KAKPONG

KUCING MALANG TAK BERTUAN..



Teman jumpa dia kat kedai runcit dekat sekolah anak...Masa tu teman singgah nak beli roti.
Masa teman lalu,dia pandang je...
Dengan muka buruk,hidung tak ada...bibir pun tak ada....tinggal gigi je melekat kat gusi.Dia pandang teman sayu...

Kucing siapa?tanya teman kat anak muda berambut panjang sebelah.
Kucing tak bertuan kak,saya jaga bagi makan....jawapnya malu2 kucing.
Teman tanya lagi...kenapa muka dia macam tu?
Anak muda tu jawap...tak tahu le,mula2 ada sikit je kat hidung,saya ingat luka orang pukul atau jatuh.Lama2 jadi besar macam tu.
Teman angguk tanda faham..tak bawa ke klinik ke?
Anak muda tu senyum je...mahal tak kak?
Teman pandang anak muda tu..dalam hati,tak ada duit rupanya...sebab tu tak terbela kucing sekor ni.
Teman jawap tak tahu lah,tapi boleh hantar pekse je..
Kata dia perlahan,kalau mahal,saya tak mampu kak,tak ada duit...
Teman faham,anak muda macam kite juga,baru nak hidup..duit selalu habis cepat.

Ginilah,awak pergi bawa dia ke klinik depan sana,nanti akak datang...
Okay kak...katanya sambil memanggil kucing tu.
KakPong!jom!berjalan lah pemuda tu di depan,di ikut dek kucing  malang dibelakang.
Terkedek2 kucing malang berjalan di belakang pemuda rambut panjang sebelah tu.

Sampai di klinik,teman nampak dia ada dalam sangkar.Pemuda duduk sebelah tersipu2 malu..
Dah daftar?tanya teman
Pemuda jawap dah kak..
Bila nama di panggil...KakPong!masuk dalam!
Dari mana dapat idea nama tu,teman pun tak tahu..
Yang pasti....nama kucing tu unik.KakPong ohhh KakPong!

Doktor pekse teliti...doktor kata fungus bukan sporo.
Tapi kenapa tinggal gusi je Doktor?tanya teman
Ooo...dia dah makan hidung dia sendiri.Sakit ni tak boleh baik cepat,lambat...dan makan masa...
Teman tanam azam....insyaALLAH KakPong akan sihat.
Pasti!

Mula2 teman tak jaga,teman beri kat pemuda tu...
Bila rawatan susulan,teman pergi susur kedai...dengar2 pemuda tu dah balik kampung.Tinggallah KakPong bersama seorang pempuan muda.
Teman tanya dah beri makan ubat?
Nak tahu apa jawapnya?
Ubat hilang kak...dah beberapa hari dia tak makan ubat katanya..
Dalam hati...sayangnya ubat tu,satu biji singgit lah pempuan!
Dalam hati marah juga,tapi...dasar tak keluar duit,orang yang keluar ni terasa ruginya.

Kali ini....Doktor kata kenapa luka tu makin teruk?
Pempuan tu jawap tak beri makan ubat Doktor,ubat hilang...sambil gelak2
Teman tahu Doktor tu bosan dengan sikap sambil lewa tu..
Doktor kata kalau mahu tolong,kena tolong betul2,jangan main2!kalau biarkan fungus ni akan makan semua muka tu.
OMG!tak terbayang rupa KakPong nanti.

Teman pandang perempuan tu...
Macam mana?tanya teman..
Dia jawap entah lah kak...Kata budak perempuan tu lahan.Saya tak duduk kedai,rumah saya pun banyak kucing...
Doktor kata kalau mahu tolong kena betul2 kalau tak ada orang jaga,saya syorkan tidokan je...
Teman pandang pempuan tu,pempuan tu dah mula lepas tangan.
Teman kata boleh lah Doktor saya jaga..Kesian pula tengok muka dia...

Pada teman kalau pempuan tu jaga tak jadi apa juga...Malam dia kata nak letak KakPong dalam sangkar dan letak kat kaki lima kedai.
Terus dalam kepala otak teman terfikir,kalau lah ada budak jahat siram air panas kat KakPong..
Tak ke aniaya kat kucing tu?

