KEGAWATAN EKONOMI

MELANDA DI MALAYSIA LAGI

Pada awalnya teman tak perasan...
Selalu kawan2 kata tahun depan lagi teruk!
Teman tetap tak terbayang apa2,yang pasti....teman rasa terkecuali dari masalah ini.

Sampai masanya,seorang demi seorang rakan taulan kena pencen awal.
Teman tetap tak rasa apa2,dalam hati insyaALLAH....rezeki ALLAH yang beri.
Keluh kesah mula kedengaran.....sana sini,rakan taulan merempat cari duit,untuk bayar hutang rumah kereta belanja anak2 dan lain2 lagi.
Teman tetap tak terfikir jauh...risau tetap ada...tapi...islam mengajar umatnya tawakkal....
Kite dah usaha,kite dah amanah pada kerja,kalau di pencen awal,bukan maknanya kite tak bagus,tapi ekonomi negara yang tak bagus!PM kite gagal beri kite peluang pekerjaan,PM kite atau pihak2 tertentu gagal menjana ekonomi dengan baik.
Tu je.....
Jangan rasa'Jatuh' sebab bukan kite yang 'Jatuh'tapi.....mereka2 yang kite pilih tu sepatutnya yang JATUH ke bawah!
Teruskan hidup macam biasa,doa banyak2.....
Jangan putus harap...insya ALLAH......ALLAH melihat semuanya.

Dalam ramai2,ada seorang yang benar2 rapat dengan teman sedang mengalami kegawatan kritikal.Awalnya kehidupan baik,ada kerja walaupun tak mewah.
Masalah mula,bila syarikat suami tak ada duit nak bayar gaji.Mula2 gaji lewat,lepas tu bayar gaji sikit2.
Macam mana nak atur belanja kalau gaji di bayar sikit sikit....
Bulan ni....RM3000.00....walhal belanja bulanan lebih dari RM10RIBU?
Macam2 usaha keluarga ni buat,duit simpanan kering kontang.
Selalu orang kata tak beringat....cuba menyimpan di masa senang,mesti tak merempat.
Kite tak tahu,kite jangan suka2 jatuhkan hukum...
Kawan ni menyimpan,bila syarikat tak bayar gaji,sikit2 kena keluar juga duit simpanan.
Lama2 bukit pun boleh rata!

Macam2 usaha dia buat,berniaga gerai,jual makanan di talian,buka tapak kat eskpo,pendek kata macam2 usaha bukan sekadar meratap hiba.
Semua orang salahkan dia...
Semua orang pertikaikan usaha dia...
Bagi teman,orang makan gaji,kepala otak tak kreatif.Orang niaga idea banyak.Orang makan gaji dah duduk takuk selesa.Makanya...daya fikir terbatas.
Bila jadi macam2 gini.....orang makan gaji terus mati akal!
Walhal....semua orang tahu,rezeki ada di mana2,cuma jodoh tak ada lagi....

Kerajaan tetap selamba,apa yang patut di perjuangkan tak di ambil kisah,sekarang sibuk kempen PRU.
Sana sini kempen,walhal....kalau kite tak berduit,nak gi mengundi pun tak mampu.
Sahabat kata tak kan le......duit tambang pun tak ada.
Benar!kalau orang miskin dan sangat miskin...RM5ringgit tu amat bernilai.

Kawan tu dulu cantik bergaya....
Dek kehidupan yang sukar...wajah dia semakin di mamah usia.Suami isteri makin lesu nak teruskan hidup.
Sahabat kata tak kan lah!sebab gawat terus nak mati.
Benar!orang miskin tak kisah dengan mati..
Pada mereka mati lebih baik dari hidup.Dunia ni sukar sebenarnya...
Kalau miskin nak bayar hutang pun tak mampu....lebih baik mati,tak payah fikir hutang piutang.
Sahabat kata hutang tetap hutang...kena bayar juga...
Benar!orang miskin tak peduli semua tu.....Mati adalah jalan terbaik daripada hidup di kejar along.

Orang cakap mudah...
Pemerintah cakap mudah...
Yang menanggung tu kite kite....
Mana nak cari duit kalau pekerjaan pun tak ada...
Selalu orang kata niaga lah!
Orang miskin.. akan kata nak niaga apa?modal pun tak ada!
OMG!....susah juga jadi orang miskin kan?
Sahabat kata susah lagi jadi orang kaya...Oang miskin hanya susah kat dunia,kat akhirat insyaALLAH....bahagia.
Orang kaya boleh cakap apa sahaja!yang pasti orang kata nak makan pakai semua ada.Orang miskin hanya mampu termenung menongkat dagu,fikir...mana nak cari duit.

Semuga,pemerintah sedar....
Rakyat perlu kerja,perlu makan....
Anak2 perlu belajar,perlu belanja...
Jangan fikir perut sendiri wahai menteri2 sekelian...anda kami pilih bukan untuk dok atas suka2 kire untung,kami suruh kerja....
K E R J A...


Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

SUMBANG MAHRAM 2

APA HUKUM GUNA MINYAK PENGASIH PADA SUAMI?