MULA SEKOLAH...

SIBUK 24JAM!

2hb Jan 2018,hari pertama anak2 teman sekolah.
Perempuan masuk darjah 5 dan si abang tingkatan 2.
Perempuan menyambung je...si abang hari pertama sekolah baru.

Jalan sesak,jangan cakap lah!semua menghala ke satu arah.Semua nak hantar anak2 depan pintu sekolah.Ada yang ringkas,ada yang meleceh masa orang lain.
Masa tu le nak peluk cium,masa tu lah nak betulkan baju tudung si anak...
Diaorng tak tahu,betapa lenguhnya kaki tekan brek.
Sahabat kata macam lah jauh nau!
Jauh wehh!lepas tu kena hati2 takut terlanggar kanak2 sedang berlari.
Sekolah anak2 teman tak luas,sekolah lama beratus tahun dulu...laluan tak luas macam sekolah2 zaman sekarang.
Kanak2 lari ikut suka,silap2 boleh bertembung muncung kereta.
Bahaya bahaya....

2 minggu sebelum sekolah bukak,teman dah piii beli buku bagai.Baratus2 juga lah duit keluar.
Sahabat kata baru 2 orang anak.....tu pun dah kecuh!saya ni 5 orang kak oiii...
Dalam hati...dulu anak aku sekolah 5 orang juga,bukan kecuh cakap2 je....haish!
Sahabat celupar tu kata lagi...tu dulu!sekarang anak akak 2 orang je yang sekolah,saya ni 5 orang kak oiiii!lagiii parah!
Dalam hati yalah...kau je le.....malas nak layan.
Hari pertama,teman tak lagi hantar sampai kelas,anak2 dah besar makanya pandai2lah cari kelas nak oiii....

Terlanjur cerita pasal awal sekolah,teman pun ada pengalaman.3 anak teman,masa tu teman keje...Tak dapat hantar sampai sekolah.Pandai2 sendiri je...
Anak ke 4,teman tak keje dah....
Ada banyak masa untuk teman pantau2 dia kat sekolah.
Hari pertama, teman hantar ke kantin,tapi tak le sampai mengintai bagai!
Teman hanya hantar kat kantin dan balik.Pukul 3 petang,teman datang lagi...
Bawa roti dan ait milo ais.
Sahabat tanya kenapa akak hantar bekalan?
Teman jawap anak saya tak makan benda bukan2 tu..Nasi,mee semua dia tak makan,yang dia suka hanya roti.
Sahabat kata payah lah kalau macam tu...
Tu masalahnya,anak teman yang ke4 ni,pelik sikit...tak makan nasi tak makan mee dan sebagainya.Yang dia makan hanya fun fries dan roti sahaja.

Lama juga teman datang pd waktu rehat,teman hanya berhenti bila anak teman kata ibu tak payah datang lagi,dia dah pandai urus diri sendiri.
Sejak tu teman tak datang lagi...anak teman dah pandai!Yeah!akhirnya....

3 bulan teman mengulang sekolah.teman memang nampak ada ibubapa yang dok sama2 dengan anak kat meja kantin.Teman nampak semuanya!
Mereka tak peka,ada murid yang berdiri sambil memegang makanan di tangan.
Benar....ada ibubapa yang sibuk menguruskan anak sendiri tanpa melihat keliling.
Ada anak2 yang nak makan tapi tak ada tempat duduk.Berdirilah mereka sampai ada yang melawa untuk berkongsi meja dan kerusi.
Tang duit tak di pulang Mak Cik kantin.
Teman setuju...memang pernah jadi kat anak,teman kata kat dia mesti ambik duit baki tu!jangan nak lari je..
Pernah anak teman beli air,milo secawan berharga singgit.Anak teman beri semua duit yang dia bawa.Mak cik kantin angkat semua!tak berbaki duit anak tu..
Sahabat tanya mana u tau?
Teman tanya le...makan apa?dia kata tak makan duit tak ada.
Teman tanya balik kenapa duit tak ada?ibu beri banyak kan?dia jawap mak cik tu ambik semua masa beli air...
NAMPAK?
Mak cik ambik semua!tak berbaki langsung!
Teman tak salahkan mak cik kantin,teman salahkan anak!teman tanya kenapa tak tunggu?dapat air terus lari!macam mana mak cik kantin nak pulang kan baki!

Bila waktu rehat,benar...kerusi meja penuh dengan ibubapa.Teman terkecuali,teman diri je....Teman tak duduk macam ibubapa yang lain.
Sahabat kata tak payah lah datang,biar anak tu berdikari...
Teman jawap anak saya tak makan sebarangan,dia makan roti dengan milo je...
Dalam hati biarlah aku urus anak aku sendiri,tak payah nak menyebuk sangatlah kan....

Teman puji sekolah anak..
Budak kecil di keluarkan awal dari budak besar...
Budak kecil ada masa untuk membeli,Kalau saing budak besar..Pakai nampak budak kecil telan air lior je le...
Program anak2 yatim pun ada...
Hidangan istimewa untuk anak2 yatim.Dalam bekas tu ada nasi ada sayur dan pencuci mulut.Tak lupa air segelas.

Sebulan ni sekolah akan sibuk dengan kehadiran ibubapa .
Kadang2 teman percaya,kehadiran ibubapa menganggu.Ada yang tunggu depan kelas,berdiri tercegat menunggu anak keluar samasa rehat atau balik.
Teman faham...cikgu mesti tertekan...
Nak marah tak boleh,nak jerit tak boleh...akhirnya cikgu makan hati.

Masa anak teman yang kecil masuk darjah satu...
Pengetua terus kata....ibubapa tak di benarkan ada dalam kawasan sekolah.Biar cikgu2 yang uruskan anak2.
Teman terpana masa tu...
Teman tanya kenapa cikgu,anak saya tak pandai belanja duit lagi,tak pandai urus berak kencing kat tandas awam macam ni....
Terbayang macam mana dia nak cebuk lepas kencing atau buang air besar.Tak dapat bayangkan...OMG!mesti anak teman stresss!

Cikgu jawap biarkan,kami ada....
Puan beri kepercayaan pada anak dan kami...
InsyaALLAH semuanya akan di permudahkan.
Ikut hati melampau betul cikgu ni....ish!kesian anak teman....tak biasa dengan suasana sekolah.
Cikgu kata biarkan anak2 berdikari.

Lama2 semuanya jadi biasa...
Anak teman makin pandai.Dah pandai berurus niaga,dah pandai pilih makanan.
NAMPAK?
Alah bisa tegal biasa...
Lama2 anak2 jadi pandai....
Tahun demi tahun....hari pertama letak depan gate je...
Selebihnya ALLAH je yang jaga....


Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

SUMBANG MAHRAM 2

APA HUKUM GUNA MINYAK PENGASIH PADA SUAMI?