DERA SAMPAI MATI

NUR AINA NABIHAH

Ramai betul ibubapa atau penjaga dera anak sampai mati.
Tak kira melayu,Cina atau India...sama je!Gila diaorang ni semua,sanggup dera anak sampai mati.Tak tahu nak kata apa...
Yang pasti...benda2 macam ni,memang tak masuk dek akal!
Ibubapa sekelian,anak tu amanah dari ALLAH,bayangkan ALLAH hadiahkan anak,hangpa gi tibai sampai mati?gilla lah!boleh marah pukul bantai,tapi agak2 lah...
Kalau sampai mati,itu layak dipanggil orang tua gila!

Hari ini...
Anak berusia 9thn di dera sampai mati.Banyak kesan dera kat tubuh badan anak sekecil ni.
Ibubapa bercerai,penjagaan dapat pada bapa.Mungkin masa cerai,ibu tak ada sumber pendapatan.Automatik si ayah dapat hak penjagaan atau ada sesuatu yang kite tak tahu...

Pernah si ibu buat report sebab kat badan anak malang ni penuh lebam.Alasan si bapa,di memukul sebab mendidik.Bapa di bebaskan tanpa tuduhan.
Hari ini...dah sampai kemuncak kejahatan ayah dan ibu tiri.Anak malang di dera sampai mati.
Sahabat teman kata...bapa haram jadah!bapa bodoh!bapa tu memang pukimak!
OMG!sahabat teman mencarut!hilang sabar dia dengan berita ni.
Betul apa?kesian budak tu,tak tahu apa2...setan betul!
Entahlah...tak tahu nak kata apa...
Teman pun memukul juga,bukan lah teman tak pukul anak langsung!tapi...tak de le sampai membunuh!tak de sampai mati!

Ohh...TUHAN ampuni lah hamba mu ini...kadang2 teman tak sabar dengan perangai anak2.Seharian ada saja perangai bukan2 anak2 buat,bukan teman tak sayang anak.....Kasih teman melimpah ruah!hingga tak tertampung dek badan.
Tapi...kesabaran teman tipis,tak sekuat mana...sebab teman ni manusia yang lemah.
Kadang2 penat seharian urus mereka buat teman panas hati.Kalau boleh teman tak nak jentik anak2..
Kalau dah malas membaca,mengaji..solat....
Tak kan lah teman nak biarkan je...
Sekali tegur,2 kali tegur....masuk 3 kali!sah2lah kena tibai!

Kepada anak2....ibu merotan bukan sebab tak sayang....
Ibu mana tak sayang anak,kucing pun sayang anak2nya...
Inikan pula manusia.
Ibu mendidik agar anak2 ibu sempurna,cemerlang di dunia dan akhirat.

Lihat Nabihah...
Anak malang ini bukan di rotan,tapi di dera sampai mati!
Bayangkan betapa seksanya hidup dia,betapa kecewanya dia...
Organ badan rosak di pukul dengan benda tompol,yang memukul itu adalah ayah jelmaan syaitan yang di rejam.
Bayangkan?
Mana ibunya?mana keluarganya....mana jirannya?mereka tak ada masa Nabihah di pukul kuat.Mereka tak ada masa Nabihah perlukan perlindungan.
Jiran kata...mereka dengar suara kuat si ayah ahad lepas,mereka sekadar dengar tapi tak cuba ambil tahu,kerana....mereka tak mahu ambil tahu atau menjaga tepi kain jiran.
Itu yang berlaku dalam masyarakat kite.
Anak teman kata...
Macam jiran ibulah,hari2 gaduh,hari2 jerit...
Ibu pun tak pergi tanya?
Sebab?
Ibu tak mahu busy body!

Huhuhu...Telan mati emak,luah mati bapa...
Kite tak daya nak membantu sebab.....kita tak mahu menjaga tepi kain jiran tetangga.
Itulah silapnya kite dan masyarakat laaa ni..
Semuga Nur Aina Nabihah akan gembira di sana...
Semuga Ayah dan ibu tiri mendapat hukuman setimpal perbuatan.



Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

SUMBANG MAHRAM 2

MAJLIS KAHWIN