Posts

Showing posts from July, 2014

ORANG MUDA DAN TUA

PASTI BANYAK BERTENTANG PENDAPAT!

Hari ini,tak masak!
Kami makan luar..
Teman,suami,anak2  sahaja.

Sedang kami menjamu selera,kami di datangi oleh seorang rakan anak dara teman.
Peramah sungguh orangnya..
Nak makan?jemput saya
Dia jawap..
Tak pe saya dah kenyang makan kat rumah.Sebenarnya,saya makan dulu sebelum jumpa kawan2.Saya jarang makan kat luar Mak  Cik..
Saya hanya kata..
Ok,baguslah kalau macam tu..tapi makan lah!rezeki awak ni.
Dia jawap..
Terima kasih Mak Cik..
Makan lah dia dengan gembira...
Nak order minum?tanya teman bila lihat dia terkebil2 menghabiskan pizza di mulut.
Dia jawap..
Tak lah Cik,kat kereta ada air menirel..
Orangnya naif sangat,jujur ketika berkata kata...
Teman tanya lagi..
Dari mana?
Dia jawap...
Memang nak ke sini Mak Cik,dah janji dengan kawan2,tapi nak makan sini mahal,saya makan kat rumah je.lagipun mak dah masak,takut pula mak berkecil hati..
Wah!jawapan yang buat teman terkedu..
Masih ada anak2 yang pandai jaga hati emak sendiri.
Mak cik setuju!bag…

SELAMAT HARI LAHIR KE 7 AALIYA

Image
SEMUGA AALIYA AKAN SENTIASA DALAM KASIH SAYANG YANG ESA

Dia anak teman yang ke 5.
Masa teman lahirkan dia,teman kena diabetes pragnancy.
Hari2 kena cucuk insulin pagi petang kat pusat sendiri.
Bayangkan?
Kena suntik badan sendiri!

Nak kemana sahaja!
Teman kena bawa insulin ke mana   sahaja!
Insulin teman cucuk 2 kali sehari pagi dan petang sebelum makan.
Mula2 panik juga..
Takut,gementar dan serba tak kena...

Teman minta ampun pada ALLAH..
Teman sebenarnya tak berapa gembira dengan berita tu..
Bagi teman,kebodohan teman mengenai Diabetes buat teman kalut!
Macam2 teman fikir..
Takut ada kesan padanya.
Takut dia akan mendapat susah.
Takut dan takut menganggu hidup teman sejak teman tahu, mengenai diabetes teman tu..
Teman ada luahkan pada Doktor untuk 'mengeluarkannya tanpa rela'
Teman benar2 serba salah!
Mujur Doktor lebih memahami..
Luahan hati teman tak di layan..
Dia tak kata apa2 pun...
Dia pandang teman dah kata...
Don't worry Madam,all under control..

Dia syorkan tema…

SAKIT MATA

MACAM MANA NAK RAYA?
WABAK MATA MERAH MACAM HANTU!MELANDA RUMAH MAK...
HUHUHU...

Dalam suka nak beraya di rumah mak,
Kami dapat berita sebahagian ahli keluarga kena serang sakit mata!
Macam mana tu?
Nak balik ke tak nak balik?
ish,ishi,sih...
Pening kepala teman Yob!
Jangan main2 dengan wabak ni.
Nampak sikit je...tapi memberi kesan yang mendalam kepada pengidapnya

Mula2 anak abang,anak kakak,mak dan mangsa terkini ialah suami kakak..
Semua dah bercermin mata gelap!
Tak kira siang malam...cermin terletak rapat di mata..

Hati dah berbelah bagi...
Tapi...
Hati memujuk diri sendiri..
Tak boleh fikir macam tu...
ALLAH yang jaga kita,ALLAH yang mendatangkan sakit buat kita...
Sakit tu kan penghapus dosa..
Maka bersyukurlah bila dapat sakit...
Itu tandanya ALLAH sayang kita!

