KUIH KETAYAP

COD PUKUL 5 ESOK...

Teman dapat pesanan WhatsApp dari seorang pemandu Uber.
Katanya...esok dia ada jual kuih ketayap.RM4 untuk 10 biji.
Dalam hati boleh lah kot.....
Nak buat sendiri lebih dari empat inggit!
Tepung,minyak,kepala parut,telo,gula melaka dan masa..
Semua tu lebih mahal daripada membeli yang dah siap dan terus boleh dimakan.

Teman balas...bagus awak ni,rajin.Anak muda kena rajin!jangan malu2...
Dia balas...ya kak,saya baru nak mula membina keluarga.
Teman tulis lagi...hidup tak mudah,peruntukan anak2 sangat banyak!seorang anak 5 ratus untuk dalam tangan!Belum lagi masuk alam sekolah,belajar nanti....
Pening kepala wehhh!berjuang lah!bertahan lah......selagi kudrat masih ada..
Dia balas terima kasih kak,hidup saya baru bermula,anak baru 1....buat kuih ni bantu isteri,bagi galakan kat dia...
Teman tulis lagi...baguslah....hidup ni kena ada kerjasama.Jangan gaduh2,jangan pukul2...sabar dan setia paling utama.
Dia balas...terima kasih kak...saya akan ingat kata2 akak...

NAMPAK?
Seorang  lelaki membantu isteri promosi kuih ketayap,walhal...kuih tu celah gigi je teman buat.
Tepung,telo letak minyak sikit,daun pandan,garam sikit...adun sampai sebati dan tapis untuk buang tepung2 yang berketul.
Panaskan kuali dan masak macam lempeng atau pankek.
Angkat letak inti kelapa dan gulung....
Cukup mudah menyediakannya.

Tapi...sebagai galakan....order juga!walhal...sebagai pesakit kencing manis.Kami di haramkan makan jenis2 kuih macam tu.
Apa nak buat...rezeki jangan di tolak,selagi tak rebah,selagi boleh makan....makan je le...
ALLAH maha mengetahui.Asalkan di dahulukan dengan Basmallah.
Sahabat kata pandailah u.....
Bab2 ni teman hanya mampu gelak.Nak membetah pun tak boleh!makanya...sengeh macam kerang busuk.

NAMPAK?
Betapa sukarnya hidup dewasa ini....
Kuih ketayap pun ada online!kuih ketayap pun jadi sumber meningkatkan ekonomi keluarga.
Ahmad Maslan kata GST bukan cukai naik barang tapi...GST cukai turun barang...
Banyak faedah untuk rakyat.
Macam haram jadah!.....sepatah kata Najib PM kite tu.....


Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

SUMBANG MAHRAM 2

APA HUKUM GUNA MINYAK PENGASIH PADA SUAMI?