GARA2 SEEKOR KUCING..

SUAMI MASUK HOSPITAL

Kenapa suami kau?
Teman hanya mampu jawap jatuh tangga...
APA?JATUH TANGGA?
Semua bayangkan suami teman jatuh tangga tergolek golek...
Sebenarnya tidak....
Suami teman jatuh gara2 seekor kucing sahaja.

Ahad lepas,teman lepaskan 3 ekor kucing kesayangan.Rasa dah lama kucing2 tak cium bau daun,bau rumput.
Sampai ke petang,hanya 2 ekor yang balik,seekor lagi bayang pun tak nampak.
Bila panggil2...bunyi meownya di kawasan jiran.
SAH!dia dok kat syiling rumah Ah Siong..
TOM!TOM!...meaw.....jawapnya.
Nampak kelibatnya....bila di panggil dia tak datang macam selalu.
Umpan makan pun sama...dia lihat dan buat tak tahu..
Sampai kemalam..dia tetap di situ,bila di panggil,dia menjawap tapi..tetap tak dapat di pegang.
TOM!TOM!
Meow..meow....
Tu je yang mampu di buat.Kami hanya mampu panggil dan dengar suaranya menjawap.
Sampai kemalam...Tom tetap di atas sana,kami tak mampu nak panggil dia pulang.

Biarlah...harap2 dia tak turun malam2 ni,takut bergaduh dengan kucing liar yang ada berkeliaran kat luar rumah.
Subuh esoknya...
Teman turun nak intai Tom..
Nampak di begitu dekat dengan rumah.Panggil dia tetap menyahut.Masa tu pukul 6.10 pagi,suami baru balik dari masjid.Teman tunjuk kat suami..
Tom kat atas tu...
Tak berlengah suami angkat tangga dan seberang ke sebelah.
Betul...kami tak boleh buat macam tu,ceroboh rumah orang tu satu kesalahan besar dalam masyarakat.
TAPI....ini sahaja peluang yang ada
Tak boleh tunggu Ah Siong bangun,hari minggu orang biasa bangun lewat.
Teman pesan...kamu jangan buat apa2,nanti saya ambil makanan buat umpan.
Teman lari ke dapur, masa pusing balik ke depan rumah,dengar bunyi tangga jatuh.
Dalam hati...alamak...jatuh pulak!
Sampai depan tak nampak bayang tangga,bayang manusia.
Yang teman nampak Tom sedang mengintai ke bawah..anjing2 Ah Siong tak berbunyi macam selalu.
Umpama malaikat lalu depan mata.
Teman panjat tembok,nampak tangga tergelimpang ke timur,suami dah terbaring ke barat.
Aduhai........nasib buruk menimpa sang suami..
Saya rasa kaki saya patah lah!
SubhanaALLAH!patah pulak!
Okay...past saya tangga tu arah teman...dia sedaya upaya menghulur tangga dan teman capai bawa masuk rumah.
Teman tak nak fikir buruk2...teman tak terfikir patah bagai!yang teman fikir....suami mesti balik ke rumah walau apa cara sekali pun.
Dia cuba bangun...tak boleh,dia terjelepuk bila cuba berdiri..
PANIK!tapi...kena bertenang...

Jam tunjuk pukul 6.30 pagi...teman kata kat suami,saya belum subuh,tak pe...kamu dok kejap saya gi solat dulu.Lepas beri dia air,teman tinggalkan suami yang sedang kebuntuan.
Berpeluh dahi menahan sakit,berpeluh dahi memikirkan jalan penyelesaian..bagaimana nak keluar dari rumah Ah Siong.

Teman solat,teman mohon ke baikan buatnya..
Ilham datang...cuba buka pintu kecil kat tepi rumah Ah Siong...
Syukur...Pintu tu tak berkunci,teman ajak suami keluar.paut dia dan terus masuk dalam kereta.
Hantar terus ke Hospital....EMERGENCY!
Lepas xray....sah!tumit suami retak seribu.Mujur ada isi yang mengikat tulang,kalau tak...dah bersepah tulang belulang entah ke mana arah tujuan.
Doktor tanya....Bagaimana boleh terjadi?
Suami dengan lemah longlai cerita...
Saya nak ambil kucing,masa saya dapat tangkap kaki dia,dia meronta..masa tu tangga tu jatuh.Masa tu pula tangan saya masih berpaut kat tebing bumbung tu.Dah tak boleh buat apa2,saya terjun tapi..malang tak berbau...salah teknik,tumit ni yang tanggung semua beban.
Makanya...retak seribu,seperti yang Doktor nampak dalam xray tu.
Doktor senyum...bukan retak seribu je,penyek terus macam kuih!

Doktor kata ada 2 cara..
1 simen 
1 lagi...bedah pasang besi dan skru
Kedua cara tetap makan masa nak pulih.
Berapa lama Doktor?
Dengan selamaba Doktor kata...2 atau 3 bulan.

Sebagai suami,pasti hatinya berbelah bagi...
Antara kesihatan dan kerjaya...akhirnya suami akur,dia kena rehat lama.Dia kena berpantang lama 2.
Pilihan untuk di bedah hanya makan masa 2 jam.Kebetulan dia belum makan pagi,kebetulan alatan ada dalam simpanan Hospital.
Pukul 1 suami dah tukar baju hijau,pukul 2 di sorong masuk bilik bedah.Pukul 4.30 dia di sorong balik ke bilik.
Pesan nurse....pukul 8 malam nanti baru boleh gerak,pukul 8 malam nanti baru boleh buat macam2.
Kencing di situ....buang air besar...teman suruh dia esok pagi!teman tak takut nak angkut dia ke bilik air,teman takut kaki dia berdarah sebab,doktor pesan jangan renyah sangat,takut perdarahan.

Malam teman jaga dia...Teman tido2 ayam....teman tak mampu nak tolong ringankan beban...
Teman cuma kata...masa teman di bedah untuk beranak pun sakit.Batuk sakit,bersin pun sakit...pendek kata...sekali terbatuk atau terbersin,tempat jahit macam nak kena eletrik.Sekali terteran...tempat bedah rasa nak terkeluar.
Maka......teman ambil ke simpulan...sakit suami hanya di kaki,sakit teman seluruh badan.
Ternyata...bedah beranak lagi sakit daripada tumit retak.
Bedah beranak potong besar kepala budak,epidural separuh badan.Lepas tu...mual sampai nak pengsan.lepas tu...tunggu sampai dah berak dah kencing dan kentut,baru boleh balik ke rumah.
Selagi tak ada 3 perkara tu....maka duduk le di hospital untuk pemantauan.
Sahabat kata...takut tersalah jahit.

Sahabat tanya...apa jadi kucing tu?
Masih di sana,masih menunggu pertolongan dari kami Tuannya.
Semuga...Suami sihat seperti selalu,semuga kucing teman dapat turun dan balik seperti biasa.
KERANA.....
Kedua duanya sangat penting dalam hidup ini.

Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

SUMBANG MAHRAM 2

APA HUKUM GUNA MINYAK PENGASIH PADA SUAMI?