Posts

Showing posts from June, 2013

SYIAH

SYIAH?(Maaflah kalau huraian ini kurang menarik kerana aku tak akan cuba untuk mendalaminya sekadar ambil tau sahaja)

Kenapa tetiba timbul isu ini?sana sini orang memperkatakannya?Meremang bulu roma bila ingatkan kekejaman penganut Syiah di Syria.Bashar mengetuai segala angkara?Aduhai...kenapa lah ada sahaja dugaan berat yang melanda kita umat islam sedunia.Sana sini ada sahaja yang membenci kita,yang menghina nabi kita,yang memperlekehkan agama kita  dan yang mempersendakan Tuhan kita.Mengapa harus begini?Mengapa agama kita terus di perkatakan?terus di cemburui dengan segala tuduhan yang sangat menyakitkan hati.

Teringat Nabi yang berjuang untuk islam keseorangan pada awalnya.Memperkenalkan islam pada masyarakat Arab yang kita ketahui kedegilannya.walaupun penuh ranjau,Nabi gigih memperjuangkan segalanya.Dengan bantuan ALLAH,sahabat2 tercinta...Islam hidup segar hingga ke hari ini.Subhanallah...Maha suci ALLAH,agamamu tetap di hati sekelian makhluk di muka bumi ini,walaupun terhina d…

CELOTEH ANAK

Image
TOMBOY PANGGILAN UNTUK PEREMPUAN MACAM LELAKI

Ibu!tomboy kat sekolah Alif,dapat nombor 1 masa sukan tadi...
Tomboy?tanya aku pelik
Yalah...Tomboy........Ibu tak tau ke apa tu tomboy?tanya Alif pelik
Tau...tapi...macam mana Alif tau,dia tomboy?tanya aku lagi
Yalah...kalau dah macam orang lelaki,itu dipanggil Tomboy!terangnya di sulami dengan gelak tawa
Ohhh gitu ke?jawapku
(dalam hati ada aje budak2 zaman sekarang ni,zaman aku dulu...tak tau apa2 pun!)

Tapi...Si Tomboy tu handal dalam sukan je,bab pelajaran....hancur!katanya lagi
Kenapa?tanyaku lagi
Yalah...kerja sekolah tak buat,malas,suka tidur kat kelas....itu maknanya apa?MALAS lah kan?jawapnya sambil sambung gelak
(dalam hati...pandai je ngumpat orang,walhal dia pun 2x5 je!)

Siapa tomboy tu?tanya aku lagi
Siapa lagi.....Afiqah lah!yang minta duit Alif tu....jawapnya selambar
OOOOOOO......Afiqah tu,tapi...dia kan Mak we Najibuddin?kataku lagi
Tak lagi,mereka dah berpisah...jawapnya tanpa rasa bersalah.
(dalam hati berkata lagi....b…

PUASA

PUASA DAN AKU

Puasa membawa maksud menahan lapar dan dahaga di bulan Ramadhan yang berlaku sekali dalam setahun.Puasa juga mengalakan kita menahan bukan nafsu makan sahaja,tapi...semuanya!nafsu mata,nafsu telinga dan nafsu sex dan segalanya.Di kala sedang berpuasa,kita kena kurangkan bercakap dan berhibur.Sebaliknya,kita di galakan untuk memperbanyakan mencari pahala dan memohon keampunan dari yg esa.

Puasa juga memberi kebaikan pada perut,dengan berhenti makan!perut dapat berehat dari sentiasa mengisar makanan yang masuk tanpa henti2!

Aku belajar puasa agak lewat,masa duduk dengan atok,dek kesian...atok akan bagi aku makan saki baki makanan semalam.Manja gila kan?Aku yang pelahap dan lapar sentiasa pastinya tak akan menolak.Bila dah meningkat remaja,kesedaran sendiri,buat aku cuba habiskan puasa sebulan di bulan ramadhan.Semakin remaja,puasa aku semakin baik.Semakin dewasa....puasa aku juga semakin baik mengikut akal dan usia.Tidak akan meletakkan beban di bahu atok,aku sentiasa baik…

