Posts

Showing posts from November, 2017

AYAM SELASIH SUTERA

Image
10 BULAN BERSAMA...
TERKESAN JUGA DI HATI..

15 Februari 2017,teman beli 4 ekor anak ayam selasih.Tujuan...suka suka..
Masa tu ayam2 ni masih kecil sangat2.


Bulan demi bulan.....
Akhirnya...identiti sebenar ayam2 tu terserlah.
Bulu gebu gebas,ada topi di kepala...jinak2 merpati bila kite nak tangkap,dia lari!
Teman ada sekor jantan 3 betina.Yang jantan cukup subur!
Dalam sebulan,teman boleh dapat banyak telo.Hasil persenyawaan dari 3 ibu,Hitam,Coklat dan Putih.
Masalah yang kite dapat....
Bising,kena selalu cuci reban,rumput rampai tinggal akar je...tanah kat pasu jadi tempat renang.Habis semua tanah terkeluar dari pasu.
Tahi jangan buang!boleh buat baja....pesan sahabat.
OMG!tak boleh simpan...teman bukan dok kat kampung,tanah besar!
Teman tinggal kat perumahan,tanah sekangkang ayam je...
Tak boleh simpan2 tahi bagai!busuk banyak lalat nanti.


Rutin teman...
Pagi cuci reban.....dan beri makanan.
Tengahari kalau nampak kotor,cuci lagi...
Petang....cuci reban,bagi makan...
Begitulah ruti…

TUKANG URUT YANG MALANG...

TAU2 DAH CERAI!OMG!.....

Siti nama orangnya...Cantik?boleh lah.....
Umur baru masuk 30thn,dek kesusahan hidup nampak raut wajah tua sepuluh tahun.
Anak ada 3 orang...
Bekerja macam2!
Pencuci opis,tukang urut,buat kacang botak dan macam2 lagi..

Akak tak ada keje kosong ke?tanya siti di hujung talian...
Kerja apa?tanya teman kebinggungan.
Kerja apa2 je kak....siti tak ada keje ni...katanya lagi
Buntu!terus buntu....nak bagi keje apa kat si siti ni...teman bukannya peniaga,bukannya orang kaya raya...
Rumah pun sekangkang kere...kemas sana sini...2 jam dah siap!

Siti dah cerai kak...katanya lahan..
Laa kenapa?tanya teman terkejut.
Suami ada orang lain,orang Sabah.Sampai bawa balik rumah kak...kalau akak tak sakit hati ke?tanya lahan.
Jujur kata...memang le sakit hati,tapi...tak dapat nak bayangkan sebab suami teman tak pernah buat lagu tu.Mungkin suami ingat pesan nasihat maknya...hutang banyak macam mana sekali pun!yang penting setia...
Makanya...dia setia lah dengan teman hingga laaaa n…

HARI KELUARGA

PADA 15HB HINGGA 17HB DISEMBER 2017

Dah lama kami tak bersama...Meraikan hari2 indah bersama...
Sejak kematian abang ipar,hidup kami tak seceria dulu...
Ada sahaja rintangan yang datang...
Tapi...
Semua dapat di atasi dengan berkat doa bersama...
Apa yang penting?
K E R J A S A M A !

Hari keluarga ni permintaan emak...katanya...buatlah hari keluarga,kaitkan kakak dan abang teman yang selalu tiada bila kami bersama.
Almaklum...masing2 ada cucu ada kehidupan sendiri.
Kami masih muda,anak2 masih  belajar,masih dara dan teruna.
Abang dan kakak teman dah ada cucu,dah ada keluarga besar!maka....dalam waktu2 tertentu mereka tak dapat bersama.

Teman tempah Homestay Kuala Sungai Baru Melaka.Sebuah rumah agam bernilai RM2000.00 sehari.Sebuah lagi banglow bernilai RM900.00 sehari sahaja.
Makanan sekali teman tempah.Bukan apa....nak jimat2 tapi penat cari tempat makan.Bukan 10 orang tapi 40 orang!tu pun ada yang tak dapat menghadirkan diri atas sebab2 tertentu.
Kat sini ada aktiviti2 kampung...co…

MIMPI MAINAN TIDO...

SURATAN ATAU KEBETULAN ATAU KENYATAAN...

Mimpi mainan tido...
Semua orang tau termasuk le teman....
Kadang2 kite mimpi macam2!
Ada yang suka2,tak merisaukan,tapi...kalau dah mimpi yang bukan2...hati gundah gulana juga.

