SUSAH KITE,SUSAH LAGI ORANG LAIN..

KITE HANYA MAMPU KATA SABAR.........

Hari ini teman ada tetamu...
Orangnya  cantik,hitam manis,badan sedang2...
Datang bersama suami tercinta dan anak bongsu.
Teman renung muka dia...
Ternyata dia seorang yang cekal dalam menempuh kehidupan..

Kenapa teman kata dia cekal?
Suaminya dah lama tak bekerja,bukan malas tapi nasib tak menyebelahinya.Puas cari kerja,tetap tak jumpa2.
Kenapa teman kata dia cekal?
Dia ada anak lelaki,bukan seorang tapi EMPAT orang yang menguji sabarnya.Setiap seorang ada perangai tersendiri.
Kenapa teman kata dia cekal?
Dia usaha untuk bantu suami...berjualan nasi bajet,jual air,jual macam2!
Malangnya nasib tetap tak menyebelahinya.Usaha tak membuahkan hasil.

Masa dia hulur tangan,rasa sasa jari jemari dia..Kalau dulu,mulus,laaaaa ni...terasa macam kertas pasir.
kalau dulu bergaya,dek tak punya duit,dia dah macam anak 10.
Pakai baju asal ada...walhal....dia masih muda.

Suami dia kata...saya kesian kat dia,stress dia lebih dari saya.Kalau saya ada duit,semua duit tu awak punya ya...pujuk suami.Berlenang air matanya.
Teman faham...dia ibu yang kepenatan.Kecewa,putus asa...
Orang boleh kata sabarlah...dugaan ALLAH.Hakikatnya..dia yang merasa beban tak tertanggung.

Teman benar2 tak mampu nak bantu...
Nak beri banyak tak punya,tak beri mungkin dia mengharap.Sepanjang berbual..kepala otak fikir...berapalah RM yang aku patut beri.Sedang dalam beg sekarang tak tahu ada berapa...
Conggak dalam kepala
Conggak dalam hati...

Kite sebenarnya...selalu tengok FB kawan2....
Kite tengok orang jalan sana sini,kite nampak mereka bahagia...Tapi kite tak gitu,hati kite sentiasa susah...
Suami menyampuk...
Kadang2 isteri saya jadi kasar!orang minta hutang..
Dia berani marah balik!walhal saya yang berhutang tu....
Kami ketawa sama2...dia pun ketawa,sesekali mata dia menjeling suami,mungkin tak suka banyak sangat perkara suaminya kongsi dengan teman.

Paling sedih...Bila dia kata...last kite makan daging,raya haji dulu..
Mak aiii...dah banyak bulan dia tak makan daging.Bersyukurlah hati...kite susah,masih ada lagi orang yang susah!

Lepas makan,berbual lebih kurang...Dia balik....
Sebelum dia bangun,teman hulur bekas lauk daging tadi,teman teringat kat rumah masih ada 2 anak yang dah lama tak makan daging.
Teman beri semua!
Teman selalu makan daging,sampai kelestrol jadi tinggi.
Anak2 juga macam tu....
Dah selalu makan daging...kali ni teman tuang semua kari daging kat bekas putih tu..
Nah...beri kat anak2....teman ikat ketat2,takut tumpah nanti.

Sekali lagi mata dia bergenang...terima kasih kak,teman salam kaut,teman rasa dia tak menolak,malah mengaut semuanya!
Ambilah....kakak halalkan...semuga semua masalah akan pergi cepat.

Kari tu tak seberapa,tapi....teman tahu anak2 yang kat rumah sedang menanti rezeki apa yang akan di bawa balik.
Teringat emak...dulu2...kalau balik dari majlis kahwin,emak mesti bawa bekal kuih atau apa2 je dalam tangan,sampai rumah emak akan suap sorang sikit.
Mak kata ...rasa je..
Teman faham lepas jadi emak...
Setiap emak akan cuba sedaya upaya untuk bahagiakan anak2...
Setiap emak akan cuba membahagiakan keluarga walaupun sebenarnya dia sendiri tak bahagia,walaupun dia sendiri pun lelah dalam meneruskan kelangsungan hidup.

Doakan saya ya...Mungkin doa akak,ALLAH dengar...
InsyaALLAH...Harap2 ALLAH dengar.........doa untuk awak.Ya ALLAH kurniakan mereka rezeki melimpah ruah lagi halal,permudahkan urusan mereka dunia dan akhirat.

Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

SUMBANG MAHRAM 2

APA HUKUM GUNA MINYAK PENGASIH PADA SUAMI?