SENYUMLAH SENYUMLAH WAHAI CHE MEK MOLEK

Image
SENYUM ITU SUNNAH DAN DAPAT PALAHA



Kita di galakan senyum sentiasa atau maniskan muka bila bertemu manusia lain.Kita di galakan memberi senyuman di samping mengucapkan salam sejahtera pada manusia lain.Kita di galakan berbuat begitu kerana...................kita semua sama je!tiada beza,semua sama,ada 2 mata,ada 1 hidung ada 2 telinga ada 1 mulut dan semuanya sama seperti orang lain juga.Kecuali kita ada kelebihan tersendiri iaitu ada 10 mata!
Sebut senyum dan maniskan muka,aku juara!suka maniskan muka hingga ada yang tergoda.Teringat juga pengalaman2 lama,bila kita manis muka,di katakan kita nak mengurat.Maniskan muka di katakan macam kerang busuk!bila kita maniskan muka sentiasa,di katakan kita ni jenis lemah dan tak berdaya untuk melawan!pendekkata...hidup bersama manusia lain,boleh buat kita mati berdiri!serba salah! dan kita tak mampu untuk memenangi hati mereka walaupun kita telah berusaha.Kita senyum ikut sunnah nabi,tapi....akhirnya kepala kita pasti di pijak dek keramahan kit…

MASALAH NEGARA!

Image
JEREBU OR JELEBU?


Setiap tahun ada sahaja isu ini,jelebu atau jerebu?kah!kah!kah!...pada aku sama je.Jerebu buat kita sesak nafas dan Jelebu?Kat Negeri Sembilan lah!

Tahaf jerebu kat Malaysia sangat membimbangkan.Di Johor,semua sekolah yang berkaitan telah di beri cuti selama 2 hari!seronoknya!Untung orang JB,tak perlu bersesak2 di tgh kehangatan kota untuk menghantar dan mengambil anak2 dari sekolah.Jerebu yang berlaku bersangkut paut dengan berbagai punca.Salah satu punca yang paling tepat adalah terbakarnya hutan di Riau,Sumatera,Indonesia.Kebanyakan hutan2 itu adalah merupakan ladang2 warga asing,Malaysia antara pemilik2 ladang2 tersebut.
Kenapa jadi begini?itu antara ketelusan yang kita perlu tahu.Setiap tahun jerebu pasti melanda.Semua orang tau,pembakaran hutan akan menghasilkan tanah yang lebih subur.Oleh kerana itu.....kita tau sama tau je le.Tak menuduh tapi meneka....pembakaran ini di sengajakan kerana kos pembersihan ladang akan lebih murah dengan cara pembakaran daripada …

BILA AYAH KAHWIN LAGI...

IBU TIRI?

Sebut je ibu tiri,pasti kita dapat bayangkan kekejamannya,keganasannya dan keburukan perangainyanya!Ibu tiri merupakan isteri ayah kita selepas ibu kita sendiri,samada bercerai mati atau bercerai hidup ataupun....tak bercerai langsung!Kira2nya isteri no 2 le....

Ibu tiri hanya cinta
Kepada..ayahku sahaja
Tapi bila
Ayah pergi...
Ku di siksa dan di caci

Bait2 senikata lagu lama Ratapan anak tiri(Indonesia).Zaman filem ni,aku masih kecil2 lagi.Tapi dek terang hati,hingga sekarang masih ku terasa,bagaimana anak2 itu di dera oleh ibu tiri kesayangan ayah.Zaman tu,gambar tak berkaler,hitam putih sama macam nasib anak2 itu.Hitam putih warna kehidupan.

Ibu tiri selalu di gambarkan cukup zalim,dengki khianat sangat tinggi dan sentiasa bersarang di jiwa mereka.Cerita bawang merah bawang putih pun mengambarkan peranan ibu tiri yang sangat biadap!kasar dan busuk hati!

Teringat satu cerita masyarakat pada zaman dahulu..Tiada kena mengena dengan yang hidup maupun yang dah tiada,atau tiada…

HELLO!..

Image
BERITA DARI SELATAN

Petang itu,sedang asyik mengikuti kuliah petang.Aku terpandang msg masuk.
Kau kat mana?
Kelas.....ada apa?
MAK JATUH!
Hati dah tak tenteram,punggung dah macam kena bako!gelisah sepanjang kuliah petang itu...
Sebaik keluar
Terus telepon adik2 kat Jb,Sah!mak jatuh dan sekarang berada di Hospital Abdul Samad Johor.Pergelangannya patah!lebam dan lemah sekali
Punca?
Mak panjat tembok untuk cantas pokok dengan hanya berpaut di kebel eletrik tepi rumah.Sebaik selesai tugasnya,ketika hendak turun,mak dah tak dapat nak paut kebel tu balik,dek hilang pertimbangan badan,akhirnya mak terjelepok ke tanah...