Semalam teman mimpi kereta yang teman naiki bersama keluarga kemalangan.
Mimpi tu tak tunjuk terperinci cuma.....teman rasa teman pengsan,melayang ke udara...
Tau2....dah masuk hospital.
Dengar2....semua orang selamat kecuali teman yang sedikit parah tapi masih bernyawa.
Syukur alhamdulillah...
Dengar2....dalam ramai2,hanya teman yang masuk hospital....
Anak2 dan suami tak terjejas langsung!

Kereta yang teman naiki tu kereta lama teman...MPV Nazaria kaler hitam.
Kereta tak di gambarkan langsung!
Sekali imbas kaler dan jenis sahaja yang teman ingat.Selebihnya...tak ada...

Rungsing juga....
Walau pun orang kata...tak ada apa2 lah...
Walauupun orang kata...mimpi mainan tido,tapi teman masih berfikir mengenainya.
Semuga tiada apa2 yang buruk berlaku...
Semuga kami baik2 sah…

PEKERJA ASING

LAYANLAH MEREKA SEBAIK MUNGKIN SEBAB MEREKA JUGA MANUSIA

Kakak teman baru je dapat peluang bekerja dalam bidang pembersihan.
Kerja di tempat hebat!milik orang ado ado....
Bila dah masuk dalam dunia pembersihan kondo,apartment bagai,Akak teman jumpa macam2 manusia.
Bukan orang tempatan,orang Afrika,Indon,Nepal,Bangla,Pakistan,Myammar....pendek kata satu dunia!

Mereka datang untuk bekerja,mencari duit untuk meneruskan hidup.
Rata2 datang.....dengan niat yang baik,tapi dek kena tipu,kena bohong dengan taukey2 tempatan,akhirnya mereka jadi lebih jahat dari kite.
Mereka di tempatkan di banggunan2 yang di sediakan.Satu bilik muat 10 orang.Situ makan,situ minum,situ masak.....Yang pasti,tiada ruang persendirian.Semua macam rojak.

Akak teman dapat 30 pekerja dari berbagai pelusuk negara.
Satu bangsa satu kerenahnya.
Bangla tak boleh ngam dengan Pakistan,Myammar tak boleh ngam dengan Bangla,Afrika pun sama.....mereka tak boleh berbaik sesama mereka,walhal....masing2 datang dengan matlamat yang…

KERANI SEKOLAH..

KENA CEKAP JAWAP SOALAN.

Banyak kali call sekolah....
Penyambut talian....suara macam nak tidur.Teman faham....selalu kerani dah tua.Kalau ada pun yang muda,tukang photostate!Tukang kemas fail...
Orang lama2....mengarah mengalahkan Guru Besar!

Teman dah lama pendam hati..
Kalau call untuk sebarang pertanyaan...tak pernah tahu!sepanjang masa jawapannya tak tahu...
Hari ini ada latihan sukan ke?
Jawapannya tak tahu lah pulak...
Macam mana awak tak tahu?
Jawapannya....kami di pejabat tak tahu sebarang aktiviti.
Macam mana awak tak tahu?macam mana saya nak tahu?
Jawapannya tak tahu lah Puan...selalunya cikgu2 yang susun jadual mereka.
Saya nak cari jawapan dari siapa?
Jawapannya guru berkenaan.
Saya tak tahu nombor cikgu tu,boleh dapatkan nombor cikgu berkenaan?
Jawapannya....tak tahu lah pulak puan...Kami tak ada simpan nombor cikgu tu...
NAMPAK?
Terasa macam nak maki hamun je....
Kerja kat opis,kena ambil tahu lah....guru2 pun kena maklumkan sebarang aktiviti kat opis.Bila ibubapa tanya…

MUSIM DURIAN TELAH TIBA..

ALAMAT NAMPAK...GLOKUS TAK TURUN2

Raja buah dah mari..
Sana sini Raja buah memenuhi ruang.
Di sana sini...orang borong Raja buah yang tajam durinya tapi sedap isinya.

Teringin nak makan pulut kuah durian.
Terlebih gula,hilang rasa duriannya...
SubhanaALLAH!tamak punya pasal,hilang rasa santannya.Suami teman kata rasa gula lebih.
Nak tahu kenapa?
Beli gula sekampit,tuang setengah tinggal sikit,alang2 sikit...maka tuang semuanya.
Akibatnya...manis bagai madu.Amalkan selalu boleh hilang kaki tangan.

Teringat arwah abang ipar,makan durian campar nasi.
Ucal sebati...ngap masuk mulut.
Orang tak tahu pasti mual tekak,tapi orang kampung macam kami...
Pemandangan biasa....
Durian mentah lawan pulut pun sedap.

Teringat zaman kecik teman....selalu makan sendiri.Balik sekolah cari sendiri durian kat kebun.Selalu ambik yang comel2....
Tak payah cari pangsa,terus potong dua...
Nak makan korek sampai penuh tangan.Atok nampak pasti berang.Dah ajar tak pandai2.