Cakap senang le...
Belum kena belum tahu!
Rungut sahabat..
Setuju!belum kena belum tahu...
Kalau kena baru tau!
Muahahahaha!
Tapi...
Hari Raya teman nak jumpa mak teman selagi dia hidup.Jika mak teman dah tak ada...Mung…

LOAN DAN RAYA

Image
WAJAR ATAU TAK?

Sana sini dalam radio dalam TV.Ramai pakar2 yang beri pendapat 'senang cakap'.. Untuk raya,jangan sampai meminjam.. Untuk raya,jangan sampai berhutang...
Untuk raya biar bersederhana.. Muahahaha... Cakap tak berbayar,boleh le... Cakap ikut suka,boleh le...
Terus terang teman kata... Orang cerdik pandai,orang hidup penuh wang di kocek boleh le cakap macam tu.... Orang susah,orang yang kais pagi makan pagi,kais petang makan petang? Nak dapat duit dari mana? kalau tak berhutang... Kamu semua nak bantu? Sanggup kamu bagi wang FREE kat mereka? Tak kannnnnn? Teman sendiri pun tak sanggup,teman sendiri pun tak sudi... Nak bagi duit orang gitu gitu je... Sebab teman pun serupa! Hidup berhutang! Muahahaha!
Selagi makan gaji,selagi itulah duit cukup2 makan je! Selagi tu le hidup berhutang wehhh! Nak beli kereta,nak beli rumah...semua kena hutang. Dalam hati...teringin juga nak pakai sesuatu yang kita suka... Nak beli cash! tak mampu... Nak apa lagi?HUTANGLAH!
Semalam dal…

HARI RAYA DAN WANITA

SIBUK SEJAK AWAL TAHUN!

Sebut raya...
Wanita le paling sibuk!
Dari awal tahun..
Dah sibuk buat persiapan sikit2 lama2 jadi bukit.

Mula2..
Fikir tema kaler tahun 2014
Kalau tahun lalu,hijo tahi lembu..
Tahun ni,pasti lebih meriah!
Tak mahu lagi warna nuteral,warna tanah!
Nak warna yang lebih HANGAT!
Ehmm...warna merah?Warna hijo keselamatan?
Semua terletak di bahu kaum wanita terutama kaum ibu2 di Malaysia.

Lepas tu..
Cari pakar buat baju lak..
Sebelum tu...fikir pulak peten baju..
Lelaki pakai cekak musang atau teluk belangga?
Ehmm....tahun lepas,teluk belangga,tahun ni...cekak musang lah!
Bantahan!
Kaum lelaki nak teluk belangga sebab cekak musang walaupun cantik tapi merimaskan.
Ok!selesai..
Untuk perempuan,lagi kecuh!Seorang nak peten ini,seorang nak peten itu...
Selongkar almari,cari peten baju kat majalah2 terkini..
Aduh,aduh,aduh...
Anak perempuan termasuk si ibu,lagi kecuh!
Nak peten kembang payung,tak sesuai...
Nak peten Rozita Che Wan!lagi lah tak sesuaiiii...
Akhirnya,baju k…

LAGU RAYA UNTUK SEMUA 2014...

Image
SEDIH JE KAN?



Teman tak tahu siapa yang sudi baca penulisan kampung ni...
Teman tak berapa pandai nak program apa apa pun!anak2 yang bantu up grade mana yang patut..
Bila buka awal pagi..
wah2 wajah blog dah tukar...
Suka nya...

Teman tak pandai menulis sebenarnya..
Teman hanyalah seorang isteri,seorang ibu kepada 5 orang anak,seorang anak kepada seorang ibu yang dah tua,seorang kawan kepada sebahagian kawan2 yang kenal dengan teman dan seorang ahli masyarakat yang biasa2 je...

Di kesempatan ni,teman mohon seribu kemaafan jika ada terkasar bahasa di setiap penulisan teman.
Almaklum...orang biasa je...
Tak pergi Kursus penulisan pun....
Main hantam sahaja!
Satu kebolehan teman...
Bukan menulis tapi berleter!hehehehe
Anak2 teman dah faham!kalau teman naik darah!bukan mereka je kena!kucing kesayangan teman pun kena berleter juga...