Doktor bagi 3 cara untuk mak
1-tanpa buat apa2
2-simen
3-pasang klip melalui pembedahan
kami kena pilih salah satu yang terbaik buat mak.setelah bincang bersama...cara ke3 yang kami kira paling terbaik.Dengan pemantauan doktor dan dengan keizinan ALLAH,kami yakin mak pasti selamat.Walaupun hati cukup bimbang dengan kesan yang mendatang dek diabetisnya.Jika bersimen selama 3 …

EKZAME ATAU ALAHAN KULIT 2

EKZAME 2

Dalam diam,ekzame sejenis penyakit yang merbahaya.Selalunya,kita tak berapa ambil pusing mengenainya.Biarkan sahaja anak2 tanpa pemantauan yang sepatutnya.Bila ada ruam,kita sapu ubat dan ok,esok lusa ada lagi.sapu lagi hingga ke besar.Dalam diam tak diam.eksame menular menjadi parah!ekzame petanda asma.petanda resdung dan penyakit kulit yang lain.

Aina menderita ekzame dari kecil,puas hantar doktor,namun ekzame nya tetap sama macam tu juga.
Setiap bulan kami pasti membawa Aina ke wisma Maria di bandar Johor Bahru.Berbagai2 jenis krim dan ubat telah kami berikan padanya atas nasihat doktor.Semasa bayi,ekzame nya menyerang di punggung,kesian lihat permukaan kulit yang merah dan hangat.Kalah diaper kalah sabun dan berbagai lagi puncanya.Sebagai langkah pemantauan,sabun tertentu je,yg boleh di gunakan.Pantang makan dan pantang habuk!

Bila besar sikit,ekzamenya banyak di leher dan pelipat2 anggota badan.Bersin setiap pagi.Kadang2 mata jadi merah!macam orang kena sakit mata.kesian…

ALAHAIII ANAK DEN

SELAMAT MENEMPUH ALAM BARU MIRA

Esok,Mira akan mulakan hidup baru sebagai penuntut di pengajian tinggi.Mira anak yang agak penyedih tapi berkeyakinan untuk berjaya.

Semasa keputusan kemasukan IPTA keluar pada pertengahan bulan lalu,Mira menitis air mata kerana gagal menempatkan diri di pusat pengajian idaman hatinya.Melelehlah air mata anak daraku itu.Kesian...kalau aku ada power!pasti anak aku tak menangis sendirian.Apa nak buat,kita rakyat biasa2 je,kalau tak layak!maka tak layak lah!kecuali ada kabel..

Satu petang..
Kenapa?tanyaku
Mira tak dapat masuk UITM...huhuhu...esaknya jelas kedengaran
YES!ibu suka...kalau dapat sampai ke Sabah Serawak!siapa nak jaga Mira kat sana.Nak harapkan ibu ziarah Mira,jangan harap sangat lah..Jauh sungguh!pujuk ku panjang
Mungkin termakan pujukan itu,Mira berhenti menangis walaupun ku yakin hatinya merintih sedih.
Tak pe...Mirah ambil jurusan yang umum,pengurusan pejabat kat mana2 pun boleh belajar.Lain lah Mirah ambil khusus2 khas seperti doktor,pegu…

LUAHAN PERASAAN YANG MENYUSAHKAN!

Image
STATUS FB!

Hari2 baca macam2 status kat wall,ada yang macam perli orang,ada yang macam bagus je,ada yang entah apa2!
Adakalanya,status yang bukan2 akan buat wall kecuh!orang ini terasa,orang itu terkucil hati,pendek kata sebelum menulis,ingat akibatnya.Dalam banyak2 manusia yang ada,mungkin ada yang jenis syak wasangka tinggi!silap sikit!habis kena taji balik!
Orang zaman sekarang,kalau menulis ikut sedap je,perli sana sini,bila tanya?
Weh!kau tuju kat sape?
Saja2 je,buat gempak!
Walhal,perbuatan dia telah buat 10 orang berasa hati,si penulis rasa bahagia.Tapi...10 orang sedang makan hati dek status nya.

Ada status yang baik,mengingatkan kita pada agama,pada kematian,pada sesuatu yang baik.Itu kita boleh terima dengan lapang hati.Tapi,ada status tu,membayangkan empunyanya sedang meroyan!Gelisah kita di buatnya.Bukan apa,takut ada orang lain yang terasa hati.Kawan jenis main hentam ni,jenis memang brutal!tapi...suami ku kata bukan brutal!tapi...kurang ajar!betul ke?
No komen,no komen..…

CUAI MEMBAWA PADAH!

Image
HATI HATI..