Kadang2 ada penduduk kampung yang banyak…

MUSIM KONVO...

ITU PENANDA,ANAK2.....BERDIKARI.

Anak teman dah tamat belajar.
Dari umur 18thn,kini dia menginjak ke usia 25thn.
Zaman teman dah anak 1,dah masuk ke 2..
Anak teman baru tamat belajar.Kerja tak lagi...BF entah ada entah tidak.

Sebagai ibu,kite bangga...
Jauh di sudut hati,kejayaan anak itu amat2 membanggakan hati kite.
Zaman sekolah..penat cakap!berjaya esok bukan ibu naik pentas,awak2 semua yang naik pentas,ambil sijil...
Nah!inilah maksudnya...
Anak2 yang di panggil nama,berjalan lahan atas pentas untuk ambil degree mereka.
Dengan topi berbulu sebelah,mereka yang di panggil bukan kite ibubapa.
Kami hanya tumpang suka....Tumpang gembira...Atas kejayaan semua.

Anak teman bakal peguam.Orangnya kecil berjiwa besar.
Satu pintanya....nak sambung belajar tapi tak nak yang ada kaitan dengan mengira.
Spontan si ayah kata ambil law.
Di sambut penuh yakin....OKAY!

Akhirnya...dia ikut apa yang si ayah mahukan.
Dengan doa semuga dia berjaya...
Tahun demi tahun......dia belajar smart.Walaupun buka…

MINYAK NAIK?

MINYAK TURUN?

Tiada beza lagi...
Kalau dulu kite tunggu,sekarang suka tak suka....setiap Rabu kite semua pasti tahu.
Tiada rahsia lagi...
Tak tahu sampai bila...
Bila turun....1sen...
Bila NAIK.......bersen sen....
Terbaru 7 sen......
Minggu depan.....mungkin TIGA POSEN TERUS!

Rakyat marah2,pihak kerajaan buat tak tahu..
Mereka ada jawapan tersendiri.Yang pasti...jawapan tu tetap menambah sakit di hati...
Kerajaan makin tak peka dengan kehidupan rakyat.Susah kite senang mereka.
Mereka bukan peneraju negara yang baik.Mereka penyedut darah yang baik.
Semuga ALLAH pelihara kite dari huru hara...
Semuga ALLAH berkati negara kite ini dari mereka2 yang durjana.

Semalam isi minyak...terasa RM yang tertera.
Terasa sakit hati ni...
Tunggu lah....mati hidup balik tak kan ku pangkah puak mu lagi.
Cukup cukup sudah....


HINI

DAH MACAM SELSEMA BIASA JE...

Pagi tu,telefon bunyi otw hantar anak ke sekolah.
Tertera...Cikgu Alif..
Berderau darah!ada apa agaknya....hati kecil bertanya....
Assalamualaikum Puan...
Teman jawap salam tu...ada apa cikgu?
Alif demam,ada beberapa kawan pun demam,tapi dia tak nak pihak sekolah bawa dia ke klinik,dia nak puan sendiri yang bawa dia ke klinik...
Baiklah,nanti saya datang ambil dia...

Teman tahu akal anak tu...
Dia selalu nak teman bawa sebab...
Selalu dapat MC,klinik kerajaan tu susah bagi MC...
Tu je...
Bukan sebab dia sayang yang amat sangat kat teman pun.....

Sampai sekolah,Tuan Pengetua dah tunggu,nampak anak teman terbaring kat bangku depan opis.
Tak tahu le kenapa...ramai budak demam....kata Tuan Pengetua.
Teman hanya angguk.Tak tahu nak kata apa....
Sepanjang jalan...anak bujang tido je...tak bunyi apa2 pun...
Sampai klinik sambung lagi tido kat bangku menunggu..
Dalam hati parah betul demam dia ni...
Sebaik nama d panggil...teman baru kejutkan...
Sampai bilik dokt…

ANAK ANGKAT

KADANG2 AMAT MENDUGA KITE...

Aku stress ni!anak buluh bentung aku buat hal lagi!kata sahabat.
Kenapa?teman tanya lahan,takut terkecil hati dia nanti.
Anak aku tu!buat hal lagi....pening kepala!katanya sambil menahan marah.

Dia ada seorang anak angkat,anak dara berusia 17thn.
Teman tanya kenapa kau ambil anak angkat?
Masa tu aku  xde anak perempuan.Ambil dia melengkapkan hidup.Aku ambik dengan JKM,semua surat menyurat dah sah disisi undang2.
Kecil tak ada masalah,dah besar2 ni memberontak tak sudah!pening kepala aku.
Teman diam masa dia bercakap,orang macam ni dia nak luahkan hati,bukan nak dengar kite motivasi.
Makanya....elok le diam dari cakap2.Dia yang menanggung,kite dengar sudahlah...