Tak pe doktor biar saya yang jaga...
Doktor bekalkan ubat antibiotik,anti fungus,ubat mata dan ubat selsema..
Kalau budak tu jaga,saya tak akan beri ubat2 ni semua,membazir wang saja.
Teman akui....ubat pun boleh hilang?kelakar betul!

Hari berganti hari,minggu berganti minggu...bulan berganti bulan...
Akhirnya...KakPong mula menunjukkan ketidak ceriaannya.Selalu makan 3 kali.Pagi ,tengahari dan malam.
Sejak khamis,KakPong dah tak makan kak...kata pembantu rumah.
Teman kata okay,nanti saya pantau KakPong.Letak je makanan tu...tukar macam biasa.
KakPong ni memilih,kalau teman letak ubat bawah makanan dia,tobat lahom dia tak usik.
Doktor kata pelik lah dia...Ikutkan,deria bau dah hilang,dia kalau hidup so lucky!
Betul doktor...kucing comot ni kalau dapat hidup dan sihat memang bertuah!

Khamis,jumaat,sabtu ahad isnin selasa dan rabu...KakPong masih macam tu..
Makanan tak di sentuh.Pagi buka sebungkus...kering tak bercuit.Tengahari pun sama...petang pun sama....
Doktor kata...kucing kalau tak makan maknanya dia terlalu sakit dan tunggu mati.
Selalu dia makan doktor,sekarang dah masuk seminggu dia tak makan langsung!air pun dah keluar jentik2!
Selalu saya boleh usap2 kepala,tapi sekarang dia elak.Macam tak mahu saya pegang kepala dia..
Kak bawa datang sini,biar saya lihat dia...kata doktor.Isnin lepas teman bawa dia..
Ooo patut le tak makan,lihat kanser dia sudah merebak ,ulser kat lidah,gigi pun dah tanggal..Sambil doktor cabut satu persatu gigi KakPong.
Cabut gigi macam petik bunga je...mudah sangat dia tertanggal.
Kak tengok...kanser sudah penuh satu muka.KakPong bertahan sebab organ dalaman tak rosak.Dia hanya akan mati akibat salur nafas yang terganggu.
Teman hanya mampu kata ooooo.....tak tahu nak buat apa...

Kak...kes macam ni,biasa saya tak rekemen untuk tidokan saja...Tapi ini kes,saya minta kakak beri saya peluang untuk tidokan KakPong.Saya dah tak ada ubat untuk KakPong hanya tinggal satu je antibiotik satu dos RM300.00.Tiada jaminan,sekadar cuba.Kalau baik,maka baik lah!tapi...selepas tu KakPong dah tak ada ubat lagi...Semua ubat dah tak sesuai untuk KakPong.
Teman diam membisu...
Cukup terang penerangan Doktor..kalau tak faham tak tahu le...

Nak ambil keputusan tidokan KakPong bukan kerja mudah.Selagi dia makan,proses tu tak boleh di buat,kalau buat juga,maka zalim lah doktor tu..tak berhemah doktor tu..
Bukan doktor je zalim dengan teman2 sekali kena dakwa nanti.

Semalam...
Doktor dia tak makan lagi..muka dia pun dah teruk,nafas pun dah sempit..berbunyi macam orang hidung tersumbat.
Kesian Doktor...macam mana Doktor?
Doktor kata terpulang kat akak...saya dengar arahan empunya kucing.3 saat Kakpong terus  tido...

Petang semalam..teman ambil keputusan nak tidokan KakPong...rata2 orang kata..daripada menyeksa,elok le dia pergi je...
Teman telepon Jabatan Agama...lepas dengar cerita panjang lebar..
Ustaz tu kata...elok di segerakan.Puan dah usaha,doktor pun dah kata tiada usaha lagi.Dalam hal ni,kite guna pakai pendapat pakar.Daripada Puan menyiksa dia elok rehatkan dia...
Okay...pendapat 1 dah di dengari dek telinga ini.
Satu pendapat lagi...jangan bunuh dia,akak lepaskan sahaja.Biar dia mati sendiri.Lagi teruk pendapat ni...
Kalau KakPong mati,kalau tak mati mati?Macam mana ?
Merayap sana merayap sini...orang pukul atau orang aniaya?siapa salah?
Teman kan?
Teman lepas tangan sebab tak nak terbabit dengan hukum.Walhal...ALLAH maha mengetahui.
Ini pendapat dari Jabatan mufti.Negeri mana biarlah rahsia...
2 kali teman tanya soalan,2 kali juga jawapannya sama...lepaskan dan biarkan dia melata ke sana sini..
Kalau mati maka matilah...kalau hidup..maka hiduplah dia...
Suami teman kata...lain kali jangan tanya lagi!tak membantu..

