PERGINYA SEORANG KAKAK

HAJJAH JAMALIAH HJ AHMAD

Beliau kakak ipar teman,kakak suami...
Orangnya cantik,putih dan peramah.Sepanjang 25thn kahwin,teman tak pernah lihat muka dia masam atau marah.
Selalunya dia suka senyum atau gelak sahaja.Jarang nampak di monyok atau buat muka seposen.
Sahabat tanya muka seposen tu mana ghaye nya?
Muka macam ayam berak kapor!gitu le maksud muka seposen.

Hujung bulan Oktober...kesihatannya merosot.Badan lemah,bila doktor pekse...darah hilang.Bacaan O!
sakit apa tu?
Leukemia?
Bukan jawap anaknya.
Pelik bin ajaib.Selalu kalau masuk bab darah2 bagai ni..selalu terkait dengan kanser darah.

Sakit mami pelik,doktor pun pelik..Dah ambil air tulang belakang.Keputusan tetap kabur.
Bila kakak lemah....tambah darah,lepas tu kakak akan sihat macam selalu.
Tak lama kemudian...lemah lagi,masuk hospital tambah darah...okay balik.
Begitulah..rutinnya.

Ahad lepas,teman otw ke Kolompo.Dalam perjalanan...
Anak sedara teman call..auntie kat mana?
Teman jawap kat rumah le...biasa teman bergurau dengannya.Jawapan tak pernah jujur.
Kite nak bagitahu...mami kritikal,tapi mami tak tahu...sambil menangis.
Teman terpaku....hanya mampu jawap yalah,nanti auntie datang  ziarah mami.
Terima kasih auntie...perbualan terputus.
Sambung kat whatsApp pula...
Dia tulis...kite belum beritahu sesiapa..hanya auntie je..
Teman balas okay...

Tak lama kemudian...dia tulis lagi...mami dah tak sedar...
Teman terpaku...mak aiiii...baru kejap kata kritikal....jam2 tu juga tak sedar?
Ish!biar betul!
Tak lama kemudian...dia tulis lagi...mami masih tak sedar,kite panggil mami dah tak lawan cakap kite..
Teman hanya balas sabar......
Tak lama kemudian dalam anggaran pukul 5.20ptg,dia tulis mami dah tak ada...
Luruh jantung teman...
Kejapan dah tak ada...walhal...anak teman ziarah dia khamis lepas.Berbual macam biasa.
Tak menunjukkan ciri2 dia sakit.

Sampai hospital..teman tatap muka kakak kesayangan..
Tenang,muka macam tido je...teman cium pipi...sah!kakak teman dah tak ada...sejuk dingin tubuhnya.
Sambil menunggu ustazah mandi mayat,teman dengar anak sedara cerita...
Jumaat lepas mami dah sihat,doktor beri mami keluar.Kite bawa balik rumah,esoknya,kite nak balik jengok papa,mami kata dia nak ikut.
Kite pun bertolak dengan mami....
Sampai sana,mami minta kite beli bubur kat pizza.Kite beli mami makan separuh.
Sampai rumah,mami lemah je...duduk kat ruang tamu tak bangun2.Kite salin baju,salin diapers kat situ..
Pagi ahad...kite bagitau papa,kite nak bawa mami balik hospital sebab kite tengok mami lemah sangat.
Papa tolong papah mami masuk kereta...

Sampai hospital,mami terus masuk ward....
Semuanya macam biasa,mami bercakap macam biasa...tak cukup mulut dia bercakap.
Kite tak terfikir apa2 pun...
Lepas doktor jumpa kata mami kritikal,baru kite perasan...ALLAH dah atur,mami keluar hospital,ikut kite jumpa papa...balik rumah untuk kali terakhir.
Semua ALLAH dah atur....
Kalau tak keluar,mami tak akan jumpa papa lagi sampai mati.Papa pun macam tu...
Mujur kite balik bawa mami sekali..
Dapatlah mereka berjumpa walaupun dalam keadaan mami tak sihat.

