANTI SIANG..

Anak beri whatsapp beritahu kejadian bunuh mati kat pekan.
kebetulan teman tak kepasar,kalau tidak,teman pasti tahu awal dari mereka.
Kedai tu kat arae traffic light,pasti teman akan dapat menyaksikan kekecuhan itu.

Pekan teman pekan lama...pekan kuno..
Jika berlaku sesuatu kejadian...cepat sangat semua orang boleh tahu.
Bukan kepoh,tapi pekan kecil berita cepat tersebar.
Pergi sana pergi sini...10minit.Tak ada jam,tak ada kesesakkan melampau!tu yang teman suka...Walaupun jauh dari bandar2 besar..hidup kami santai belaka.

Suami tanya teman di mana,anak2 tanya teman kat mana...
Yang pasti,mereka risau,teman mungkin ke pasar.Nak jadi cerita,teman tak ke sana..
Semua tarik nafas lega.
Semua rasa gembira.Mereka takut,teman akan menyibuk nak tahu.

Teman kata kata kat suami...mungkin aunty tu garang kot?asyik nak marah orang je.
Suami balas..tak kan le,marah sampai bunuh?
Teman kata..mak aiii!lupa ke,budak kecik kat Sri Alam...kena bakar,sebab dendam kat atok bud…

CELOTEH ANAK...

Image
DIA MAKIN BESAR...

Balik...
Ibu!mana kertas warna warni kat bawah meja tu?
Teman jawap...kat situ2 juga,adik carilah.
Dia jawap dari atas...okay!ibu jangan naik atas tau!
Teman tanya..kenapa?
Dia jawap..rahsia..

Teman tak naik sebab teman sibuk kat bawah.
Teman tak naik kat area atas sebab teman sibuk uruskan barang2 nak berdagang sabtu ni.
Teman tahu,ada sesuatu yang dia sedang rancang buat teman.

Dik.hari ini hari lahir ibu kan?
Dia jawap..saya tahu.
Teman pancing lagi...adik tak beri ibu apa2 ke?
Dia jawap..mestilah ada!nanti saya beri kat ibu tau.Hahaha...itulah anak teman...dia lah penglipur lara,dialah penghuru hara dalam rumah.

Malam...
Sangkaa teman tepat!dia berikan teman kad buatan sendiri,tak sangka,anak teman pandai menulis.Jika dulu...tak tahu apa,sekarang dah bijak bistari.
Mengaji,membaca,mengira...celah gigi!

Terima kasih dik....
Ibu sayang adik,kakak ,abang dan ayah...Ketat ketat!
Semuga kite akan bersama selamanya.


DECOUPAGE

SENI TANGAN YANG INDAH

Lama simpan niat nak belajar DECOUPAGE.
Teman lihat hasil kerja dari sahabat handai...cantiknya...Pandainya mereka melukis.
Dalam hati...aku mesti boleh buat,masa ambil seni lukisan masa SPM dulu.....
Teman dapat 1.
Maknanya teman pasti boleh buat seni tangan ni.

Suatu hari,ada sahabat ajak belajar DECOUPAGE,teman terus setuju.Walhal...biasa2nya teman agak malas memandangkan kelas tu jatuh pada hari Ahad.
Demi memenuhi keinginan,teman pergi juga.

Apa itu DECOUPAGE ?
Seni tangan yang memerlukan kesungguhan.Tertib dan cermat.
Bahan2nya...Gam,Gesso (asas latar) Background kaler,tisu,gunting,brush dan varnis.
Dah cukup semua...
Sediakan bahan atau peralatan yang kite nak ubahsuai jadi lebih cantik.

Bahan2:
Kuali kecil beli kat DIY
Set asas DECOUPAGE.
Mula2 sapu gam atau di panggil sealer nipis di seluruh permukaan,boleh juga guna kertas pasir.
Sapu Gesso sehingga anda rasa permukaan tu tiada lagi cacat celanya.
Setiap langkah,mesti pastikan kering betul2.
Lepas tu s…

SELAMAT HARI LAHIR

UNTUK DIRI SENDIRI.

Selamat hari lahir
Selamat hari lahir...
Selamat hari lahir...untuk diri sendiri.
Selamat hari lahir..

Tiap2 tahun,itulah ucapan yang teman akan dapat.
TQVM....
Sebenarnya tak ada nilainya ucapan2 tu..
Yang penting!
Bersyukur....ALLAH beri pinjam nyawa lagi.
Bayangkan!
JIka sebelum hari lahir...Selepas hari lahir.....teman mati?
Apa pun tak boleh..