Sebelum teman buat blog,teman suka menulis di setiap komen kawan2 di FB!
Teman suka imaginasi apa yang teman faham dan mungkin orang lain tak faham!
Kawan2 ya…

SETIAP YANG HIDUP AKAN MATI...

AZLINA MOHAMAD



Dia insan kedua yang teman rindu...
Orangnya kecil molek je...
Badan kurus melidi..
Gara2 sakit buat pinggang...

Doktor kata..
Kamu akan bertahan lebihkurang 15thn ..
Tapi
ALLAH menentukan semuanya..
Tak sampai 10thn pun!dia pergi mengadap ilahi...
Bersama dengannya sesuatu yang indah..
Dia pakar buat jemput2 ikan bilis di cecah sambal kicap
Dia pakar buat teh tarik!
Dia juga pakar buat teh O!
Dia juga pakar tajwid,dan mengajar anak2 kami mengaji sampai pandai.

Tapi..
Walaupun orangnya kecil,tapi subhanallah!garangggg!

Teman masih tergiang2 di telinga..SAYANG AKAK!
Masa tu dia tak dapat mengajar ngaji sebab tak ada kenderaan untuk sampai ke Taska.
Teman kata..
Tak payah lah!cuti hari ini!
Teman bab2 bagi orang cuti teman suka sekali...
Bagi teman..
Yang mudah kita mudahkan lagi!
Habis cerita..

Apa yang teman nak cerita..
Masa tu..hari khamis,hari jumaat dia datang seperti biasa..
Teman ingat lagi...
Teman belikan goreng pisang,dia tak makan..
Sebab bila dia makan,dia a…

AYAH..

1937-2004



Tahun ini,dah 10thn  abah teman pergi jauh dari teman....
Terasa rindu pula padanya..
Abah teman baik orangnya..Suka membantu,tak suka susah kan orang..
Abah teman seorang yang berdikari!
Cuma nakal sikit...
Selalu datang lewat kerja bukan malas,tapi..abah teman berniaga gerai...
Sebelum pergi kerja,abah teman kena uruskan gerai agar bersih sebelum tutup...
Masa tu teman masih sekolah lagi..
Almaklum le...budak2 macam teman  bukan tau apa pun!
Makan,tidur,makan,tidur je...

Bila nak pergi kerja,abah teman bukannya ada kereta atau motor,abah teman naik 'pembancah'(teksi atau van sapu yang melambak masa tu)
Lagi satu...
Abah teman orang veteran kat tempat kerja tu...
Jadi,ramailah kawan2 yang tolong apa yang patut untuk dia...
Masa tu....
Teman pun tak tahu...
Bila dia me meninggal baru kawan2 abah teman cerita perihal abah teman yang tak peduli dapat memo keler hitam sekali pun!
Hehehehe..

Dahsyat kan?
Tapi...itulah perangai dia..
Berani dalam segala hal..
Dia umpama l…

MH 370 MH17

Image
LEPAS NI...TAK TAU APA LAGI YANG BERLAKU...



Teman baca teman tatap semua gambar yang ada...
Teman tak nangis,teman tak sedih..
Walaupun teman tahu sebab musabab kapal tu menjunam jatuh ke bumi..
Walaupun teman tahu,cara pengurusan mayat amat mengecewakan..
Bungkus dan angkat guna lori je..



