MASALAH BUDAK ZAMAN SEKARANG

MAKIN TERUK!

Siang tadi,ada tetamu datang dari jauh.
Datang menziarah kami,otw ke Pangkor.Teman saji ikan tenggiri masak kari campur sayur keling di panggil keloi.
Jangan salah sangka....keling bukan untuk manusia,tapi untuk sayur tu.
Teman masak sayur bodoh,dan roti jala serta kari ayam.

Sahabat tu berselera,bukan sedap sangat tapi mungkin lapar.Maklum...dari KL nak ke tempat teman mau berjam jam baru sampai.Pendek kata tido bangun tido bangun baru sampai.
Kalau ada kawan2 yang nak maiii...
Teman akan tanya bertolak pukul berapa?kalau dia jawap pukul 10 pagi....pukul satu belum tentu sampai.
Punya le jauh tempat tinggal teman.

Kami berbual tentang anak.Tentang pergaulan anak2 zaman sekarang.
Terkejut juga...masa dia kata....kat sekolah anak dia ada kes liwat.
OMG!anak siapa gamaknya?
Melayu?
Comfirm!sebab sekolah Kebangsaan.Tang ni,sebenarnya...anak siapa pun sama je..Kebetulan berlaku di sekolah kebangsaan,maka bangsa melayu naik,berlaku di sekolah jenis Cina,maka akan naiklah bangsa tu dan sebaliknya.
Macam mana boleh tahu?
Ada budak Cina masuk bilik air nampak kejadian tu,macam biasa report kat cikgu.Budak meliwat dah baligh,maka tindakan dibuat.Yang di liwat belum baligh maka dia di abaikan,
Boleh gitu?
Undang2... manusia...
Berapa umurnya?
Baru 12tahun kak.....teman benar2 tercopong,bukan tak pernah dengar,tapi yang ini semakin dekat dengan kite2 semua.Kalau kes dari luar,teman tak pelik.Yang ini di area Taman Kosas,mana mungkin teman tak ternganga mulut?
TUHAN....selamatkan ana cucu kami dari keburukan ini semua.

Buli jangan di sebut.Di mana sahaja ada je kes macam ni.
Tak pernah terfikir adanya kes2 buli kat sekolah.Nak tahu kenapa?
Islam tak ajar kite benda2 merepek ni..
Islam ajar yang baik2 sahaja.Semua perangai buruk TUHAN tegah,TUHAN suruh kite buat benda2 yang baik2,hidup rukun damai.
TUHAN tak suruh kite ganas2,hasut2 orang...
Pendek kata...TUHAN orang ISLAM ajar kite semua jadi orang baik,bukan jadi orang jahat!

Anak saya kena buli teruk!pukul dari sekolah sampai depan rumah.Saya pergi cakap elok2...kalau buat lagi Mak Cik report Cikgu dan mak awak.
Kalau kite tak campur tangan...anak2 kite yang menderita,nak gi sekolah pun takut....
Anak saya yang sulung...Balik2 je nak pergi main futsal.Saya kata tak boleh!dia jawap...betul kata kawan2 dia,saya di kongkong!
NAMPAK?
Kawan2 mengejek pulak!
Kite jaga anak kite baik2,tapi kat luar sana ramai anak2 terbiar.Bebas nak buat apa je..
Kite kongkong anak2 sebab takut terjebak benda2 tak elok...
Anak sendiri jawap...mereka semua tu baik2,tak buat benda2 yang bukan2...
Walhal.....orang baik tak balik lewat2 malam.Orang baik hormat arahan ringkas ibubapa.
Kalau dah tak balik2 sampai kepagi!..Pasti orang tanya...mana le ibubapa mereka?
Ibubapa juga orang salahkan?
Walhal..ibubapa dah kering air lior bebalkan anak2.
Alangkah indahnya jika semua ibubapa jaga anak2 baik2,hantar gi ngaji,hantar gi sekolah agama...
Pasti anak2 kite selamat.
Ini tidak!sekolah agama tak di hantar atas alasan...kesian budak2,penat.....
Ngaji boleh di ajar..walhal...ngaji ni,kalau tak betul2 belajar,pandai sikit je..
Fardhu Ain pun boleh ajar sikit...walhal...ilmu ALLAH ni luas,tak mampu nak ambil semua,tak mampu nak faham dalam waktu yang singkat.Pergi balik pergi balik...belajar kuliah tetap tak faham2.
Sahabat kata itu namanya benak.
Bukan benak...ilmu ni luas,tak habis2.Persoalan tiada penghujungnya.

Kalau semua ibubapa pantau anak dengan baik,insyaALLAH..tiada le kes liwat budak umur 12thn.Tiada le....kes rogol beramai2.Tiada le kes2 yang bukan2...
Kite dulu kecil juga...
Tak terfikir sampai tahaf meliwat!
Tak terfikir nak buat perkara lara..
Yang kite tahu...main2 je..
Bukan main2 alat sulit dalam seluar,tapi....main kejar2 main pondok2,main belon acah,main polis2..
Pendek kata....
Permainan kite permainan normal zaman kanak2.
Permainan budak sekarang,permainan2 yang menjadikan anak2 kite tua sebelum waktunya.
SUBHANALLAH
SUBHANALLAH
SUBHANALLAH
Ampunkan kami......tak tahu nak salahkan siapa lagi....

Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

SUMBANG MAHRAM 2

APA HUKUM GUNA MINYAK PENGASIH PADA SUAMI?