Posts

Showing posts from May, 2014

MENGEJAR DUNIA TAK MUNGKIN AKAN HABISNYA..

Image
TERFIKIR AKAN SESUATU..

Pagi tadi,sebaik balik dari sarapan di sebuah kampung,kami singgah di bank untuk keluarkan WANG!Yaaa!tak habis2 keluarkan WANG!tapi masuk WANG tak pernah!macam mana le nak jadi saudagar?

Kelihatan mak cik penjual betik merangkap minta sedekah sedang duduk di luar bank.Di hadapannya tersusun 4 biji betik yang sedang2 besarnya dan kekuningan warnanya.
Kami yang mengenalinya tahu...itulah caranya ia mencari rezeki.Dia bukan peminta sedekah tapi dia penjual betik!
Mungkin jika ada pihak2 tertentu mahu menangkapnya,dia ada alasan untuk tidak di serahkan kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat,kerana dia dia minta sedekah tapi dia penjual betik!

Dengan muka layu,pakaian lusuh...dia duduk betul2 di hadapan pintu utama bank.Mustahil kita tak nampak muka uzurnya kerana dia betul2 berada tepat di laluan utama.
Anak2 ada..
Jika tak di beri sedikit WANG!pasti mereka akan gelar aku manusia tak berhati mulia.
Jika sedikit WANG yang aku berikan,mereka akan kata...
Ibu ni..mana cu…

MANUSIA SEMAKIN KEJAM

Image
BILA KANAK KANAK PUN TURUT JADI MANGSA


Terbaca berita terkini..
Seorang kanak2 berusia kira2 2thn telah hilang dari jagaan kawan ibunya dan di temui mati dengan leher terpisah dari badan di tebing Sungai Klang berhampiran stesen komuter,Jalan Hishamuddin.KL.
Eeeeeee...takutnya...
Eeeeeee..siapakah yang sanggup melakukannya?
Manusiakah?
Atau
Hantukah?
Subhanallah!
Manusia semakin hilang tertimbangan!
Semakin ramai orang GILA di sekeliling kita.

Menurut cerita,kanak2 itu di tinggalkan sebentar oleh si ibu.Hanya sebentar je...Di sebuah pusat membeli belah untuk ke tandas.Dalam tempoh 5 minit,sebaik dia keluar,dia lihat anaknya sudah HILANG.Mereka cari merata!tapi tak jumpa,sebaik jumpa anaknya dah tiada lagi.Malah lebih dahsyat lagi!kepala dan badan telah terpisah..

Maaf,tiada niat di hati nak melukakan hati sesiapa,tapi cukup untuk mengajar aku dan ibubapa di luar agar berhati2,meninggalkan anak kepada orang lain juga bukan cara yang baik,kerana ibubapa sahaja penjaga anak2 paling amana…

COKLAT CADBURY YANG EHMMM....ENAK DI MAKAN BEGITU SAHAJA.

Image
HALAL ATAU HARAM



Sedang kita menikmati keenakkan coklat cudbury yang kita makan berpuluh tahun lamanya,yang kita telan sejak kecil lagi,yang kita kesep kesep dalam mulut sekian lamanya.
Tetiba...
Keluar isu mengatakan coklat kegilaan ramai ini HARAM!ada DNA babi di dalam nya.Subhanallah!tak tahu nak kata dahhh!Macam mana le DNA babi ada dalam cekelat yang lazat tu?
Mana mungkin kilang cekelat sekandang dengan babi?
ish,ish,ish...kacau,kacau..
Dah masuk perut,dah jadi darah daging,baru keluar soal HARAM HALAL!
Kita bukan makan sekeping atau sejoreng (bahasa orang kampung maknanya sikit je...) tapi...dah berkilo2 kot?Cer bayangkan?dari kecil hingga ke usia dah hampir senja.Inilah coklat yang membesar bersama kita.
Logo itu yang buat kita tertarik!
Logo itu yang buat kita yakin!tambah2 lagi ada logo HALAL di setiap pek yang di jual
Bila nak beli coklat,hanya cari coklat kaler purple ni je,tak ubah coklat lain dahh!
Nak tahu kenapa?
Inilah satu2 coklat yang bertahan dari dulu hingga sekar…

BERKABUNG UNTUK SETIAP KEMATIAN

Image
PERLU ATAU TAK?