Bila di tanya...
Kemana nak di bawa mayat2 itu?
Driver pun tak pasti..
Semua berahsia..
Walaupun teman nampak mayat bergelimpangan di sana sini..
Termasuk binatang yang di bawa...
Termasuk bayi yang tak berdosa..
Teman tetap tak sedih,teman tetap tak rasa apa2 pun...
Sebab teman tahu,tu kerja ALLAH..
ALLAH tahu apa yang baik sebagai petunjuk pada kita..
Teman tak sedih...
Bukan sebab teman hati kaudu!
Tak......hati teman tak macam tu,teman hati lembek macam agar2..
Tapi..
Teman tak tahu nak kata apa lagi..
Semuanya bagai di rancang,bagai di susun atur dengan baik...
Hilang MH370 dulu..
Teman ada juga terkejut  beruk!
Tapi meletupnya MH17..
Teman dah tak rasa apa2 lagi..
Teman dapat bayangkan.. MH17 …

BILA KEBODOHAN MENJELMA..

Image
TAK TAHU NAK KATA APA LAGI..

Banyak2 baju,Ah Soh ni paling minat corak baju ini..
Kenapa eak?


Cantik,unik dan tersendiri kot coraknya.
Banyak2 corak yang tercipta di muk bumi ini,corak ini juga yang menambat hatinya.
Zzzzzz

Jika di amati,seolah2 tulisan jawi..
Jika di teliti,ternyata...
Surah Al Fatihah yang tertulis di situ..
Apa nak jadi lah..
Minat sungguh Ah Soh dengan baju tulisan khat ini...
Cantik kan?kreatif kan?
Sebab tu,tanpa fikir 100X!Ah Soh terus beli..

Dalam hal ni,masyarakat Cina,India dan lain2 bangsa ...
Sebenarnya tak peka...
Sengaja mengundang bala..
Dan tak menghormat  agama orang lain..
Bagaimana bodoh pun sesuatu kaum tu,mustahil dia tak tahu itu tulisan arab,tulisan jawi..
Bila dah tulisan pun bentuk itu,dah tentu le dia bersangkut paut dengan islam.
Bagaimana bodoh pun sesuatu bangsa itu,mustahil dia tak terfikir perbuatan dia tu salah..
Seperti biasa,jika kita nak beli baju tulisan china ke india ke..kita kan akan pastikan maksud perkatan yang ada tu..
Kalau d…

BAJU KURUNG TERKINI

Image
MAKIN MRNGARUT!

Pada teman...
Baju kurung,baju kebaya,baju kurung pahang,baju kurung cekak musang..
Usah di ubah sangat lah..
Biarlah ianya kekal dengan identiti sendiri.
Usah di ubahsuai agar ianya kekal dengan keaslian tersendiri.

Semalam...
Teman gi Butik Baju..
Almaklum...saja2 je nak cuci mata..
Manalah tahu ada yang berkenan di hati,boleh le teman membelinya untuk di pakai di pagi raya..

Sebaik masuk...
Bersusun baju kurung aneka jenis..
Malangnya..
Semua baju2 tu dah tak sama macam baju kurung asli,semua dah di tambah2 menjadi sesuatu yang bukan seperti di harapkan.Baju kurung sarat labuci,itu satu hal..
Kain belang2  buat teman pening!
Mana mungkin baju kurung,kain kembang payung yang bebelang belang..
Kain corak di selang selikan dengan kain plain putih.

Tak ada baju kurung biasa tu ke Dik?tanya teman pada si juru jual lelaki lembut.
Tak ada kak..semua nya macam yang akak tengok je ni ...katanya sambil membetulkan jambul di dahi luasnya.
Oooo...kenapa fesyen baju kurung macam…

PAK CIK KARPET..

SEMAKIN HARI SEMAKIN TERSERLAH KETUAANNYA..