Cuai membawa maksud lalai dan abai dan hilang tumpuan pada sesuatu.Bila sebut je cuai,antara sedar atau tak kita akan kerugian,kita akan menyesal dan kita akan menghantuk kepala sendiri!Cuai juga selalunya akan menjadikan kita orang yang menyesal bak ayam berak kapur!Terkulat kulat merenung langit yang gelap tanpa bintang.

Baru sat terbaca mengenai kecuaian seorang ibu meninggalkan anak yang berusia lebihkurang 1thn empat bulan di dalam kereta sementara beliau membeli makanan.Mungkin pada jangkaan,ibu tersebut akan hanya mengambil sedikit waktu,mungkin tak sampai berjam2!tapi...kadang2 kita tak duga,biasa tak ramai pelanggan,tapi..hari tersebut ramai pula orang membeli..beratur panjanglah kita menunggu untuk membayar.Kadang2 pelanggan pun ada macam2,itu jam lah nak itu ini,dan memakan masa lebih lama lagi.


Perbuatan ini,biasa aku buat.Syukur..mungkin tuah menyebelahi aku.Setakat ini,belum lagi terjadi perkara2 yang buruk.Mudah2an,,,tuhan lindungi aku dan anak2.Kadang2,kita…

TAMAN SYURGA

TETIBA TERINGAT RAUDHAH(TAMAN SYURGA)

Perasan tu tiba2 terpacul di fikiran,bila baca pengalaman Umrah kawan2 di group Pengalaman Haji dan Umrah.Rasa rindu dihati tak tertahan,kalau ada upaya pasti aku nak mengunjunginya lagi.Sebelum sampai,berbagai2 citer kita dengar,kita baca tapi...bila Raudhah di depan mata,bila lihat makam nabi tersergam indah!lidah kelu,mulut terkunci dek terpegun.Macam tak percaya masa tu.Subhanallah,betul ke aku ada kat sini?

(Teringat pesan Ustaz Don,kalau kita di Raudhah,kita baca je apa doa2 yang kita tau,dalam bahasa apa je.Ustaz galakan kita baca ayat pendek dari surah An Nisa ayat 64,tapi,kalau tak hafal,tak payah!walau,walau...takut kena halau terus dengan wanita Arab!Ustaz ada pesan juga,baca doa jangan mengadap makam nabi.Takut di libas dengan sejadah oleh penjaga masjid..Haram!haram!hajjah!haram!)

Pagi tu,aku dan kumpulan dari Tabung Haji memulakan langkah menuju ke pintu 25(babu Salam),kami datang berkumpulan di ketuai oleh  seorang petugas Tabung Ha…

KECANGGIHAN ZAMAN

TELEFON BIMBIT

Dek kecanggihan dunia,semua aktiviti kita tampak mudah dan pantas!
Telefon bimbit umpama nyawa,kalau tertinggal telefon sama macam tak pakai baju.Mesti cepat2 balik,hanya untuk ambil telefon bimbit kesayangan.

Di mana sahaja,kita akan nampak manusia berkomunikasi dengan telefon.Masa makan,masa borak2 dengan kawan2 pun  mata menjeling tajam kat skrin telefon.Seolah2,banyak betul pesanan ringkas yang penting!dari segalanya.

Aku mungkin tergolong dalam ketegori begini,tapi..ada masa juga lah.Kalau tengah2 borak2 selalu telefon di senyapkan dan masuk dalam beg.Jika ada hal,baru aku akan keluarkan.Lagi satu,aku ni pelupa,takut tertinggal..tu je.

Paling aku pantang 7 keturunan,jika suami ajak minum,tapi...sepanjang itu juga telefon di tangan.Kadang2 naik hantu juga...
Kalau setakat nak ajak minum tapi...sibuk dengan telefon baik tak payah!pesanan terakhir bila lihat dia terus leka dengan telefonnya.
Selalunya,dia akan simpan sekejap dan pegang lagi tak lama kemudian.
Grrrr..m…

AYAHKU KAHWIN LAGI

KAHWIN DI USIA EMAS

Siang tadi pergi makan kenduri di Manong,atas jemputan seorang rakan.Istimewanya perkahwinan  ini,pasangannya adalah warga emas!tampak kemas dan ceria sekali.Berbaju kurung hijau lumut sedondon dengan isteri tercinta.Selalunya kita akan meraikan pengantin muda2,tapi...hari ini,aku datang semata2 untuk meraikan pasangan pengantin tua!

Aku tak kenal sangat mereka,cuma atas undangan rakan sekerja suami.Bapanya yang telah kematian isteri berkahwin lagi!kali ke2 di waktu emas,anak2 menyokong niat si bapa,alhamdulillah..majlis tampak meriah,dengan kehadiran tetamu walaupun dalam hujan petus!

