BILA ANAK DARA TAK TAHU MASAK.

TAKPERLU RISAU,SILAP2 DIA LEBIH PANDAI DARI MERTUA.

Sebelum kahwin,teman bekerja.Pagi balik malam.Kadang2 ahad pun keje.Pendek kata....selagi ada nyawa kat badan,keje,keje dan terus keje.
Pandai masak?
Tak pandai......
Jawapan paling jujur dari seorang anak dara.

Bukan tak pernah bantu emak kat dapo,tapi keje kami hanya siang segala bagai.
Apa tu siang?
Siang tu maksudnya cuci ikan,cuci sayur....
Bawang?
Bawang orang Joho tak panggil siang,tapi kopek bawang,kopek bawang putih dan lain2.
Teman dan adik beradik yang lain layak di panggil pembantu tukang masak.
Kenapa?
Sebab...emak teman buntu kalau ramai2 sangat kat dapo.Lagi2 banyak tanya...
Cepat le kena halau dari dapo.
Emak....masak ni bubuh apa?
Emak....siang ikan macam mana?
Dek soalan yang bertubi tubi...emak naik angin dan semua orang kena halau dari ruang dapo.
Alasan!kata sahabat...
Ya.......gitu lah emak saya....semua rencah dah siap,dia cuma masak je...

Bila kahwin....teman ikut suami pindah rumah sendiri.
Goreng ikan pun suami yang bantu.Cukup seriau teman tengok minyak panas.Nak campak ikan kena tutup api dulu...bila dah masukkan ikan,bukak balik api.
Cukup bodoh!
Pernah masak kerang rebus je kot.....
Lepas masak cium bau tak sama macam masakan emak.Teman buang semua!
Esok tanya kawan2...Awat bau tak sama macam masakan emak saya?
Kawan2 tolong fikir...kau tak bubuh serai?
Bubuh.....
Kau tak bubuh bawang?
Bubuh....
Kalau bubuh semua kenapa bau tak sama?
Teman hanya jawap entah!
Sahabat dok gelak je..tulah,masa anak dara tak nak belajar!
Itu je kesilapan teman..tak nak belajar,tapi masih ada masa untuk baiki keadaan.
Dalam gelak2,seoarang bertanya kau bubuh daun kunyit tak?
Aahh!dah tau silapnya...betul!teman tak bubuh daun kunyit.Sebab tu baunya tak naik macam masakan emak.

Tapi tu dulu....Setahun kemudian,teman dah cekap memasak.Setakat mee bandung pun teman dah pandai masak.
Setakat tetamu 30 orang pun teman dah cekap masak menu yang di rancang.

kepada emak2 mertua sekelian...
Jangan pandang anak menantu yang pandai masak je..
Yang tak pandai masak juga ada kelebihannya.
Jangan pandang anak menantu sebelah mata,silap2 dia lebih pandai dari kite.
Yang patut di ambil kire...
Solatnya,budi bahasanya, adapnya....
Hal2 dunia boleh di baiki di kemudian hari.

Sahabat kata mentang2 anak2 dia tak pandai masak!
Betul....Anak2 teman serupa mak dia juga...
Tak pandai memasak,tak pandai buat air pun...
Harap terimalah anak2 teman seadanya....
InsyaALLAH...satu hari nanti dia akan belajar demi kehidupannya sendiri.

Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

SUMBANG MAHRAM 2

MAJLIS KAHWIN