Petang tadi,teman gi ngantor karpet kat rumah Pak Cik Karpet hujung pekan sana.. Rumah yang sama... Hanya kaler dah berbeza..
Assalamualaikum Pak Cik! Kelihatan seorang lelaki tua,keluar dari pintu depan,sebelum ni... Pintu tu tak boleh di buka! Nak tahu kenapa? Aaah!karpet yang dah siap di cuci tersusun rapi. Pernah tanya.. Banyak nya karpet Pak Cik? Dia jawap.. Karpet orang tak berghambik... Teman nanya lagi... Kenapa diorang tak ambik Pak cik? Dia jawap.. Tak tahu le,mungkin dia nak suruh Pak Cik simpankan.. Teman nanya lagi... Ish!mana boleh buat macam tu!tak baik lah kan?dah tak de ruang rumah Pak Cik.. Dia jawap.. Tu lah pasal!esok lusa cucu2 Pak Cik maii dahhh..Habis tak bergupe le karpet2 ni,selerak di kerjakannya.Tahun lepas,deme panjat habis semua kecah!penat le Pak Cik nyusunnya.. Teman balas.. Oooo....call le diorang Pak Cik?Mana boleh biar karpet kat sini. Dia jawap... Dah!Pak Cik dah call..Mereka jawap...Pak Cik simpan dulu.. …

MH17

Image
DI TEMBAK JATUH!



Sekali lagi kita di duga..
Sengaja atau tidak!
Itu tak bermakna lagi..
MH17 dah pun jatuh!dah pun hancur sehancur hati2 keluarga mangsa..
INNALILLAHIWAINNAILAIHIROJIUN..
Kita tak perlu le nak komen banyak2..
Jika MH370 hilang tanpa pesan
MH17 jatuh depan mata!
Semuanya pasti terbodoh seketika..
Setahun 2 kali,kejadian malang menimpa kita..
Nasib..nasib...

Mungkin inikah peluru berpandu yang berjaya menembusi sasaran?


Ish,ish,ish...
Sangat menakutkan!
Bagaimana tak hancur berkecai!
4 peluru sekali jalan...
Puaslah hati pihak berkenaan..
Tak ada belas kasihan langsung!melihat manusia yang bernyawa mati bergelimpangan..




Hancur binasa satu persatu..
Nyawa langsung tak bernilai bagi segelintir manusia durjana.
Sana sini..kerosakkan dunia berlaku
Sana sini..kerosakan akidah,akhlak dan nilai murni manusia hilang di mamah  dek hati yang hitam.
Seandainya,kemalangan ini di rancang...
Ini membawa petanda,dunia semakin hampir ke titik penghabisan.

Presiden Ukraine kata..
Askar2ny…

BILA ARTIS BERHIJAB..

KECUH SATU MALAYSIA..

Jadi trend terkini.. ARTIS BERHIJAB,ARTIS BERTUDUNG LITUP,ARTIS  BERHIJRAH.. Perlu ke di war warkan serata negeri? Teman tak le cemburu,cuma teman rasa pelik je.. Almaklum...berhijab,bertudung tu kan perlu di buat sejak akil baligh.. Macam setengah artis tu.. Umur dah masuk 4 series,5 series,6 series pun ada... Nak bertudung pun perlu promosi ke?
Kelmarin Raja Azmi,kutuk punya kutuk pasal tudung... Tup!tup!tup!..Tak lama tu... Dah bertudung litup,ayu dan manis sekali. Pakai tudung gaya terkini..Ada reben tepi kepala.. Cantik betul.. Keluar pula Aliyah,Umie Aida,bla,bla,bla.. Terkini artis kening paling lentik! Ziana Zain... Perubahan tu bagus,cuma tak payah over sangat. Iman kita ni macam YOYO.. Kejap ke atas kejap ke bawah... Jika dah mula pakai tudung,elok le.. Dari tak pakai kepada pakai...Kira ok lah tu! Sebenarnya isu ini antara tuan badan dengan ALLAH je..
Kita2 semua pun untung nasib tak tahu lagi..
Oleh sebab tu diam lebih baik dari berkata2..
Bila artis…