Dalam hati bertanya,apa yang mendorong si bapa bernikah lagi?kasih sayang,sex atau teman kala sunyi?
Mungkin kasih sayang,siapa pun kita...hati perlu di isi.
Mungkin sex...walaupun tua,nafsu tetap ada.Sepatah kata selagi seorang lelaki mampu mengangkat sebaldi air,selagi itu mereka masih bernafsu.
Mungkin teman kala sunyi...dah adat manusia,perlu teman berbual,dalam sehari kalau kita…

ASAM GARAM KEHIDUPAN

ASAM GARAM KEHIDUPAN(sepucuk surat yang menarik minat untuk di kongsi sama2.Masih ada lagi kawan macam ni kah?)

Pn Sri Siantan
Pada satu hari,ada panggilan telefon dari seorang suami kepada kawan saya.Beliau telah bercerita dengan panjang lebar mengenai keburukan isterinya.Berbagai2 cerita yang tak patut saya dengari telah menusuk masuk ke telinga comel saya ini.Pada awalnya,saya endah tak endah tapi semakin kerap dia mengadu nasib Pn Sri.Kemelut rumahtangganya sangat rumit.Isteri suka berpoya2,tak jujur,tak amanah,malas mengemas rumah dan kasar!Kemuncak rumahtangganya ialah isteri telah keluar lari ikut bekas teman lelaki zaman persekolahannya.Selama 1 minggu Pn Sri isterinya telah meninggalkannya.Sebagai hanya bekas rakan satu sekolah sahaja.Banyak cerita yang saya kurang tau.kalau suaminya tak cerita,saya langsung tak tau apa yang berlaku dalam rumahtangganya.
Pada satu hari,tepat pkl 12 malam,suaminya telah menelefon saya, beliau telah keluar dari rumah Pn Sri,bukan isteri yang la…

DRAMA TV YANG BUAT ANAKKU KECUT PERUT!

TANAH KUBUR

Drama pendek di astro setiap hari kot?saya kurang menonton dek sebab memang tak suka menonton TV.Cuma sekilas pandang semasa lalu lalang kat depan TV di ruang tamu atau semasa mengosok baju di bilik.Anak2 kecil menganggap drama ini sebagai satu drama pelik dan menakutkan mereka bila ada part2 yang menjijikkan contohnya keluar ulat atau benda2 kotor yang keluar dari badan si mati.Part2 ni je buat anak2 kecil faham selebihnya...kita kena ulaskan untuk mereka.walaupun tak menonton,tapi...dek pertanyaan mereka berkisar pada hukuman pada orang yang sombong,orang yang tak solat atau sebagainya.Aku akan menerangkan ikut fahaman aku sahaja.
Ha'ah..tgk tu..orang sombong nanti ALLAH balas macam tu lah!kataku
Ha'ah tgk tu...orang tak solat,nanti ular gigit dia....
Begitulah yang selalu aku katakan pada mereka.Setiap kejahatan dan keengkaran kita dengan perintah ALLAH akan menerima balasan bukan di akhirat sahaja malahan di dunia juga.

Aku tak berani nak komen banyak2,aku ni..…

KAHWIN LAGI..

KENDURI KAHWIN

Sebut je majlis kahwin,kita dapat bayangkan kemeriahannya.Dari A hingga Z,keadaannya pasti meriah walaupun penat.Sebagai tuan rumah,kita akan cuba buat yang terbaik untuk tetamu undangan.Kalau boleh tak mahu ada cacat celanya.Siap ada list untuk memastikan semuanya berjalan lancar.Namun,dalam persediaanya yang rapi,masih ada sok se sok sek di belakang tabir..ibarat rumah siap pahat masih berbunyi lagi.Tak ada kesudahan!

Sebut je majlis kahwin,kita akan berhabisan untuk menjayakannya.Tapi...apakan daya,tangan tak sampai nak capai bintang!
Kenduri kahwin zaman sekarang dah jauh berbeza.Zaman dulu2,kerja kahwin suasananya pasti meriah.Tapi...sekarang,terlalu sepi apatah lagi jika buat kat dewan2 atau hotel2,terlalu protokol  dan terhad ruang legarnya!Kita nak bawa anak2 pun rasa bersalah.Faham2 aje lah kan...kos hidup terlalu tinggi.Selangkah duit selangkah duit je.Tapi..suasana majlis di rumah lebih baik drp buat kat2 luar rumah kot?tapi..orang sekarang nak mudah je,buat …