DERA ANAK

MAKIN MENJADI JADI PULA

Kerap dah kite baca budak mati kena dera.Kadang2 tercarut di mulut,kadang2 termaki sendiri.
Tak dapat bayangkan betapa zalimnya mereka.
Marah boleh,pukul boleh...hanya untuk mengajar,bukan pukul sampai mati!
Gilalah ko orang...jahat macam setan!

Semalam baca lagi...seorang budak lelaki bernama Mohamad Rayyan Hidayat Hairil Khan 6thn,mati kena dera.
Ibu dan BF hantar hospital dengan alasan jatuh bila si kecil muntah2 dan tak sedarkan diri.
Hasil bedah siasat,kanak2 malang ni telah mengalami kecederaan si luar jangkaan.
Usus pecah angkara si bf ibu pukul dengan benda tumpul.
Si ibu dan bf duduk serumah tanpa nikah.
Mana keluarga?mana rakan taulan?mana saudara mara?tak kan le seorang pun tak tahu status mereka.

Bila kite komen,mesti ada orang akan kata...kite tak ada di tempat mereka,kite tak faham masalah mereka.
Bila ada ramai orang macam gini,maka semakin ramailah kanak2 akan mati kena dera.
Teman rasa ramai sangat ibubapa atau penjaga yang dera kanak2 sampai mati.kadang alasan tak menasabah.
Sedih juga...betapa dahsyatnya manusia zaman sekarang.
Semakin tipis iman di dada....
Teman jadi takut dengan kekalutan semua ni.Bagi teman....desakan hidup antara punca,kurang agama juga perlu di ambil kire,kurang kasih juga....
Pendek kata...kepada bakal2 ibubapa....belajarlah ilmu kekeluargaan.Jangan teringin nak kahwin,terus kahwin tanpa ilmu.

Teman pun tak pandai,banyak kekurangan juga.
Tapi...teman waras,sayang keluarga,sayang anak2....
Teman selalu redha,walaupun kadang2 nangis sendiri.
Penat jaga anak,penat harungi hidup,lagi2 kite bukan anak orang kaya,lagi2 kite tak ada apa2.
Banyak kekurangan...
Tapi kite kena ingat....ALLAH tu ada,ALLAH melihat kelakuan kite.Mungkin kite banyak buat dosa,biarlah dosa tu kite sahaja yang tahu.Jangan sampai terluah dosa tu di alam nyata.
Bila bf si ibu,pukul budak tu sampai mati...
Satu dunia tahu,satu dunia mengutuk,maki hamun dengan bahasa2 yang kite sendiri tak sanggup baca.
Tu yang teman maksudkan...
Dosa terluah di alam nyata.Selalu dosa kite dengan TUHAN yang tahu....
Laaa ni...semua orang tahu,semua orang ambil tahu..
Kite akan malu seumur hidup,kite akan merana selagi nyawa di kandung badan.

Kepada anak2 yang bakal jadi bapa,jadi ibu...
Susun atur hidup dengan baik,jangan bergaduh selalu,kite kahwin untuk gembira,bukan untuk berhuru hara.Tak cukup rezeki,cuba cukupkan.Usahalah....
Setiap rezeki itu bukan untuk kite seorang,tapi untuk di kongsi dengan semua orang.
Terutama keluarga,anak2 isteri,suami....kongsilah elok2,jangan berkira,jangan anggap tanggungan kite tu sebagai beban.
Suami isteri saling bantu membantu.
Suami isteri saling hormat menghormati.Yang paling penting SETIA.
Solat jangan tinggal...tiang agama.Tanpa solat...kite bagai layang2 putus tali.

Jangan marah nyamuk,kelambu di bakar.Jangan marah pasangan anak2 jadi mangsa.Jika benar kemarahan nak di salur pada anak2,berhemah lah.Mereka tak daya nak lawan,mereka tak daya nak lindungi diri.
Sebagai orang tua....
Sayangi anak2,mereka hadiah dari TUHAN untuk kite.


Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

SUMBANG MAHRAM 2

APA HUKUM GUNA MINYAK PENGASIH PADA SUAMI?