TABUR BUNGA ATAS KUBURAN

Image
AMALAN YAHUDI
Umat islam yang menziarahi kubur.. Pada hari raya ke.... Pada hari biasa ke.. Atau Pada hari perkebumian ke.. Di nasihatkan tidak menabur bunga atas kubur lagi.. Kenapa? Itu amalan orang Yahudi dan penganut kristian. Kata Ketua Penolong Pengarah Bahagian Penguatkuasaan Undang2 Syariah Jabatan Agama Islam Kedah,Sheikh Ahmad Faisol Omar. Katanya lagi... Perbuatan itu menyalahi ajaran islam.
Tapi... Perbuatan tu dah lama kita buat.. Sejak teman kecik2,amalan tu dah ada.. Dah sebati dalam diri..
Bila ada orang meninggal.. Benda yang kita akan sediakan.. Bunga rampai Bunga bungaan Air mawar Minyak2 wangi atau minyak attar Semua bahan tu,akan kita bawa ke kubur untuk di tabur oleh waris2 terdekat
Tetiba... Keluar kenyataan macam ni.. Dah lambat kot? Susah nak terangkan pada orang ramai,amalan tu bertentangan dengan agama. HUH! Dah jatuh wajib,untuk kita sediakan bahan2 tu.. Teman tak kata teman tak ikut kata Sheikh tu.. Teman comfirm ikut,cuma... Mungkin teman tahu,sebab tema…

CELOTEH ANAK

BILA MAMA TAK PUASA

Bulan ramadhan,semua orang tak kira jantina kena berpuasa di siang hari..
Lelaki perempuan tua dan muda akan berpuasa di siang hari.
Antara yang mendapat keistimewaan ialah..
Wanita.
Setiap bulan seminggu paling tidak kaum wanita akan berehat dari melakukan solat,puasa
Lelaki?
Terus jalan sampai habis bulan ramadhan.
Nasib ko orang le..

Walaupun kami boleh makan,boleh minum..
Tetap tak di galakkan,boleh le makan boleh le minum tapi tak sampai sendawa.
Makan sekadarnya sahaja.Kalau boleh tak makan pun ok.
Apa ada hal!
Hari2 biasa tak makan,awat bila haid makan beriya iya!

Semalam,ALLAH bagi teman cuti dari melakukan solat dan puasa.
Teman juga kena cuti dari membaca Al Qur'an tapi teman tetap boleh berselawat,baca hadis,baca kitab2,baca tafsir dan sebagainya.
Ustaz kata....boleh sebut asalkan tak jadi ayat..
Apa2 pun...kelas tajwid,kelas fardhu ain masih boleh di jejaki..
Masalahnya...
Bulan posa macam ni,banyak kelas2 agama tutup!
Makanya,teman dok rumah diam2,…

BILA WANITA MENGAMUK....

Image
OVER GILAAA!



Kesian lelaki tua tu..
Rasa rasa macam tak patut wanita tu terjerit terlolong..
Taulah.. kereta baru
Taulah..awak orang muda..
Taulah...awak orang kaya..
Tak tahu le berapa mahal kereta tu,tapi...jangan le begitu..
Rilek..

Anda maki hamun..
Sebut dia cina,apa yang anda nak kami buat?
Pukul lelaki tu?
Menyebelahi anda?
Tak mungkin,tak mungkin...
Rakyat Malaysia tak macam tu,kita dah hidup lama bersama di dalam satu negara.
Kita tak mungkin bersikap perkauman dalam isu2 remeh macam tu..
Anda rosakan kereta dia,anda buli dia,Anda ambil kunci dia,kemudian anda paksa dia reverse kereta,dia nak reverse macam mana?ingat dia David Copperfield ke?
Wehh!lain kali jangan buat cam ni le..
Bila anda benggong!anda jangan buat orang lain benggong samalah!
Malu wehhh!
Apa2 pun,perlu ingat..lelaki tu ada waris maaa!
Robin Sim akan bela ayahnya dengan apa cara pun..
Bersiap sedia je le ya..Kami tak campoq!


Suami pernah mengalami keadaan macam ni..
Masa tu dia baru balik kerja,hampir senjak…

KISAH SEORANG IBU MUDA

BERHENTI KERJA HANYA KERANA ANAK2..

Dia dah berkerja begitu lama..
Hampir separuh hidupnya hanya bekerja demi membantu suami mencukupkan belanja.
Dari anak dara,hingga anak 4!dia masih meredah jalan membantu mencari rezeki di tengah bandaraya yang sarat dengan kepincangan manusia.

