SIHAT SEBELUM SAKIT

SAKIT SENDI TANDA DAH TUA!

Teman sakit sendi.
Siku,lutut dan tumit kaki.
Doktor tanya dah lama?
Teman jawap sejak Nov tahun lalu..
Doktor conggak dalam kepala....lama juga tu,dah hampir setengah tahun.
Ada pergi mana2 doktor?
Teman geleng kepala.

Doktor pegang tangan teman...sakit?
Teman kata bukan di situ,tapi di sini doktor...teman arahkan doktor di kawasan siku bela depan.
Doktor kata selalu atlit2 atau orang yang suka bersukan selalu kena sakit ini.Sakit ini di namakan sebagai Tendinitis.Kalau ikut keadaannya,dah mula merebak ni...Apa2 pun nanti kite xray dulu.Tumit sakit ini normal,semua orang akan kena.Kecuali yang mati awal.
Dalam hati...oooo...kalau gitu tak perlu takut lah kan?semua orang AKAN KENA!
Sakit tumit ada banyak sebab...ianya berpunca dari plantar fascia.Ini juga normal.Jangan risau.TAPI!kite cuma boleh kurangkan sakit,tapi tak akan baik sepenuhnya kecuali bedah!
OMG!bedah2 jangan sebut Doktor.
Okay2....itu langkah seterus selepas suntikan,Sakit2 awak ni semua hanya akan pulih melalui pembedahan.Sekarang ni kite mula dengan ubat,suntikan dan bedah.
Mak aiii.. ingat sikit je,rupanya parah!

Sakit lutut...
Dalam hati teman kata...mesti pelincir dah kering.
SAH!pelincir dah mula berkurang.Kite cuma  boleh kurangkan dengan ubat,suntikan dan bedah.
NAMPAK?
Sebaik usia meningkat naik,kesihatan makin teruk!
Teman di nasihatkan pakai kasut,tidak bertumit,maknanya tak boleh le lentik2 punggung bergaya artis.Teman tak boleh lagi...suka2 jalan2 sana sini...Naik tangga pagi petang cukup!
Doktor kata naik tingkat atas cuma nak tido je...
OMG!dah makin teruk rasanya.
Puan....sakit yang Puan hidap ni ketegori kronik,Puan biarkan lama2 tanpa rawatan.
Ooo...saya ingat sikit je Doktor..lagi pun tak lah parah sangat.Tu sebab saya biarkan....
Lain kali,sakit apa pun,kena rujuk doktor....
Teman sengeh je...bukan tak terfikir nak pergi,cuma tangguh2 je..

Teman di kerah buat Fisio....
Lepas ni,Puan terus buat Fisio ya...jangan tidak2.
Teman sengeh lagi...Fisio pulak!macam2 hal...
Seperti biasa,staff kat situ tenyeh,krem,tuam,karenkan....regangan sikit lebihkurang...
Pertanyaan pertama...
Sakit lagi?
Sebagai menjaga hati...teman angguk je...Walhal...tambah sakit adalah!kaki kanan tak sakit jadi sakit.
Sahabat kata tu bukan sakit,u kan jarang buat2 semua tu...tu sebab urat terkejut!
Ya...benar,makin tua umur,makin keras tulang.Pantang sikit!radang sahaja.

Selesai semua teman pulang...
Seharian teman urus diri,bekejaran ke sana sini...
Akhirnya...teman pulang dengan azam baru..
JAGA KESIHATAN,SAYANGILAH DIRI SENDIRI.

Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

SUMBANG MAHRAM 2

KUIH RAYA