Setahu aku,berkabung tu sama ertinya dengan berduka atas kematian seseorang.Berkabung buatkan kita tak seperti orang lain.Bersuka suki! Berkabung biasanya bagi wanita kematian suami iaitu selama 4 bulan 10 hari sahaja.INI WAJIB! Bagi anak2 yang kematian ibubapa hanya 3 hari sahaja.Itu pun tak di tuntut dalam islam.hanya pendapat sahih sahaja.Bagi pemimpin pula,ikut dari order pihak berwajib,nak di ikutkan tak ada!Nabi wafat pun tiada sebarang perkabungan yang berlaku.Hidup tetap seperti biasa.
Bagi wanita,sebaik suami meninggalkan kita,kena berkabung selama,4 bulan 10 hari.Ini bermakna mereka tak boleh keluar rumah tanpa sebab.Mereka tak di galakkan untuk menonjolkan diri di khalayak ramai dengan pakaian warna warni,dengan dandanan sehingga menarik perhatian orang.Mereka di galakan melakukan kerja2 rutin tapi tak boleh bersukaria,ngeteh bagai! Maknanya..mereka boleh keluar bekerja,beli barangan keperluan jika tiada siapa yang membantu.
Mereka juga boleh pergi belajar a…

BUDAK 14THN KENA ROGOL DENGAN 38ORANG LELAKI MELAYU

Image
SUNGGUH MENYEDIHKAN...

Masa baca berita ni..
Teringat anak2 kat luar sana.Aku tahu ALLAH ada,aku yakin ALLAH pelihara mereka.
Kita sebenarnya serba salah,nak kurung anak2,mereka perlukan pendidikan utk masa depan.Nak biar bebas...kita takut jadi begini.Tak tahu nak buat apa..
Hanya berserah pada ALLAH untuk melindungi mereka dari manusia2 durjana.

Masa baca berita ni..
Hati berkata2 juga...38 orang tu bukan sikit tapi ramai!sepatah kata wanita orang asli,bershushun shushun!
Dalam 38 orang tu,tak kan le seekor pun tak ada hati perut?
Dalam 38 orang tu,tak kan le seekor pun tak ada belas kesihan pada anak2 gadis tu?
Atau...
Dalam 38 orang lelaki melayu tu,tak kan le seekor pun tak ingat ALLAH?


Ini gambar,sebahagian lelaki melayu yang di tangkap.Ini baru sebahagian!belum semuanya..
Ramai gilla!
Bukan pecah dara!dah boleh bolos ke belakang!
Dahsyat orang lelaki ni,boleh kongsi2 perempuan dalam satu masa.
Tak dapat teman bayangkan,betapa biadapnya mereka.Dia tengok dia,dia tengok dia...
ad…

TERFIKIR TAK MATI?

Image
TERFIKIR TAK?ESOK PAGI KITA BANGUN ATAU TAK?

Dulu...
Tak terfikir langsung!dalam hati...
Muda lagi...
Orang tua je yang akan pergi tak kembali.
Kita?
Lama lagi.........

Dulu..
Tak terfikir soalan2 macam ni!merepeklah!
Yang kita fikir...
Bangun tidur,siap2 nak gi kerja,solek2,gincu WAJIB!makan,minum,kerja,kerja..makan2,minum2 lagi dan tidur..Zzzzzzz
Tu je....
Tak terfikir langsung tentang MATI.
Tak terfikir langsung!Soalan ulangan jika orang tak percaya dengan jawapan kita.
Esok bangun atau tak....
Sumpah!tak terfikir langsung!
Fuhhh!dahsyatnya..
Macam robot pun ya,macam manusia tak berperasaan pun ya...

Teringat ustaz kata...
Hidup kita umpama roda,berpusing ligat tak berhenti.Bila dia berhenti.....
Maknanya kita dah MATI!
Fuhhh!berpeluh sehhh!jangan le sebut pasal MATI!
Kenapa tak boleh?MATI ITU PASTI!jeng!jeng!...

Teringat ustaz kata...
Bila telinga berdesing,itu maknanya daun kita di langgar oleh daun2 yang gugur..
Bila kita dapat lihat...
Daun yang gugur tu ibarat daun kering yang…

PANDA OH PANDA

Image
MACAM2 KOMEN!

