KUCING SAKIT

TEMAN PANIK

Tetiba kucing yang ceria,termenung duka...Lepas KakPong mati,tiada apa yang nak teman fikirkan,sangkar KakPong terbiar sepi.
Biarkan macam tu,nanti senang2 akak kemas...pesan teman pada pembantu.
Sahabat kata kemas lah....nanti kau lupa lah...
Teman tak sampai hati,dalam hati selalu tanya....betul ke cara aku ni?rehatkan KakPong sebelum masanya.
Sahabat kata okay lah tu,paling tidak kite tak seksakan dia,doktor pun dah kata tak ada usaha lagi kan?Doktor kata harapa untuk dia hidup dah tak de kan?
InsyaALLAH,TUHAN maha mengetahui...

Selasa lepas,teman keluarkan kucing2 yang ada...
Rasanya dah lama kucing2 ni melonggo dalam rumah.Tom balik dulu....kat dada ada kesan darah,teman cuci dan cuba pekse mana tahu ada luka.
Tak nampak apa pun!
Esoknya...suami kata kenapa Tom bising bila dia nak dukung.Bawa dia klinik,pesan suami sebelum gi kerja.
Pukul 10pagi,teman pergi bawa Tom jumpa doktor..
Doktor selak bulu yang tebal,nampak kesan 2 lubang kat dada...
Teman tanya kenapa tu doktor?kena patuk ular ke?
Doktor kata mungkin gaduh...ada bengkak kat sini,dari dada ke leher,mungkin sebab tu dia sakit.Kalau ular setengah jam dah mati.
Teman tanya lagi tak parah kan doktor?
Doktor senyum je....tak lah,sikit je...nanti saya beri suntikan,antibiotik dan ubat tahan sakit.
Keh keh keh....kucing pun ada macam2 ubat.

Teman tanya kalau tak parah kenapa dia murung Doktor?
Doktor senyum...mungkin semalam dia kalah,sebab tu dia stress!mungkin rasa marah ada lagi...
Okay.....Tom teman kemurungan sebab kalah pertarungan.
Keh keh keh...macam2 hal!

Itu kisah minggu lepas,minggu ni...teman keluarkan lagi...
Anak2 kata ibu tak serik2,tak payahlah keluarkan kucing2 tu,kucing ibu tu semua bapok!tak kuat!
Pandailah kau orang....kucing2 ni memekak nak keluar!
Teman keluarkan lagi...
Kali ini....2 ekor balik awal,tinggal sekor petang baru balik...
Esok pagi,teman nampak dia senyap je.air liur menjejes keluar.
Laaa awat lah pulak?elok2 je pagi semalam,pagi ni dah sakit?
Suami tercinta pesan lagi...bawa gi klinik....
Pukul 10pagi,teman dah terjonggol depan klinik Haiwan kat pekan...
Sampai giliran....doktor tanya kucing yang sama?
Teman jawap bukan!kali ini kucing lain...
Teman angkut Orkid dalam bilik,teman tunjuk kat doktor...ini kucingnya,kenapa air luir dia keluar?
Doktor teliti pekse Orkid....buka mulut luas2.Nampak tak,ada ulser kat lidah dan lelangit,sebab tu air luir keluar.
Teman nampak ada tompok2 merah kat lidah dan keliling mulut.
Kenapa doktor...
Mungkin dia ada jilat kimia,sabun atau apa2 je..
PULAK!
Ada je le kucing2 teman ni...
2 minggu ni teman dah habis duit hampir RM600.00 INGGIT!Dari KakPong....Tom dan Orkid.
Parah parah....
Teman bukan saudagar,hanya suri rumah je...
Patut le banyak orang minta derma kat group2 kucing...
Rupa2nya...belanja untuk pastikan kucing2 pelihara sihat amatlah mahal!
Kalau setakat gaji minima......minta maaflah,beli beras lebih baik dari berbelanja untuk kucing.
Bukan tak sayang,bukan tak ada hati perut...
Tak mampu wehh!belanja besar!kite pun gi klinik guna insurance.
Makanya....kepada peminat kucing....faham2 le kalau ada yang campak kucing kat pasar...
Bukan tak sayang...
Terpaksa........

Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

SUMBANG MAHRAM 2

KAHWIN LAGI