PANGGILAN HAJI..

BUKAN SEMUDAH MEMETIK JARI

Kawan di selatan akan terbang tak lama lagi.Dengar2 pada 8hb nanti.
Kawan di utara akan terbang pada tertengahan  bulan depan ini...
Kami masih di sini,setia menanti panggilan Haji.Kepada yang dapat pii..tahniah,doa untuk kami jangan di lupa.

Berbual dengan kawan2 yang nak mengerjakan haji.Hati berbunga sepi..
Bila agaknya nama kami akan naik sebagai jemaah.
Bila agaknya giliran kami..
Itu sahaja yang ada dalam otak kepala.
Bila agaknya?yang pasti....duit kena penuh dulu!pesan rakan taulan.

Kawan kata...kau jangan ye ye sangat,bukan mudah nak pergi haji.Aku pun macam kau,tak sabar nak ke sana.
Kau kena ingat satu perkara.Belum pergi kite dah di uji.
Teman tak faham....teman diam tekun mendengar.
Masa aku dapat surat tawaran ,punya le suka aku laki bini.Ingatkan semua dah selesai.
Rupanya tidak!banyak benda kite kena selesaikan.
Pertama...kite kena buat medical check up.Dan ambil suntikan anti-meningitis,suntikan ni wajib samada nak buat umrah atau haji.
Dalam pada tu,pegawai 2Tabung Hari selalu ingatkan...
Kalau isteri tak lulus,suami tak boleh terbang ya....Kalau suami tak lulus,isteri juga tak boleh terbang.Stresss aku!
Hari ke hari...suami aku kena buat check up.Dah banyak kali ulang alik ke klinik,akhirnya...lepas juga...
Syukur pada ALLAH.Kalau tidak,mati beranggan le aku laki bini.
Maknanya...sebaik terima surat tawaran,sila diet,sila jaga pemakanan.Jangan suka sangat,sampai tak jaga makan.
Para jemaah kena ngadap doktor yang berkenaan.Buka mudah.....susah rupanya.
Doktor kerajaan kuat berleter.Kuat marah2...
Kesihatan kena jaga!jangan main2 Tuan Puan...
Kite nak buat ibadat,kalau dah sampai sana sakit,terlantar di hospital,nanti rugi.Belanja dah ribu2,tapi dok sana hanya tido...
Dalam payah,teman setuju.Dalam diam...teringat diri sendiri.Makan tak pantang,semua benda makan.

Kursus Perdana satu hal juga....
Kau bayangkan...jemaah ada 1000 orang lelaki dan perempuan,bilik air ada 5 je.
Kau bayangkan?
Berapa ramai nak guna tandas yang 5 tu.Aduhai....pengsan!
Aku tak sanggup lah...tak dapat bayangkan...bila sampai di sana nanti.
Betul2...teringat masa gi umrah dulu,kiteorang pergi juga kat Padang Arapah,padang luas kering kontang.Pokok2 tak banyak,kalau ada tak tinggi mana.
Panas!dengan suhu di anggar mencecah bacaan ke 50.

Betul2 mencabar kau!masa aku dapat tawaran,aku dah yakin semuanya baik2 je.Bila masuk kesihatan,aku dah cemas.Susah rupanya.Kat kawasan aku je....jemaah ada 1000,yang lulus cuma 40 orang je..Yang lain masih 50/50.
Suami aku habis cuti gitu je..ulang alik ulang alik...keputusan tak ada juga.
Macam2 aku bagi dia makan...peria katak,tunjuk langit bagai..Pantang dengar ubat nak turunkan glokus ,aku paksa di makan.
Dugaan....kau ingat tu,sebaik dapat tawaran,jaga makan.Jangan main bedal je...
Peringatan tu...kepada bakal jemaah akan datang..Jaga makan sebelum pemeriksaan kesihatan bermula.

Bila kite dah ramai2,macam2 ragam manusia kite jumpa.Kite kena sabar....
Aku sendiri tak pasti aku ni sabar atau tak...
Tang ni teman selalu dengar...bila kite dok sebilik ada macam2 jenis manusia kite akan jumpa.Kat sini sabar kite di uji,pesan ustazah selalu.
Tak dapat d bayangkan ,tak dapat di luah dengan kata2...
Pergi haji bukan macam pergi melancong.Serba serbi teruji.

Dia pesan lagi...kalau kau belum dapat panggilan...biarlah,ada rezeki ada le...
Kau jangan ye ye sangat,takut ALLAH uji tang lain pulak.
Teman jadi seriau,takut dengan ujian ALLAH.Teman ni iman setipis kulit bawang,sabar tak sekuat mana.Tak pandai kongsi2 bilik.Tak pandai2 dok dengan orang yang tak kenal.Tak pandai nak makan2 dengan orang tak kenal...
Macam mana nak hadap semua tu...
Banyak2 solat hajat,solat taubat.Insya ALLAH...di permudahkan nanti pesannya lagi....

Sebenarnya...belum terbang,kite dah di uji...
Dari menunggu giliran,lepas tu peperiksaan kesihatan,lepas tu kursus Perdana...
Semua tu buat kite berfikir..
Mampu ke kite hadap situasi sebenar di sana?
Dengan ego,dengan tamak haloba,dengan panas barannya lagi...
OH TUHAN...permudahkan urusan kami di dunia dan di akhirat.


Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

SUMBANG MAHRAM 2

APA HUKUM GUNA MINYAK PENGASIH PADA SUAMI?