Sejak lahir dialah intan dia payung.Aku menatang bagai minyak yang penuh.Masuk menengah,dia mula buat hal.Tak balik rumah,buat ni buat tu...pendek kata macam akak kawasan!
Gelak teman dengar 'akak kawasan'...sah lah memang nakal teramat sangat.
Baru2 ni...ada orang hantar dia balik,tu pun le…

BANJIR BESAR

Image
INGATAN DARI ALLAH KHAS BUAT KITE SEMUA

Teman pernah alami banjir besar kat Kelantan.Orang dah kata jangan pergi Kelantan musim2 hujan ni..
DEGIL!pergi juga..
Masa tu kami rancang dari Sg Dua (kenduri kahwin) terus ke Kelantan lalu Pulau Banding,lalu Grik,lalu Lenggong...
Terus ke Kelantan.

Pergi perjalanan lancar,tak terganggu....
Masa kat Kelantan,hujan dah mula turun,2 hari kat sana,sampailah masa untuk kami pulang.
Dalam perjalanan menuju ke Gua Musang,dapat berita ada tanah runtuh.Masa tu tak ada lagi GPS WAZE bagai.
Kami pusing balik,menjajau cari jalan....
Dengan berpandu papan tanda kat jalan,kami redah banjir ...
Buntu!semua jalan penuh air...
Ada jalan bak lautan  hanya berpandukan tiang eletrik je...Kami redah lahan...
Dalam hati Ya ALLAH selamatkan kami.
Suami kata jangan enjin mati sudahlah....

Jalan lagi....pusing sana pusing sini...BUNTU.
Sepanjang jalan,ada macam2 ketakutan yang kami lalu...jembatan kayu yang tak tahu kekuatannya.Kami redah,kalau roboh...maknanya....ha…

BILA ORANG MUDA SUKA ORANG TUA...

ATAS ALASAN APA?NAFSU ATAU CINTA

Teman nak citer sikit...Kawan sekolah teman call citer panjang lebar.
Dia ada peminat.Mana sangka dalam usia meningkat ke angka 50thn ada pula si jagung muda datang bertakhta di hati.
Teman kata wah!untung lah....
Sahabat gelak sakan.
Aku tak suka lah!aku takut...
Teman tanya macam mana kau kenal?
Aku ada pergi makan kat kedai dia...Tapi...aku tak le ramah sangat dengan dia.Sekadar tengok2 gitu je...Tak terfikir le dia jatuh hati dalam diam kat aku!
Teman gelak...kelakar sungguh cerita ni,sahabat tu masuk 50thn,sijagung muda berganjak ke 25thn.
Wah!boleh masuk METRO!kata teman
Kami sama2 gelak...dalam gelak2 tu terfikir juga kat hati ni...
Dari sudut mana le si jagung muda tertarik padanya.
Muka tua,badan tua ...pendek kata...satu badan dah tua!
Sahabat teman sendiri akui...aku dah tua le,apa kejadahnya nak bercinta lagi!lagi pun...mana nak ku letak anak dan laki aku tu aah!
Teman kata dia tak tahu ke kau ada laki?
Tau!semua dia tau...aku ada bawa anak…

KAKPONG YANG CEKAL,TEMAN YANG SABAR...

MAKIN HARI MAKIN CANTIK DARI DULU...

Sebelum doktor cuti,Doktor nak jumpa Kak Pong.Doktor nak lihat perkembangan terkini Kak Pong.
Akak,u bawa KakPong jumpa I sebelum I cuti teringat pesan Doktor tinggi lampai bermata sepet bertocang 1.
Teman hanya mampu kata okay!walhal...nak pusing balik ambik Kak Pong dan bawa ke klinik memakan masa hampir setengah jam.

Keadaan Kak Pong lebih baik selepas kimo.
Kalau dulu,luka tu merah dan basah,laa ni...cantik,kering...cuma sesekali jika dia terlanggar sesuatu pasti ada darah yang keluar.
Keadaan KakPong dah teruk.Lukanya dari kecil dah jadi besar.
Ikutkan hati,tak mampu nak pandang.Teman bukanlah sanggup sangat.Pada teman banyak lagi kerja lain yang teman boleh buat.
Tapi....
ALLAH juga yang menentukan.ALLAH juga yang membuka pintu hati nak bantu dia.
Kat luar sana,bukan Kak Pong je yang malang...
BANYAK!
Kiri kanan depan belakang....ada saja kucing yang malang.

Ralatnya...ramai pemilik kucing cukup takut nak mandulkan kucing.Tapi ramai pemilik y…