AYAM SELASIH SUTERA

10 BULAN BERSAMA...
TERKESAN JUGA DI HATI..

15 Februari 2017,teman beli 4 ekor anak ayam selasih.Tujuan...suka suka..
Masa tu ayam2 ni masih kecil sangat2.


Bulan demi bulan.....
Akhirnya...identiti sebenar ayam2 tu terserlah.
Bulu gebu gebas,ada topi di kepala...jinak2 merpati bila kite nak tangkap,dia lari!
Teman ada sekor jantan 3 betina.Yang jantan cukup subur!
Dalam sebulan,teman boleh dapat banyak telo.Hasil persenyawaan dari 3 ibu,Hitam,Coklat dan Putih.
Masalah yang kite dapat....
Bising,kena selalu cuci reban,rumput rampai tinggal akar je...tanah kat pasu jadi tempat renang.Habis semua tanah terkeluar dari pasu.
Tahi jangan buang!boleh buat baja....pesan sahabat.
OMG!tak boleh simpan...teman bukan dok kat kampung,tanah besar!
Teman tinggal kat perumahan,tanah sekangkang ayam je...
Tak boleh simpan2 tahi bagai!busuk banyak lalat nanti.


Rutin teman...
Pagi cuci reban.....dan beri makanan.
Tengahari kalau nampak kotor,cuci lagi...
Petang....cuci reban,bagi makan...
Begitulah rutin harian yang teman kena buat untuk ayam2 tu.
Lama2...terasa penat juga.Kelmarin demam sejuk,teman tetap kena cuci reban.
Tak ada pembantu.Yang ada hanya teman dan teman sahaja.
Anak2,suami tak ambil kisah,bukan sebab apa....mungkin mereka tak perasan,belakang rumah ada ayam.

Lama2 teman letih juga...
Bukan teman tak sayang,10 bulan jaga ayam2 tu...mustahil tak sayang.
Tapi...teman dah malas nak fikir,maka teman offer untuk jual.
Datang seorang perempuan cina,mula2 asal nak beli semua.
Dia janji seekor RM45 sahaja.Teman kata u jangan kata apa2 lagi...u datang dan lihat sendiri.
Jawapan yang dia beri okay...esok pagi saya datang.

Sampai masa,dia hanya mahu beli 2 sahaja.Dia kata....lagi 2 tu tak cantik sangat,ayam serama saya tak mahu.Saya susah jaga...katanya panjang lebar.
Teman balas kalau u nak beli,u kena beli semua!sebab saya tak mahu fikir lagi pasal ayam.Kalau u ambil 2 sahaja,kesian....lagi 3 tu tak ada kawan.
Jantan tu special BF untuk semua.
Senang kata satu laki,4 bini....Kalau 2 je yang terjual,lagi 3 pasti sedih.

Dia tetap berkeras tak nak ambil semua.Pada teman kalau nak ambil,kena ambil semua,Kalau tidak...teman tak akan jual denganya.
Dia kata kalau macam tu saya ambil semua harga 150 sahaja.
Dalam hati mengada2 pulak pempuan ni....ginilah,biar saya fikir dulu,nanti saya beri jawapan.
Dia kata okay...
Dia balik je,teman terus pandu kereta ke nursery depan simpang,teman tahu hanya dia sahaja yang betul2 minat jaga ayam2 tu.Ayam serama tu dia yang beri.Katanya kesian...ayam lain kena makan musang,tinggal serama tu je..Tak ada kawan.Terus dia beri kata teman..
Dalam otak kepala ni...hanya dia tempat yang sesuai..ruang yang luas,jauh dari kejiranan.Pada teman insyaALLAH ayam2 tu akan terjaga.

You mahu ayam tak?teman tanya sebaik nampak kelibat dia...
Mau kasi saya kah?boleh boleh...
Bincang lebih kurang...kata putus tercapai.Dia datang bawa lori....angkut semua termasuk reban sekali.
Bukan teman tak sayang....
Reban tu kecil...ayam2 tu dah besar.Sekor jangan 4 betina.Jadi rebutan...habis di patuk bulu2 kawan...jadi togel....
Kawan tu kata...dia tak boleh campur.Dia tak boleh ngam...
Sebab tu dia patuk kawan2....katanya lagi...
Teman tahu jaga ayam,tapi tak secara terperinci.Pada teman bagi makan jaga reban....dah okay.
Rupanya tidak...banyak perkara yang kite kena tahu tentang ayam.Tabiatnya,kesukaannya....

Kawan tu asingkan satu2 ayam betina tu...
Tak kasi campur,nanti gaduh....Tempat dia banyak ruang...boleh letak jauh2.Macam teman tanah 10kaki je...kat situ pokok,kat situ reban...
Dulu masa kecil,tak rasa sempitnya ruang...Bila ayam2 tu dah besar baru terasa kecilnya lama ku ini.

Sehari ayam2 tu tak ada....hati rasa sunyi...
Selalu tanya pada diri...kenapa aku beri ayam2 tu kat orang?
Walhal...ayam2 tu tak susahkan pun...sehari 2kali je curi reban.Beri makan pun 2 kali sehari semalam...
Sesekali keluarkan....maka bermainlah ayam2 tu di balik pokok2 bunga.
Apa masalahnya?
Emak kata...tak pe lah.....kalau dah tak larat bior le kawan tu jaga...sesekali pergi le tengok....

Teman kata kat kawan tu..kalau saya rindu,saya datang ya...
Kawan dengan senyum..datanglah,tempat saya buka seminggu penuh!
Tapi...teman tak akan datang selalu,teman malu...
Dah beri baru rasa ralat kat hati....selalu fikir...macam mana lah orang2 yang beri anak kat orang lain,mesti mereka sedih.Alangkan teman beri ayam,dah gila bayang!inikan pula anak orang...
Tak sanggup!tak sanggup....

Semuga ayam2 tu akan rindu teman selalu...
Akan ingat tuannya yang sangat2 menyayanginya....
Semuga ayam2 tu tak dianiaya,tak akan di sakiti.....
Mudah mudahan.....

Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

SUMBANG MAHRAM 2

APA HUKUM GUNA MINYAK PENGASIH PADA SUAMI?