SIAPA KATA EKONOMI MALAYSIA DAH PULIH?

SANA SINI MASIH RAMAI PENGANGGUR

Baru sat,adik teman call...
Dia  cerita,ada seorang kawan hantar msg pinjam duit dpagi2 bute.
Kawan tu betul2 terdesak.Kawan tu benar2 tak mampu nak adakan duit di saat2 begini.

Teman tanya dia pinjam untuk apa?
Adik jawap tak tahu...
Teman tanya lagi......berapa dia nak pinjam?
Adik jawap 3 ribu je..
Teman kata lagi...3ribu je?
Adik jawap sambil gelak...cukuplah tu,ingat kite cop duit ke....
Betul juga tu,mujur 3ribu,kalau 30ribu?pengsan nak fikir...

Pagi tadi,adik call lagi....ooo dia pinjam sebab rumah yang dia nak jual tu tertunggak 5 bulan,bank dah nak lelong...
Ooooo....gitu citernya.....apa yang kite mampu kata?
Kesiannya.....
Tu je, yang kite mampu kata,mampu cakap untuk mereka.
Bagi ke dia pinjam?teman buka mulut nak tahu..
Bagi le...habis nak buat macam mana?kalau tak bagi lagi susah urusan dia...
Oooo...baguslah,kalau mampu tolong dapat pahala,isyaALLAH dia bayar nanti.
BILA?tanya adik
ENTAH!mungkin tahun ni,tahun depan atau tahun2 akan datang...hehehe
Pandailah cakap!kata adik selambe.

Kite memang pandai berkata2,kite memang pandai memberi pendapat,tapi...bila terkena batang hidung!APTB.
Adat meminjam WAJIB bayar...
Tapi...banyak manusia,tak kisah bab ni,pandai hutang tak pandai bayar.
Walhal.....kite yang bagi pinjam ni,bersengkang mata cari duit nak tambah pendapatan.
ALLAH dah kata...rezeki yang kite dapat ni,setengah bukan milik kite tapi...milik orang2 susah,ALLAH salurkan melalui kite.
Gitu lah kisahnya.
Ingat tu!rezeki yang kite dapat bukan semua tu kite punya,tapi saudara seislam kite yang lain.
ALLAHUAKHBAR!agama terbaik untuk semua.
Memikirkan segenap lapisan masyarakat.Susah sama2 senang pun sama2.

Adik teman kata lagi...kite ni fikirkan anak2 dia je,dia suami dia dah tua.....dah tahu cari makan sendiri.
BETUL lah tu!itu yang dipanggil rezeki anak2.
Kite ada kawan lagi satu tau,kesian juga.....Suami dia dah tak bekerja,zaman2 gawat ni,banyak orang kena berhenti kerja.Dia suka nescafe tapi tak ada duit nak beli.
Satu hari kawan dia ajak minum...
Jom minum!pelawanya
Nak tahu dia jawap apa?
Daripada kau belanja aku minum,lagi baik kau belikan aku nescafe,susu aku nak minum kat rumah.
Kawan tu pun belilah apa yang dia nak...
Sampai rumah...dia suruh isteri buatkan dia air Nescafe..
Sebaik dapat secawan Nescafe.....dia minum sambil kata....SUBHANALLAH!sedapnya...
NAMPAK?
Kerajaan kata ekonomi Malaysia berkembang pesat.Tapi..kenapa ramai orang tak bekerja,kenapa tak ada peluang pekerjaan sampai orang nak beli Nescafe pun tak ada duit?
Jangan cakap si miskin tu malas okay.....dia dah usaha cari kerja,pergi sana pergi sini...Peluang kerja dah di penuhi dengan orang luar.Jangan kata si miskin ni bodoh okay....
Dia dah bekerja separuh abad hidup dia.....
Dek tak stabilnya ekonomi....semua orang jadi papa kedana
Kite jangan kata macam2 kat mereka....usaha ada cuma peluang je tak ada...

Kawan teman....
Bawa bot tengah laut,sewa untuk peminat mancing ikan.
Dari tahun lepas,orang dah tak gi mancing,kos pergi mancing dengan beli ikan kat kedai jauh lebih baik.
Maka....jalan selamat...
Mereka sanggup henti sekejap minat mendalam kat laut.
Bila tanya..tak ke laut?
Tak lah...tunggu ekonomi baik sikit....sekarang mahal,sewa bot dah mahal!
NAMPAK?
Semua orang dah terkedu.Yang kaya hanyalah pemimpin negara.
Rakyat jelata.....kais pagi makan pagi,kais petang makan petang...
Itulah hakikatnya...


Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

SUMBANG MAHRAM 2

KUIH RAYA