KISAH ANAK TEMAN..

TAK SUKA TINGGAL KAT ASRAMA

Anak teman dapat sekolah Maahad.Teman gembira sebab dia boleh belajar agama.
Walaupun dia tak suka,teman asak juga....
Pada teman.....pilihan kat hujung jari kite ibubapa.
Sebagai anak,dia kena patuh arahan.

Malangnya....setahun berlalu....dia tetap tak gembira.Macam2 hal dia buat.
Bukan nakal kat sekolah  tapi demand kat kami ibubapanya. Dalam seminggu ada je bende yang dia buat,teman tak boleh pergi jauh.
Ahad hantar balik asrama,isnin selesa....selasa petang dah call minta macam2.
Ayahnya kata kamu layan....
Benar...teman layan...nak tahu kenapa teman layan?
Sebab dia cerewet makan,kulit kalah,kesihatan pun kurang baik...
Bila dia call guna public phone minta hantarkan roti atau sebagainya..
Sebagai ibu yang tak bekerja...teman rasa tak terbeban pun,apa yang teman buat asalkan dia gembira,teman lagi2 lah gembira.

Kemuncaknya,bila dia sakit seminggu sebelum cuti panjang.
Doktor kata anak puan kena kencing tikus,HINI,Influenza dan demam berjangkit.Di tambah dengan ashmanya.Maka anak puan terpaksa di tahan untuk rawatan lanjut.
Bayangkan?badan kecik ni kena tanggung banyak kuman.
Bayangkan?badan kecik ni sedang bertarung dengan macam2 sakit.
Sebut kencing tikus,teman terus fikir mati....
Kencing tikus senonim dengan gagalnya rawatan awal.n
Doktor kata anak Puan bernasib baik,sebab semua penyakit tu berada di peringkat awal.
OMG!kotor sangat ke sekolah tu?
Anak jawap dewan makan kotor..
Anak teman tak pemakan,bila budak macam dia pu terkena semua virus tu,maknanya memang sah sah lah kotor!
Doktor kata sekolah anak Puan sangat kotor kah?
Jujur teman kata saya tak tahu doktor,kite ibubapa bukan boleh sembarang ke sana ke mari macam warden.Kite nak jumpa anak2 pun kat pondok pengawal je...
Apa yang berlaku kat dalam hanya ALLAH je yang tahu....

Itu sebelum cuti panjang....
Setengah cuti panjang,teman bincang dengan suami....macam mana?nak teruskan?
Suami jawap tukar je,sekolah tu kotor sangat!
Okay......keputusan dah ada...
Tanya anak...nak teruskan?
Dia jawap ikut ibu....
Mungkin....dalam hati dia...pucuk di cita ulam mendatang...Orang ngantuk di sorongkan bantal.
Akhirnya ibubapa kalah dan akur dengan kemahuannya.

Teman minta ikhdmat nasihat PPD...
Mereka kata sekolah mana pun sama Puan,yang penting anak2 suka.Kalau Puan paksa dan dia tak gembira,takut jadi lain...Budak2 sekarang bukan macam kite dulu,mak bapak cakap apa pun kite dengar...budak2 sekarang lagi pandai.Lagi2 anak Puan susah makan,Saya nasihatkan Puan,keluarkan demi kesejahteraan bersama.Puan selesa dan anak Puan gembira.Tapi tak perlu kata apa2...
Cukuplah sekadar beri alasan2 biasa2 je...

Teman faham...dulu,kite yang bersungguh sungguh mohon masuk sekolah,bukan senang nak masuk.Kena hadirkan diri untuk 2 ujian.Lisan dan bertulis.
Bila dapat masuk,tak gembira pulak...
ish!macam2 anakku ini...
Walhal....apa yang dia minta teman tunaikan.Teman hanya nak dia mendalami agama.
Tapi...lain pulak katanya...
Ibu ingat Kite ni Setan sangat ke?..

Dalam baik....dia kata...sekolah okay,cuma terbeban kat bahasa arab,ibu tau tak?90jam seminggu kite kena belajar bahasa arab.Abang2 tu ada yang baik,ada yang nakal juga,buli tetap ada,cuma tak ketara sangat.Pukul bantai tetap ada cuma cerita tak tekeluar dari pagar asrama.
Teman selalu tanya...anak kata mana boleh cerita asrama keluar,semuanya menjadi rahsia.
Teman balas balik..yalah!kalau dah kena sterika satu badan!baru nak bagitahu!
Bagi kite ibubapa baguslah,kite nak belajar arab berbayar!anak teman dapat percuma pun tak sudi!
ish!anak2.....
Kamu tak faham hasrat ibubapa.kalau kamu faham...insyaALLAH kamu akan tetap di sana.

Sahabat kata...tak pe...insyaALLAH,TUHAN melihat semuanya...
Semuga dia akan menjadi anak yang soleh.
Dia kata nak jadi doktor,maka sebab tu teman nak dia jadi Doktor yang kuat agamanya.
Tapi...Semuanya tinggal anggan.
Dia dah teman tukarkan kesekolah menengah biasa....
Sepatah kata bekas Ustazah,sekolah tu bagus,sangat bagus.Tapi kalau dia tak suka....Akak ikut je ..
Takut dia memberontak jadi lain...

Ehmmm.......yalah...ustazah,doakan yang baik2 untuknya.
Yang pasti....suami teman dah jeling..
Anak dara kecik ni sekolah depan je,jangan nak mandai2 hantar sekolah lain.

Yolah....
Susah benar nak capai apa yang kite suka...
lain yang di anggan,lain yang mendapat...
Semuga ALLAH permudahkan urusan kami.
Sabarlah hati.....


Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

SUMBANG MAHRAM 2

KAHWIN LAGI