Untuk membantu tugas harian...
Dia ambil pembantu rumah..
Namanya Suzzan...
Biasalahkan,orang seberang ni ada macam2 jenis..
Mula2 ok,selepas COMFIRM!
Suzzan lesap!
Tinggalkan anak2 di rumah..
Dia meraung bagai nak gila..
Hatinya luka berdarah..Suzzan bukan sahaja tinggalkan rumah tapi pergi dengan sejumlah wang pinjaman yang di ambil awal..
Dia menangis pilu..
Kita hanya mampu mendengar tapi kita tak merasai apa yang di rasai...

Selepas Suzzan,dia ambil lagi seorang pembantu rumah baru..
Cewah!Cewah!Cewah!....
2x5 dengan Suzzan..
Kabur juga..
Ambil lagi dan lagi dan lagi...
Akhirnya...kekal seorang yang punya perangai luar biasa!
Dia aerobik,pembantu curi2 aerobik..
Dia pakai tudung Fareeda,pembantu juga cu…

ORANG TAK BERPUASA,BUKAN ORANG ISLAM

Image
SEKARANG BARU TEMAN FAHAM MENGAPA,KITA WAJIP AJAR ANAK2 SOLAT DULU BARU PUASA..

Rossa,penyanyi popular Indonesia berkata..
Sejak dia berusia 7thn,ibubapanya telah mengajar dia berpuasa..
Solat?
Tak tahu le teman ada ke idok ibubapanya ngajor ke dia..
Apa2 pun...
GOOD JOB!
Tahniah kepada kedua ibubapa Rossa.

Kini,setelah dia menjadi ibu,dia juga mengajar anaknya berpuasa seusia dengan nya iaitu 7thn.
Syukur,walau sibuk,Rossa penyanyi cantik jelita masih ingat nak ajar anak2 berpuasa..
Teman ada 5 anak,mereka mula berpuasa seawal usia 5thn.
Tiada masalah sebab mungkin mereka berkawan..
Kakak puasa adik pun ikut sama..
Abang puasa adik pun turut serta..
kalau ronggak pun ikut suka mereka lah,larat puasa,kalau tak larat....makanlah..
Tiada paksaan bab ini..
Dan..
Tak ada imbalan pada perbuatan mereka.
Tak ada upah bagai,yang ada hanyalah pemahaman..
ALLAH suruh kita puasa untuk kita tahu,betapa laparnya orang2 miskin yang tak ada duit nak beli makanan,ALLAH suruh kita hargai setiap rezeki…

SUJUD SAHWI

Image
PERLU TAU SEBAGAI PERSEDIAAN(DARURAT) DI KALA TERDESAK..

Sujud Sahwi ialah sujud 2x selepas membaca Tahiyyat Akhir,sebelum beri salam.
Apa kebendanya sujud sahwi? Maii teman citer... Dulu2,teman pernah tanya seorang ustazah mengenainya... Ustazah jawap... Saya tak hafal,sebab saya tak mahu jadikan dia satu kemestian dalam solat.Sejak tu...teman pun abaikan sahaja mengenai sujud sahwi.Teman pun nak jadi macam ustazah tu...tak mahu lalai dalam solat sehingga terpaksa buat sujud sahwi. Tapi.. Dalam diam,teman tahu teman kena juga ambil tahu.... APA ITU SUJUD SAHWI. Kadang2 teman terlupa,teman dah masuk rakaat ke berapa?ke 2 ke 3 atau teman tertinggal bacaan pada tempat yang sesuai. Almaklum...teman tak sempurna,teman insan biasa.. Selalu terleka...
Mungkin anak2 teman ada baca blog teman,boleh le faham akan sujud sahwi. Begini.... Sujud sahwi disunatkan untuk menganti atau menampal apa2 yang tertinggal atau terlupa mengerjakan sunat2 ab 'adh ketika solat.Contohnya jika kita terlupa …