IKAN BILIS PANGKOR

KENAPA JADI PILIHAN?

Sebelum ni teman tak peduli pun pasal ikan bilis,ikan kering bagai!
Sebab...
Teman jarang masak,zaman kerja dulu....bawang tumbuh pokok.Nak pakai daun bawang,potong dari bawang yang dah bercambah.
Sebab.....
Teman guna ikan bilis,10 ekor je...Bukan banyak mana pun.Setakat beli kat Giant satu plastik kecil boleh tahan setengah tahun.
Tapi....ikan bilis Giant berlapok,berhabuk dan tenggek baunya.
Ikan bilis Pangkor,rupanya jauh lebih baik daripada ikan bilis kat supermarket di mana2 sekali pun.

Kenapa ada yang murah?
Soalan tu.teman tak mampu nak jawap..
Teman tanya juga dengan tokey kedai...kenapa mahal?
Dia kata...ikan bilis yang ada tu,kadang2 datang daru negara jiran.Kite tak tahu kesuciannya.
Teman pegang kata2 nya...
Mahal sikit tak pe,asalkan tahu punca datangnya.

Kite selalu mengeluh bila nampak gambar2 ikan bilis di jemur dengan anjing bagai.
Kite kecewa..
Tapi...kite tetap tak kisah nak beli ikan2 bilis dari sumber2 tak pasti.
Kite marah bila tahu cara buatannya.Tapi...kite marah je,tapi kite tak berusaha untuk cari yang bersih.

Sejak dua menjak,ada seorang sahabat minta carikan ikan bilis untuk di beri pada asnaf.
Bagi kite....bagi ikan bilis je?
Sahabat kata....oii...orang miskin,suka je..Lainlah awak....orang ado2.
Teman senyum je,dalam hati...bukan ado2 ,teman makan apa sahaja.Ikan bilis bukan penting sangat pun!
Selain tak baik untuk kesihatan,teman tak hairan pun...
Kenapa tak bagi je ikan bilis murah2 tu...
Sahabat jawap nak bagi atau nak sedekah kena beri yang baik2,yang elok2...
Kalau setakat bagi macam tu,baik tak payah sedekah.
OMG!teman salah cakap.Teman ingat sahabat ni boleh berlebih kurang.Rupanya...
Dia menitik beratkan  nawaitu diri.
Di luar...sekilo boleh dapat lagi murah,tapi...sumber kabur.
Yang teman bekalkan....mahal tapi sumbernya jelas.Tokey kedai penjamin pada kesucianya.

Apa2 pun...nasihat berguna....
Nak beli bahan2 makanan kena cari yang benar2 suci.
Jangan beli kerana murahnya.Biar mahal sikit tapi....suci dan murni.


Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

SUMBANG MAHRAM 2

APA HUKUM GUNA MINYAK PENGASIH PADA SUAMI?