Masa saya load gambar ini!


Dan gambar ini!


Ada komen yang nampak tak suka je...
Hehehehe..
Aku tak le tuju kat sesiapa pun,cuma kata Untung Panda2 ni...
Itu je..
Tapi...seorang kawan komen macam perli aku je...
Kalau ikut hati,nak aje aku block dia!tapi...sabar...
Tak kan le komen macam tu pun dah nak benci di antara satu dengan yang lain.
Sabar,sebagai manusia yang normal,kita kena terima sebarang komen dengan hati terbuka.Dalam 28juta penduduk kat Malaysia.Tak semua sekepala dengan kita.
Ada yang main ikut je,macam lembu cucuk hidung
Ada yang melawan,macam kuda liar
Ada yang suka hati kau lah!malas nak fikir,asalkan perut kenyang..ADA AKU KESAH?
Ada yang sangat takut kemelayuan hilang di telan zaman
Ada yang takut betul bila cina atau India naik ke atas.Yang ini,kita tak perlu takut,semuanya ada kat tangan kita sendiri.Kita yang kena lindungi hak istimewa kita.Tapi..sekarang,luangkan masa barang seketika....APA LAGI YANG KITA ADA?hanya adat2 istiadat melayu,agama pun d…

BERSAMA MEREKA MENEROKA HIGHWAY UTARA SELATAN

Image
ADAKALA SAKIT ADAKALA SUKA

Mereka menghitung hari..
Ibu!lagi 3 hari kita balik Johor kan?
Yaaaaa..
Ibu!lagi 2 hari kita balik rumah Ally?
Yaaaaa..
Ibu!lagi sehari je kita sekolah kan?
Yaaaaa...

Hari di nanti,Yes!kita balik rumah Ally!!!!!
Sebelum pergi,kemas barang semua!
Suami pesan...
Bawa hati2
Ok! jawapku
Kalau tak ada cash pakai je card..
Tang ni aku suka sangat!tq...
Anak bujang pesan..
Ibu,kalau budak2 ni buat hal,ibu jangan marah2 tau!ibu parking elok2 baru jerit tau!
Ok!..
Anak2 dara juga pesan,supaya berhati hati selalu...
Ok!
Sebenarnya,inilah perjalanan pertama yang jauh dan sukar bersama mereka berdua sahaja.
APA?dengan mereka sahaja?
Tak takut ke?tanya sahabat
Tak lah!sistem jalanraya kita sudah lebih baik,komunis pun dah tak ada....

Sebelum bertolak jam menunjukkan pukul 8 pagi
Sebelum begerak nasihat supaya mereka duduk diam2!
Jangan gaduh!
Jangan memekak!
Pakai tali pimggang keleder
Duduk elok2
dan
Jangan nak macam macam !
Mereka  jawap bersama...OK!

Mula2,mereka tena…

ANAK BUJANG SAYA

Image
BANYAK MULUT,BANYAK SOAL JAWAP HINGGA AKU PENING TAK SUDAH2!


Dia seorang kanak2 yang banyak cakap!
Dia juga seorang kanak2 yang sangat tampan,sepatah kata dia...macam Aaron Aziz.
Dia juga seorang kanak2 yang panas baran tapi dalam hati ada taman.
Dia juga seorang kanak2 yang budiman dan sering ingatkan saya untuk bersedekah!

Bersama dengan nya penuh dengan pertanyaan demi pertanyaan.
Ibu!kesemua Nabi ada berapa?
Aku jawap...
25 orang lah kan?
Dia kata...Salah!
Aku jawap...
Ibu tak tahu lah!yang ibu tahu 25orang je...
Dia kata...25 orang tu wajib kita tahu!Sebenarnya Nabi ada lebih dari itu!
Aku jawap..
Oooo....ibu tak tahu,sebenarnya berapa jumlah semuanya?
Dia kata...
124,000 Nabi dan 313 Rasul.
Dalam hati...malunya,aku tak perasan bab ni,yang aku tahu,itulah jumlahnya.Kalau tahu pun,ingat2 lupa sebab lama dah tak belajar bab ini.
Dia kata lagi...
Kalau boleh,Alif nak belajar lebih dari 25 orang tu!
Dalam hati...
Syukur,semuga di permudahkan.