Sebenar teman tak ingat pun hari ini hari jadi teman..
Bila anak gadis ucap selamat hari lahir ibu...
Teman terpinga pinga...ah!hari ini berapa haribulan?
Anak kata...21hb lah!
Teman hanya mampu jawap ...okay,terima kasih...
kenapa teman tak ingat?sebab tak ada yang mengembirakan...hari lahir hari tak lahir,kehidupan tu sama sahaja.Lainlah,kalau tetiba dapat pergi London,macam gi ke pekan,dapat hadiah mewah2,dapat belian besar lengan!bukan lah teman tak bersykur,tapi...tulah...sebagai manusia biasa2,dapat beli beras pun dah bersyukur siang malam.

Dulu...masa teman otak kosong,teman suka sambut hari lahir,tapi sekarang,bi…

BUDAK MATI DIPATUK ULAR

TERASA SEDIH MELIHAT WAJAHNYA.

Sebagai ibu,teman faham hati ibunya...
Terkilan,sedih dan bermacam2 lagi perasaan.
Tapi...
Kite kena ingat...ALLAH dah susun semua tu.
Ikhtibarnya....anak2 jangan main2 kat tempat tak sepatutnya.
Atau...pihak sekolah kena pastikan tiada tempat2 bakal jadi tempat ular beranak pinak.

Teman pandang wajahnya...
Sayu..
Tapi..dalam hati teman kata...tak pe dik,ALLAH jaga...tak pe mama dan papa...ahli syurga saham akhirat.
Aaliya tanya...ibu,kalau saya kena patuk ular,ibu nangis tak?
Teman jawap nangis,tapi semua tu ALLAH atur.
Aaliya tanya lagi..yalah,ALLAH tentukan..tapi ibu nangis tak?
Teman jawap..nangis pun tak guna,tapi adik untung,adik terus masuk syurga.Adik suka masuk syurga atau adik suka jumpa ibu?
Dia jawap...ialah...saya suka masuk syurga,tapi...saya tak boleh jumpa ibu lagi.
Teman hanya jawap...siapa kata tak jumpa?nanti jumpalah kat syurga.
Itulah anak teman....
Anak bungsu paling menduga iman di dada.

Teman tak kongsi wajah arwah atas permintaan…

SAFIEY ILLIAS

Image
SEORANG PONDAN YANG BERTAUBAT

Teman terpanggil nak simpan ceritanya di blog,sekadar untuk tauladan anak2 dan kawan2.
Sebut TAUBAT,ianya sesuatu yang baik.
Kite patut puji sikap dia yang mengakui segalanya.

Dia usahawan berjaya,dalam usia muda dia dan jadi jutawan,dia dah memiliki kemewahan jika dibandingkan dengan kite kite yang tak sudah2 di rundung malang.
Dia mengakui.....dia PONDAN yang ingin berubah kerana ALLAH.
Dia sanggup luahkan isi hati hanya kerana ALLAH.
Taubat yang terbaik.Taubat nasuha yang paling sempurna.

Teman tak kenal dia,mula2 sebut nama tu,teman fikir berlaku di luar negara,bila teman baca lahan2,baru teman tahu,dia ada di Malaysia,dia orang kite.
Dia kata...
Dia nak berubah dan mahu jadi lelaki semula,dia rindu untuk berjemaah dan ingin ke Mekah menunaikan umrah.
Semuanya di luahkan pada seseorang yang lebih memahami.
Amat mudah bila diri kite sendiri ingin berubah,ingin membaiki kesilapan daripada di suruh2 oleha orang lain.
Safiey  beruntung,cepat sedar dan ber…

BLOG YANG SUNYI..

DEK LINE MACAM SIPUT BABI.

Bila teman buka blog...
Tunggu loading. blog....hati jadi sakit!lambat gillla!
Lama2 teman dah lali..dah tak minat nak buka lagi...

Lama teman menyepi,tapi dek nak aktifkan blog sendiri.Cuba lagi dan cuba lagi...
Kadang2 okay,kadang2 KO.
Tak tau apa sebabnya...line internet tempat teman punyalah lambat.
Teman kata...kerajaan sekat kot?
Suami selalu akan kata...jangan campurkan politik dengan line internet,Celcom tengah up date line lah tu kot?
KOT?dalam hati..jawapan tak berkeyakinan!

