GAWAT..

MALAYSIA MAKIN GAWAT.

Sejak 2 thn lalu,suami dia tak dapat gaji.Bayangkan?gaji biasa dapat 9k,kali ini tidak lagi..
Boss merangkap kawan dia hanya mampu bayar sikit2.
Daripada 9K..kadang2 boss hanya mampu bayar seribu je...
2 tahun dia tak berhari raya
2 tahun dia hidup dalam duka...
Sabar ya dik non...hanya ALLAH sahaja yang dapat membantumu.
Jangan putus harap...ALLAH tak suka orang yang mudah putus asa.
PANDAIIIII kite beri nasihat.Yang menanggungnya dia seorang!

Dia bukan tak pandai menyimpan.2thn hidup tak ada gaji,duit segunung pun akan habis.
Dia teruskan hidup,apa sahaja dia buat.
Kecuali merompak!
Dia suami dan anak2 teruskan hidup.Yang faham hanya saudaranya sahaja.
Kawan2 tak pernah tahu kecuali jiran2 yang senasib dengannya.

Orang boleh kata tak usaha..ulat dalam batu pun boleh hidup!inikan pula manusia yang ALLAH beri akal.
Senang je kite hukum orang...
Dia dah buat macam2!
Jual air,jual nasi bajet,jualan di parking2 serata KL.Pantang ada offer tapak jualan,pasti dia daftar kat situ.
Malangnya...pihak penganjur awal2 dah untung.Mana tak untung...tapak beso kangkang anak kera mencapai setengah ribu Malaysia,belum lagi berjualan dah keluar modal yang banyak.
Penganjur hanya jadi penjamin...ekspo ni pasti ramai pengunjung.
Bila dah duduk sehari suntuk laku hanya 1 barang.Camne tu?
Bila tanya penganjur..semua lepas tangan,semua geleng kepala.Akhirnya patah balik pada diri sendiri.
Doa tak banyak......usaha kurang...lain kali doa seiring dengan usaha.

Dia pernah jual nasi bajet...sebungkus RM4 sahaja.Ada nasi ayam rempah,kuah kari,mentimun dan sambal belacan.
Rasa2nya....dalam keadaan ekonomi yang tak berapa nak elok...
Sajian macam tu,rasanya dah okay kot...
Janji kenyang,janji tak mati kebulur.

Dia sangat cekal.Kalau dulu...bergaya ala2 Lady Gaga...
Laa ni tak sempat dah...
Kalau boleh kasut,baju ala2 Lady Gaga nak di jualnya semua!janji boleh beri dia WANG untuk bayar bil bagai.
Kite hanya mampu sumbang sikit.Selebihnya dia yang tanggung.

Kite dah tak kisah kalau bank call....sebut je AKPK...bank pun sonyap.Tak berbunyi lepas tu....
Baru ucap hello..
Kite terus cakap AKPK....
Pihak bank akan jawap okay,okay...
Begitulah cekalnya dia....Dah tak padang kiri kanan.Dah tak kisah apa orang kata,dah tak peduli asalkan....terus ke depan.Asalkan perut anak2 terisi.

Hutang keliling pinggang,mujur dengan keluarga,Kalau dengan Ah Long,teman rasa dah tak berkepala anak beranak ni.
Malangnya....kerajaan tetap begitu,tidak dapat memberi pekerjaan buat rakyat2nya.
Oran luar makin melambak sana sini.Peluang kerja makin kecil.
Sahabat kata kenapa orang bangla boleh kaya?
Jawapannya senang...orang Bangla,Indon,Nepal datang bukan suka2,mereka betul2 bekerja kerana..
Mereka tidak ada kehidupan kat sini.Celik mata kerja,kerja kerja...
Tak payah bayar rumah,tak payah bekereta,tak payah fikir macam2 .Rakyat kite..ini negara mereka,harian mereka di sini bersama keluarga dengan kos hidup yang tinggi.
Bangla makan apa ada....anak2 kat Bangla sana,kat Indon ..
Kehidupan dah berbeza.
Jangan samakan kite dengan mereka.Kalau asyik membandingkan kite dengan mereka.Tak habislah kerje...

Kerajaan selalu kata rakyat tak bersyukur.....
Nak bersyukur apa?nak makan pun tak ada...Nak bersyukur apa?bila kite baca kisah2 politik yang menyedihkan.
Kerana politik yang huru hara inilah!ekonomi kite jadi macam air surut...
Biasa pasang surut,laaa ni dah surut dan terus surut.
Orang atas tak tahu derita nya orang bawah...
Orang atas hidup senang lenang,orang bawa hidup gelisah.Ada ayah takut jumpa siang....
Ada ibu pilu pandang muka anak2 kelaparan.
Orang atas apa tau?
Asyik jaga anak tekak sendiri.Asyik jaga perut sendiri.

Dia akhirnya..dapat akal...
Buat serunding halia lain dari yang lain...
Proses buat serunding bukan mudah....halia 25 kilo boleh hasilkan serunding hanya 5 kilo.
Halia di parut,di perah,di goreng.Bawang putih pun sama...di hiris,di goreng.....ikan bilis di goreng garing.
Lepas dah tos....semuanya akan si gaul mesra.Letak garam,letak perasa...
Jadilah serunding halia baik untuk kesihatan.

Kalau kite singgah kat rumah dia,dari jauh dah bau halia....
Kalau dulu ala2 Lady Gaga...laa ni....dah macam Mak Cik Gaga.
Duit bukan segalanya,tapi sebab duitlah.....semua ini berlaku.Sebab duit orang2 atas lupa diri lupa amanah di beri.
Jangan kata apa2...
Kite bersyukur sebab kite tak di uji.
Kite tak di beri kesempitan hidup,kite masih boleh makan minum dengan selesa.
Yang teman buat..hanya mampu doa agar semua kesengsaraan
ini akan cepat2 pergi.
Pemimpin yang tak bagus,biar di makan bumi.Yang baik,yang minat nak uruskan kite semua di permudahkan olehnya.

Kepada sipolan...sabar ya...
Bukan awak seorang yang susah,masih ramai yang susah...Yang derita.
Kite doa agar hidup kite akan lebih baik selepas PRU  nanti.Yang penting!jangan pangkah salah lagi.Jangan ulang kesilapan lagi.
InsyaALLAH...semuanya akan baik2 aje...







Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

SUMBANG MAHRAM 2

APA HUKUM GUNA MINYAK PENGASIH PADA SUAMI?