Teman dengar satu persatu butir cerita...Teman pasak dalam otak.
Suratan atau kebetulan...
Semuanya kerja TUHAN.
2 minggu sebelum kejadian,teman ada call dia,berbual macam biasa...
Pesannya...berbaiklah dengan adik beradik,jangan gaduh2...pesannya lagi...kalau ada adik beradik yang bermasalah,usah di layan.Buat tak tahu je....

Kakak teman ni sempoi je...
Kalau dia terdengar orang mengata mengutuk dia...paling2 dia akan kata sabo je lah!biar dia usah di layan!
Gelak ketawa di balik susunan gigi cantiknya tak menampakkan usia sebenar..
Aktif berpersatuan..sampaikan persatuan susu ibu pun dia masuk sekali!
Sihat dan ceria orangnya...
Mana sangka...dalam sihat ada sakit...

Kali pertama teman mandikan jenazah.Pernah belajar tapi tak pernah praktik ilmu mandi jenazah.
Sepatah kata ilmu simpan dalam almari.Tak pernah nak mengamalkannya.
Mula2..mereka siapkan kain kapan.Part ni anak ustazah yang buat.Ustazah bantu2 mana yang patut.
Lepas siap,ustazah datang ke bilik mandi,raba2 seluruh badan jenazah.sambil kumat kamit baca sesuatu yang teman tak pasti.
Lepas habis keliling jenazah kakak,ustazah baru buka kain tutup muka...
Buka selimut hospital...baju nak gunting atau nak dalam keadaan baik.
Anak sedara jawap gunting je...
Ustazah hulur gunting kat teman....saya?tanya teman
Ustazah angguk....alamak!aku leeeee...
Dalam berani2 takut,teman gunting dari hujung ke leher kakak...Habis selai baju kelawar kakak kaler hitam.Tersentuh kulitnya...tak le sejuk sangat,mungkin baru beberapa jam meninggal,sejuk belum terasa.
Buka baju tutup dengan kain basahan...
Mula2 siram muka sampai kaki kanan 3 kali kiri 3 kali tengah 3 kali....
Lepas tu sabunkan guna kain yang di rendam dalam air sabun mandi.Rambut pun basuh dengan air yang sama...Gosok gigi,telinga...sampai bersih.
Part meruang,ustazah buat seorang kami hanya memerhatikan je...
Last sekali....siram dengan air kapur barus dan sejenis serbuk coklat(lupa namanya)
Air siraman yang terakhirnya ni wangi sewangi wanginya..Bila kite cium wangi tu melekat kat pipi.

Dalam hati...kalau teman mati,biarlah mandi kat hospital,kat rumah susah,tak ada ruang.
Kesian orang yang tinggal....Macam2 bende kena buat.
Lepas bersih semuanya....lap dengan kain,sampai kering angkat ke ruang kapan.
Proses kapan pun mudah je...
Alhamdulillah...

Selesai semua...solat jenazah dimulakan...sebelum bawa balik ke rumah.
Esoknya...selepas zohor baru jenazah di kebumikan.
kenapa lambat sangat?tanya tetamu...
Teman memang tak tahu...sebab mengapa lambat dikebumikan yang pasti..hari tu hari cuti umum.Mungkin orang yang nak mengurus tak ada...
Mungkin le...Teman sekadar mengagak je..

Selesai semua jam menunjukkan pukul 3.30 petang...
7 langkah pak Imam tinggalkan kuburan..malaikat akan datang...
Seperti yang kite pelajari..malaikat akan sambut kakak...
Dari perilaku kakak...insyaALLAH malaikat akan menatangnya bak minyak yang penuh.
Dari gayanya...InsyaALLAH malaikat akan jaga kakak dengan baik...
Selebihnya...hanya ALLAH yang tahu...
Selamat jalan kak,semuga roh akak akan di tempatkan di kalangan insan2 beriman.

Sepatah kata abang ipar suami kakak...
Hari ini hari dia hari kite tak tahu bila...
Yang pasti,kite pasti menyusul....


Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

SUMBANG MAHRAM 2

APA HUKUM GUNA MINYAK PENGASIH PADA SUAMI?