Lagi satu masalah teman ialah....mengantuk.Sejak dua menjak ni,mata macam ada gam.Nak melekat je...
Tak kira siang atau malam!
Tidur sahaja!
Runsing juga,tapi...jangan fikir buruk,fikir yang baik2 sahaja.
Teman sihat cuma keadaan cuaca yang panas menyengat buat kite kurang selesa.
Satu hari teman mandi 3 atau 4 kali.Pagi sekali,tengahari sekali,petang dan malam...
fuh!lega...

Bila teringat nak up date blog...
Loading....sampai pengsan!
Kenapa lah kan?
Kat Vietnam,line internet …

KISAH JIN TAK AKAN TAMAT

SELAGI KITA TAK BERJAYA MELAWANNYA.

Selama ini,dia gembira disamping anak2 dan suami tercinta.
Sejak anak lelakinya kerasukan,dia tak gembira lagi.Masanya habis pada urusan anak2.
Anak ke 2 boleh melihat makhluk halus,walaupun ustaz2 kata...
Kite tak boleh tengok jin.....
Bila kite rasa atau terpandang kelibat jin,itu maknanya jin tu dah tua.Dah tak larat nak jaga diri sendiri.
Sebenarnya...jin cukup takut nak jumpa manusia sebab......manusia khalifah ALLAH.Dan lebih mulia dari jin.
Itu kata ustaz atau itu kata2 termaktub dalam kitab.Masalahnya...
Anak2 itu tetap kerasukan.Tetap di ganggu hingga kehidupan tak lagi normal.

Pagi kelmarin...
Dia call,dia kata anak dia tetap sama..
Sehari dua okay,lusa dah ko.
Kali ini,katanya...anak kite nak kelar diri sendiri.Apa yang kite masak langsung tak sudi dia jamah.Petang semalam,dia goreng telur tapi bukan untuk dia makan tapi dia teraburkan kat lantai.Kite sabar....
Biasanya bila dia nak keluar,dia mesti bagitahu,tapi petang semalam,tak lagi..…

MERTUA MALANG

1 DALAM 1000

Pagi tadi teman borak2 dengan seorang perempuan yang dipanggil ' ibu'.
Berusia dalam lingkungan 50an,bermenantu dan bercucu.
Orangnya lembut,suara pun lembut.....
Pendek kata....dia seorang mertua yang baik dan lembut.
Kalau marah,teman tak rasa apa2 pun...
Sebab dia terlalu baik dan lembut.

Tahun lalu,teman nampak hubungan mereka anak menantu baik2 belaka.
Ke sana ke mari penuh kasih sayang,itu yang teman tahu..
Teman pernah terluah kata...seronok tengok akak,anak2 dah besar panjang dan bercucu.
Sehat dan gembira sahaja.
Dia hanya sambut alhamdulillah...

Tup tup....terdengar cerita anak menantu tak sebulu.
Agak terkejut juga...tapi...teman biarkan saja.Tak mahu mencampuri urusan mereka.
Bila terjumpa,ada juga tanya2....
Jawapannya...entahlah....tak tahu nak kata.

Kenapa?
Dia jawap tak tahu lah,dekat mana salahnya.Gara2 berwhatsapp anak beranak,semuanya berakhir.
Bahaya whatsapp ni,salah tulis,salah baca,salah letak pendekatan bahasa,hati akan terluka.
Teman kata.…

GIMIK TAK MENJADI

Image
PENYANYI DANGDUT MATI DIPATUK ULAR SENDIRI

Teman ni banyak keje,banyak urusan dunia...
Bila nak menulis,line macam siput babi...terhegeh hegeh...
Boleh jadi mengantuk!

Teman baca cerita penyanyi ni...
Terkejut dan ngilu perut di buatnya.
Teman cari kat youtube  dan saksikan sendiri.
Tengah syok2 menyanyi sambil menari....dia terpijak ekor ular belaannya.
Apalagi?
Zhap satu kali lah!
Akhirnya ular dapat cium peha gebu dia...
Akhirnya ular dapat sedut darah dia....
Dalam hati...dah tak de keje kan?
Nyanyi je le macam  biasa,Siti Nurhaliza menyanyi juga,top juga...
Tak ada le nak bawa ular bagai!
Tak ada keje cari keje,dah ada keje terconggang conggang.