Ibu!Alif tahu kenapa ibu penat.
Aku tanya…

BALIK KAMPUNG

BERSAMA 2 ANAK KECILKU.

Plan dah lama....
Cuma masa tak mengizinkan,kami pulang  ke kampung halaman nun jauh di sana.
Tapi..
Kali ini,aku gagahi juga pulang ke JB tanpa suami di sisi.
Betul ke kamu nak balik sendiri?tanya suami semakin hampir masa di janjikan.
BETUL!biarlah saya balik sendiri.Saya nak jumpa mak,Izan,Mazlan,Norzie (empunya badan yang BRIM tak dapat dapat!orang lain dah habis!dia masih terkial2 menyemak nama!)
OK..bawa hati2..jawap suami

Hasrat hati nak naik flight,tapi..kelakarnya,naik bus dari pekan pukul 9 pagi,sampai di KLIA lebihkurang pukul 2 ptg,tapi...Flight akan bertolak pukul 8.45 malam.
Subhanallah!kering gitu je le aku,dengan anak2 2 orang,dengan beg,dengan ikan bilis mak,udang kering mak...macam mana le nak handle semua!
Buntu!

Esok,kita balik JB tau!kataku pada anak2
Kenapa esok?kan saya sekolah...kata Aaliya
Cuti!kan dah exam?lagi pun,BM adik kan dapat 100%!tanyaku
OK...jawapnya tersenyum riang.Bukan sengaja nak cutikan anak2,majlis kahwin tu berlangsung …

PROGRAM MENGERATKAN SILATURAHIM

ACARA SETIAP HARI LAHIR

Mulai tahun ni,
Mulai pada awal Feb 2014
Mulakan setelah memikirkan,ini sahaja caranya untuk kita semua berkumpul,berbincang sesama sendiri.

Suami kata..
Bagus..bagus..tapi,jangan sampai bercokak!
Citt!tak beri sokongan moral langsung!

Mengeratkan silaturahim amat di tuntut.Jika siapa yang memutuskan silaturahim,akibatnya...
Jadi KAFIR!
Sejak kecil lagi,aku tahu tang ni,siapa gaduh kemudian tak tegur selama 3 hari!dia jadi kafirrrr..
Dahsyatnya kau jatuhkan hukuman!kata sahabat
Bukan aku?tapi kitab kata....ayat biasa dari Ustaz Qazim.
3 hari kita tak bertegur sapa!jatuh KAFIR!
Tak percaya juga!
Ini buktinya..
Sabda Nabi s.a.w
Maksudnya :"Tidak halal bagi seorang muslim "hajr"(tidak bertegur sapa)saudaranya melebihi 3 hari,kedua duanya bertemu,lantas saling berpaling muka antara satu sama lain.Yang terbaik antara mereka ialah orang yang memulakan salam"(Muslim no 6697)

Dalam hadis lain,Rasulullah s.a.w menyebut balasan perbuatan ini:
Maksud:&…

PANDA OH PANDA

Image
UNTUNGNYA KAU!

Sebelum aku melalut jauh,nak share komen Ahmad Maslan yang paling bernas!Menteri ni selalu bikin panas dengan ulasan2 yang paling sempoiiii!
Dalam hati,dia bodoh2kan kita je...
Dia kata,atau tak kisah lah samada dia atau siapa kata...
Yang pasti,dia kata,dengan adanya Panda2 ni,kita semua yang teringin amat sangat nak tengok Panda,tak payah le susah2 ke Oversea,so jimatlah belanja sikit..
Betul juga,Mulai sekarang kita boleh tengok Panda ORI!bukan kat penutup water colour kita dulu2
Hehehe...


Macam2 Pak menteri kita,NAKAL SUNGGUH!





Tak kira apa pun tujuannya,Panda ini buat kepala kita makin pening. Tak kira siapa punya idea,Panda ini menjadi tanggungjawap kita bersama. Matinya Panda2 ini! Habis lah kita! Nangis tak berlagu!
walaupun ber'insurance',nama baik Malaysia kena jaga maaa!
Dengar2 panda2 ni hanya pinjaman atas nama Diplomatik dengan China.Dengar2,kos keseluruhan bawa balik Panda2 ni ke Malaysia,hampir mencecah RM25JUTA! Subhanallah!Mahalnya...
Rumahnya …

CELOTEH ANAK

TUTUP AURAT

Hari ini,aku sibuk sangat2!
Apa yang buat aku sibuk?
Hehehehe..
Jahit telekung anak Izan.Tak lah pandai sangat,tapi bercantum juga akhirnya.

