KORBAN DI JOGYAKARTA LEBIH MAHAL

DARIPADA MALAYSIA,KENAPA?

Teman berhajat nak korban dia Jogya,sempena percutian singkat kami.
Kami akan ke sana pada Hari Raya Korban,
Mengapa Hari Raya tak pergi hari lain?
Sebab......hanya hari raya itu sahaja cuti panjang,kami boleh pergi dengan keluarga tersayang.
Sebab......cuti sekolah jatuh pada Hari Raya Haji...
Sebab.....ahli keluarga yang bekerja tak perlu ambil cuti lama2.
Sebab.....anak teman yang pilih sempena Hari Ulang Tahun kami....
Tu dia!list alasan2 menasabah untuk teman beri pada yang bertanya.

Kami akan ke sana pada pagi 22hb Ogos 2018 pukul 6.30 pagi.Dan akan pulang ke tanah air tercinta pada 26hb Ogos 2018.
Bawa emak?
Teman jawap kami dah tanya emak...nak ikut kami atau nak raya di Malaysia?
Emak jawap tanpa di paksa....Mak Ikut!
3 kali teman tanya....3 kali juga emak jawap tanpa berubah jawapnya.
Makanya....muktamad kami bawa emak sama...
Ada bantahan?
Kalau ada..usullah pada emak,kami okay je...
Suka tak suka...tukang tanya terkedu...
Apa nak buat,emak sendiri yang beri jawapan tanpa di paksa,tanpa guna kekasaran...
Mak ikut!
Mak..mak.....dulu muda penat jaga anak,dah tua2 macam ni,biarlah mak lihat dunia luar adik kakak sekelian...
Mak pun dah tua,entah bila tinggalkan kite semua...

Dalam merancana perjalanan,teman terfikir untuk korban lembu di sana..
Terbayang orang2 miskin yang ramai diseluruh dunia,kenapa kite tak terfikir nak memberi mereka sekilo daging lembu?Kite dah biasa makan daging lembu,mungkin orang2 susah di luar sana,nak makan secebis daging lembu pun susah.Apasalahnya kite cuba beralih angin.Biasa kite beri orang2 kite,apakata kali ini kite sukakan orang2 sana pulak?
InsyaALLAH...ALLAH akan balas kebaikan tu dengan pahala berlipat kali ganda.

Tanya agen kat Jogya....berapa sapi atau lembu untuk korban.
Dia jawap dengan tulisan penuh....seekor sapi atau lembu untuk korban lebihkurang 20JUTA!
OMG!tukar pada RM....tertera angka RM7000 sahaja.
Awat mahal?
Dia jawap sapi akan naik harga masa Hari Raya Korban Puan....
Amboi amboiiii....manusia.. manusia...
Sana sini manusia suka ambil kesempatan.

Awat mahal?
Dia jawap Jogya kebiasaanya sapi besar2 Puan...
Oooo maknanya lembu sado2 le..
Kakak kata betul!lembu sana besar2 ustazah ada buat harga macam tu juga,boleh le...sedekah,lembu besar daging banyak,boleh beri ramai orang makan.
Teman diam...
Nanti teman fikir dalam2....Korban dia Malaysia RM5000.Korban di Jogya RM7000...
Beza RM2000....
Ehmmm.....banyak juga tu....
Kakak kata apalah salahnya....pahala banyak.Kalau pahala harga RM2000 mesti penuh satu kantung.Silap2 ALLAH beri kau 10 kantung penuh!
InsyaALLAH....pahala kerja TUHAN,kite hanya melakukan hanya kerana ALLAH..
InsyaALLAH...adalah pahala buat kite ayahnya....

Semuga ALLAH permudahkan segala urusan kami.


Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

SUMBANG MAHRAM 2

KAHWIN LAGI