Lepas kena patuk,teman lihat dia relak je...mungkin dia tak terfikir ajalnya sampai...
Teman lihat pembantu datang tolong tarik ular tu..
Semuanya selesai...
Dia sambung menyanyi dan menari....macam biasa...
Walhal...malaikat izrail dah tunjuk muka,dek tak faham...
dia terus mengedik ngedik..
Ustaz selalu kata...malaikat akan kata...wahai…

KISAH ORANG NAK KAHWIN LAGI

PENGANTIN LELAKI SAMPAI RUMAH PENGANTIN PEREMPUAN TAPI....
TUTUP SUNYI DAN TAK ADA PENGHUNI.

Kelmarin...berkejaran dalam masjid gara2 duit hantaran tak cukup.Ada yang kata pengantin lelaki kurang ajar,ada yang kata duit mas kahwin tak ada,ada yang kata pengantin lelaki tak kerja...
Dan di pendekkan cerita....hanya ALLAH sahaja yang tahu.

Hari ini teman baca kisah ini pulak!
Tampin-Seorang posmen telah di tipu hidup2 oleh kekasih hati.Pada hari istimewa...pengantin perempuan hilang bersama wang hantaran RM19000.
Pada hari yang telah di tetapkan,lelaki itu dan pastinya rombongan pengantin lelaki datang beramai2 ke rumah pengantin perempuan,sesampai sahaja......pengantin malang melihat rumah tu kosong tak berpenghuni.

Pengantin malang cuba call pengantin perempuan,tapi tidak berjawap.Alangkah sedihnya hati pengantin lelaki...
Malu,kecewa dan impian hancur berkecai sebaik melihat rumah tu kosong.

Masa tu....tiada apa yang boleh di ucapkan,melainkan menahan malu dan pilu di hati.
Semalamny…

TUDUNG FAREEDA BUAT HAL LAGI

DAN KALI INI LEBIH TERUK DAN SANGAT2 MEMALUKAN.

Pernah berlaku...
Pelanggan Fareeda tidur baring kat kaki liman tunggu pintu kedai di buka.
Masa tu...
Teman dah rasa....pelik nya!peminat tudung jenama tu seolah2 dah sampai peringkat taksub!
Bagi teman...ini semua mengarut!

Semalam,sekali lagi...
Tudung Fareeda buat hal lagi,kali ini lebih teruk dan sangat2 memalukan.
Peminat jenama ni dah sampai peringkat merusuh.Berebut2 macam orang beli tiket bola hanya nak ambil nombor giliran.
Teman rasa cukup pelik...
Apa sebenarnya yang hebat sangat dengan tudung ni?teman laaaaa ni tak faham..

Tudung jenama tu ada banyak kaler...ada brooch kat tengah2 tudung,tapi sekarang ada perbagai peten baru....
okaylah...
Cuma...tak perlu le sampai berebut2 macam tu.
Kelakar sesangat!

Orang kite ni,kalau komen sikit nanti kata cemburu.Nanti kata macam mana orang melayu nak maju,melayu kutuk melayu!
Masalahnya....
Tak kan tak ada cara lain..
Jenama2 beg tangan pun tak gaya macam tu..
Sehebat mana pun sesuatu…

POLITIK DI MANA MANA

TERMASUK KUBURAN.

Kakak teman kata kau nak tahu..politik bukan kat luar je,kat kubur pun ada politik.
Teman ternganga mulut...ya ke?kat kubur pun ada politik?
Ya...jawapnya.Aku ada suruh orang yang kerja tu bersihkan kubur keluarga.Dia tanya nak buat kepok ke tak pada kubur yang baru tu.Aku kata..jangan dulu,tunggu tanah mampat dulu.Kalau dah mampat nanti awak buat le..

Baru ni,aku gi lagi...datang seorang lelaki,Karim namanya ..Dia ni memang kerja buat kepok.Semua kepok dia yang buat.Dia tanya nak buat kepok ke tak?aku jawap saya dah tempah dengan lelaki yang seorang lagi.
Karim menarik nafas panjang,katanya...sebenarnya,saya pembuat kepok kat sini dah bertahun2 sayalah pembuat kepok.Lelaki tu pengali kubur je.
Aku dah rasa tak sedap hati.Aku cakap...saya tak tahu,saya ingat awak dengan dia sama je.
Karim jawap tak!saya pembuat kepok dan dia pengali kubur.

Kau tengok?bukan kat luar je politik kotor,atas kubur pun ada politik kotor.
Aku kata kat dia...ginilah,awak tahu tak?kami kat lu…