Sambil memasak,sambil menjahit buat aku kelam kabut!
Ibu!cepatlah!saya dah lambat ni!saya nak mengaji,dah 2 kali saya tak mengaji...kata Aaliya dari ruang tamu
Aku jawap...
Ok!Ok!..tunggu kejap ibu tukar baju..
Dia kata..
Cepat lah!ibu ni lambat lah!
Sambil berlari naik tangga,aku sarung TShirt suami berlengan pendek.Dalam hati,tak keluar kereta tak pe kot?Orang tak nampak...
Sampai di bawah,dia pandang aku atas ke bawah!
Ibu pakai baju ni ke?tanyanya pelik
Yalah!kejap je,hantar adik,ibu balik le....Jawapku
Lengan tu?kan nampak..mana boleh pakai tudung nampak lengan...katanya lagi
Oppps!tak terfikir dia akan sedar kesilapan itu.
Tak pe...dalam kereta je...jawapku lagi
Ibu ajar saya,kalau nak pakai tudung kena tutup betul2!tapi..ibu pakai baju yang tak tutup aurat!pakailah jubah je macam selalu! katanya spontan sambil menunjuk bahagian…

KAWAN KETAWA RAMAI,KAWAN MENANGIS?

TAK ADA!

Pagi tadi,dapat panggilan dari jauh!
Panggilan luka hati seorang insan bernama wanita.
Dia sangka panas hingga ke petang,tapi hujan di tengahari.
Dia sangka jodoh hingga ke syurga,tapi punah di tengah jalan.

Suami aku dah kahwin lagi!katanya
Bila?soal aku
Minggu lepas,kahwin kat sempadan Thai...terangnya lahan
Dalam hati,apa nak jadilah lelaki zaman sekarang,suka kahwin dari cari jalan ke syurga.Bukan kecik anak!dah tua!Mungkin ada duit sikit,rasa mampu sikit,tu yang kahwin baru.
Dia kahwin dengan siapa?tanya ku lagi
Indon!jawap sahabat
Asal boleh je laki kau ni!dia jumpa kat mana?tanyaku macam polis pencen
Aku tak tahu...dengar2 dalam diam2,dia selalu gi Batam kata sahabat lagi
Ooooo.....
Dalam hati,tak dapat nak nolong lah,kalau lelaki dah nak kahwin,kita buat apa pun tak menjadi kecuali dia sendiri yang tak mencari.Kalau dah jelajah Batam,untuk apa?untuk cari pahala?jangan haraplah!Tok Imam gi Batam pun simpan kopiah dalam kocek.

Dalam kes sahabat ini,apa yang kita boleh k…

SMART PHONE

MAKIN CANGGIH PHONE MAKIN BANYAK MASALAH.

Nak jadi ahli Timberland pun pakai smartphone,tak perlu borang bagai.
Wah!hebatnya!
Begitu canggih dunia!hujung jari je kita dah dapat tahu promosi terkini Timberland.

Betul!dunia makin canggih,phone boleh buat kita cerdik!tak perlu buka kamus jika nak cari sesuatu perkataan,tak perlu cari buku atau paper jika kita nak tahu perkembangan terkini dunia.Semua ada di hujung jari runcing kita je..ENTER dan semuanya terdedah di depan mata.
Pokok pangkal mahu dan tak je...

Sejak ada smartphone,maka terciptalah whatsApp,wechat,telegram dan sebagainya.Jika dulu,ada sms je,tu pun dah buat kecuh dunia!nak bercerai pun guna sms je.Pening hakim nak jatuh hukum.Sah ke tak sah?kalau dulu,lafaz depan muka,sekarang...lafaz kat skrin phone je.
Namun begitu ada baiknya juga smartphone ni,berbual macam kat depan mata je!

Satu hari,kawanku Zana call dari Johor,dia kata...
Aku ada masalah tau,suami aku baru beli smartphone,tapi...aku rasa macam ada something lah!
K…