Balik rumah...tekad!maafkan kite KakPong...kite buat ni untuk kesejahteraan KakPong,mungkin KakPong sakit sebab tu KakPong tak makan,tak minum..dah cuci luka pun KakPong tetap murung.Duduk diam2,bagi makan,KakPong paling muka.
KakPong rehatlah....ALLAH ada untuk KakPong...semuga kite berjumpa lagi nanti...
KakPong doakan kite syurga..
KakPong doakan kite syurga
KakPong doakan kite ya KakPong...

Proses tu semudah ABC...tak sakit langsung!
Masa teman bawa KakPong,nampak KakPong toleh sana toleh sini...Sepanjang jalan,teman cakap2 dengan KakPong,walaupun teman rasa dia tak faham.....teman tetap berbual dengan KakPong.Berulang ulang teman minta maaf...minta ampun dari tuhan.
Maaf ya KakPong,kite tak sanggup tengok KakPong murung,termenung sorang2 tunggu mati.Makan tak nak minum tak nak...ngeow pun tak nak.kalau sebelum ni,nyaring suara KakPong,sekarang tak lagi.KakPong banyak diam je...
Kite rasa ini sahaja bantuan yang kite mampu berikan.Kite bukan berkira bab duit,kite beri yang terbaik untuk KakPong.Kite belikan sangkar baru,makanan terbaik buat KakPong.Ubat ubatan terbaik...
Pendek kata semua yang terbaik buat KakPong...

KakPong macam biasa tak nak keluar dari sangkar,kaki KakPong melekat kuat!
Doktor tarik KakPong lembut...
Bersihkan kawasan tangan untuk bius KakPong...Maaf kak,saya jarang syor owner cara ni,tapi dalam kes KakPong...tiada cara lagi.Daripada dia merana,tahan sakit...elok lah dia rehat terus!Kak bayangkan muka kite tak ada kulit,tinggal daging saja....Sekali datang cabut gigi sebatang...
Kasihan dia...
Semua sudah tersedia...sekarang Kak benarkan saya lakukan apa yang terbaik untuk KakPong?
Teman angguk lahan...
Air mata meleleh juga...sedihnya sebenarnya nak tidokan KakPong.Tak sampai hati...
Bila lihat kecederaan dia....Pergilah KakPong....kite bukan tuan KakPong tapi kite tetap sayang KakPong.Pergilah....kite relakan....

Teman lihat doktor suntik ubat,kejap tu...teman lihat Doktor usap muka KakPong....
Sudah Doktor?tanya teman
Sudah!tak sakit...KakPong tak sedar...tau2 terus tido...
Teman...termangu kejap...
Mudahnya....
Kalau haiwan yang masih kuat,saya terpaksa cari jalan ke jantung dan sakit.Tapi sebab KakPong memang lemah....hanya kat tangan KakPong boleh pergi...
Teman pandang KakPong...macam tido je...lidah tetap keluar sebab muka KakPong dah tak ada...Mata pejam rapat,badan lembut je...
Bila kite pegang...seolah2...pegang kucing yang sedang tido..
Doktor kemaskan....bungkus elok2....nanti Kak tanam je..

Sampai rumah...kite buka bungkusan,kite sentuh bangkai KakPong...badan hangat lagi,kaki tangan dah sejuk.
KakPong tenang je...macam tido...
Suami masukkan dalam lubang,timbus dengan tanah kemas2...
Inilah kehidupan....Kak Jamal pergi,KakPong pun pergi...
Tinggalkan semua yang dia sayang.
Mana sangka?kakak yang kite sayang pergi juga akhirnya...
KakPong yang kite kasih turut pergi.....

Maafkan kite KakPong....jumpa nanti di sana.
InsyaALLAH......












Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

SUMBANG MAHRAM 2

KAHWIN LAGI