BUFET RAMADHAN

MAHAL2 BELAKA.

Satu masa dulu,teman tak suka sangat makan bufet ramadhan sebab..
1)Mahal
2)Anak2 tak makan

MAHAL tu normal...ada yang sampai beratus harganya.Ada menu sampai sebatu banyaknya.
MAHAL bagi kite bagi orang ado2.....harga tu sesuai dengan duit yang banyak dalam peti besi,dalam bagasi lepas kire semua dengar2 berjuta2 silap2 billion!
OMG!banyaknya duit dia!
MAHAL bagi orang macam teman,gaji ciput,gaji cukup2 makan.
TAPI...sesekali...okay juga kite manjakan diri,makan lahan2,sambil borak2 dengan keluarga atau kawan2.
MAHAL bagi kite yang tak mampu,penerima BRIM sepatah kata Najib...menantu dia bukan kakitangan B40 atau penerima BRIM.
Maka faham2 le......
Penerima BRIM jangan ada hati nak ngurat anak Najib atau puak2nya.

ANAK2 TAK MAKAN...satu hal juga.
Pernah teman bawa anak2 makan bufet dah bayar mahal2....
Masa tu le nak muntah le,sakit perut le...
Makanya...mereka makan yang wajib je...
Teman lah yang makan lebih sebab sayang duit dah beratus2 keluar.
TAPI...masa tu mereka masih kecil2,masih tak pandai makan macam2.
Sekarang...anak2 teman dah besar panjang.Dah pandai ambil makanan sendiri,dah pandai menilai keenakan makanan.
Tak rasa rugi sebab mereka dah pandai makan2.Berbaloi dengan ratusan duit yang keluar dari poket ayahnya.
Sahabat kata membazir je...sedekah kat anak2 yatim lagi afdal.
Bagi teman tak lah!kalau dulu ya...Masa mereka tak pandai makan2.
Laaa ni...berbaloi baloi.Selain mengeratkan hubungan kekeluargaan.Kami sekeluarga boleh nikmati makanan dengan tenang.
Sedekah?
Itu urusan akhirat kite.Sedekah tak boleh di canang2kan nanti tak dapat apa.ZERO.Sebab tu bufet ramadhan dengan sedekah maknanya sangat2 beza.
Sahabat kata macam lah kat rumah tak boleh eratkan hubungan.
Teman jawap bukan tak boleh.....tapi.....bila kite dah penat nak cakap pun malas.Lepas makan nak basuh pinggan nak kemas....buat teman stresss !
Sahabat kata...u yang suka sebenarnya!
Ya teman akui...teman suka sebab anak2 teman gembira dengan menu yang ada.
Kalau kat rumah,ada asam pedas ada sayur....tu je..
Kat bufet Ramadhan...ada macam2!makan sampai kenyang.Tiada siapa larang.
Tapi...
Berhentilah makan sebelum kenyang.Jangan makan sampai perut penuh membuak.
Berpada demi kesihatan ,tu untuk teman dan suami.
Untuk anak2 teman mereka sangat menghargai makanan yang ada.Syukur...
Untuk suami....bila nak belanja lagi BUFET RAMADHAN?
Saya ON je.......


Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

SUMBANG MAHRAM 2

KUIH RAYA