HASSAN DIN TAK BOLEH CERAMAH KAT JB

KENAPA?

Hanya TUHAN sahaja yang tahu..
Teman tanya kawan yang keje kat Jabatan Agama Johor..
Wehh..kenapa Ustaz Hassan Din kena haram ceramah kat JB?
Jawapnya..Nampaknya begitulah sementara ni.sebab fahaman dia ada yang mengelirukan orang ramai.Takut orang terpengaruh.
Tu je....alasan yang teman dapat.

Entahlah...kadang2 kite pun naik pening dengan semua ni..
Hassan Din bukan nama cikai,Tokoh Agama yang di segani.Tokoh Agama yang mengafal setiap baris2 Al Quran.
Hanya kerana mengatakan cukur jambul bidaah dan khurafat,semuanya jadi keliru.
Mudahnya kite lupa...

Dalam islam memang tak ada cukur2 jambul.Yang ada....
7 hari lepas beranak,cukur semua rambut kat kepala anak,lepas tu timbang,nilai ikut harga emas.Duit tu sedekah kat orang miskin.(dalam islam,cukur habis rambut anak baik,sebab rambut yang akan tumbuh lebih sihat)
7 hari tu juga beri nama.....
7 hari tu juga buatlah akikah.
7 hari tu juga....boleh le jamu makan dengan kambing yang di akikahkan tu...
Sekor untuk anak perempuan.2 ekor untuk anak lelaki.
Semua ni ikut kemampuan,bukan paksaan.....kalau tak ada duit cukuplah dengan menadah tangan syukur pada ALLAH,nanti ada duit buatlah akikah tu,kalau tak ada duit juga....mohon keampunan pada ALLAH sebab kite gagal ikut apa yang sepatutnya kite buat bila kite dapat anak.

Mungkin....maksud Tokoh Agama ini...
Tiada cukur jambul sekadar syarat2 je.Tak ada gunting2 jambul depan anak..
Matlamatnya nak nilaikan harga rambut untuk sedekah kat fakir miskin.Kalau dah gunting 10 helai,mana maunya!
Majlis ni juga bukan nak bermewah sakan.Sekadar majlis biasa2 je..
Tapi...apa dah jadi sekarang?
Majlis mengalahkan majlis kahwin.Ada pelamin ada buai berendui bagai!itu salahnya.
Kat situ teman rasa kenapa Tokoh Agama ni kata cukur jambul tu khurafat dan bidaah.
Mungkin....orang ramai masih suka acara ni...atas alasan suka2.
Mungkin....masih banyak mama papa yang suka nak buat acara ni sebab boleh tunjuk kemewahan.
Mungkin le....

Pada teman....kalau Tokoh Agama dah menegur....kite kena dengar.kalau tak nak dengar nasihat dia,kite nak dengar nasihat siapa?
Kalau asyik berbalah,asyik melawan....lagi teruk terus haramkan dia dari berceramah.
Habislah....
Hitam lah hati2 kite nanti....

Semuga kite semua kembali pada jalan ALLAH...
Buat apa yang di suruh tinggalkan apa yang di larang.
Tu lebih baik dari sembang kencang tapi habuk pun tak ada...


Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

SUMBANG MAHRAM 2

APA HUKUM GUNA MINYAK PENGASIH PADA SUAMI?