SKIM CEPAT KAYA ALAF BARU

TAK PERNAH CUBA WALAU DI PAKSA

Pernah di umpan oleh seorang kawan.Mula2 dia hantar satu artikel...
Teman baca teman tatap...tak ada kene mengena dengan teman.
Teman tanya wehh!kau salah hantar ni..
Dia balas...sorry,sorry betul aku salah hantar.
Silap teman dok menanya...apa tu?sebab teman baca lebihkurang macam skim cepat kaya.

Dan bermulalah peneranganya....
Bla,bla,bla.....pendek kata...skim ni sangat bagus!
Untuk beli satu pintu kena bayar RM1700.00.Tiap2 bulan beli barang kat kedai2 terpilih sebanyak RM600.00.Dia kata beli apa sahaja.
Boleh tambah lagi kalau mau...
Bla,bla,bla.....
Sipolan dapat RIBU RIBU...si anu dapat RIBU RIBU...
Pendek kata....semua berjaya dan menjadi kaya raya.Kawan teman tu pun selalu tulis status kat FB mengatakan dia berjaya dan selalu bersyukur.
Ada masanya status berbunyi...
Alhamdulillah....bonus dah masuk boleh beli macam2...ambil menunjuk beg2 kertas jenama terkini.

Awalnya tergoda juga.Tapi kemudian berubah lagi...
Bila ingat kisah kawan2 yang malang,hasrat terus terbantut.
Kakak ipar teman pun terkena....bukan skim cepat kaya ala2 melayu tapi Forex ala2 omputih.
Labur RM100k setahun kemudian di gandakan jadi RM200k.Lepas tu diaorang canang lagi..
Kalau labur RM200k,akan dapat pulangan RM400k.
Mata dah kelabu,otak dah tepu...
Untung besar untung besar!..
Akhirnya...semuanya hilang dari ganggaman dan pandangan.
Bila di tanya....mana duit aku?
Agen tu kata...saya pun tak tahu kak,perempuan tu dah bawa masuk Singapore.
Semuanya berlalu begitu sahaja.
Si polan salahkan si anu,si anu salah kan si dia....gitu le sampai ke sudah.

Emak pun pernah terkena.Kami tak tahu...
Dalam diam2 mak daftar masuk skim CanggihNet kalau tak silap.Macam mana mak terkena?
Hanya bila agen tu kata...kalau mak cik daftar,nanti anak2 mak cik boleh pergi Umrah.Emak teman pantang dengar semua tu...
Dia daftar sebulan RM30.00 x 9 orang.
Bayangkan?berapa mak teman habiskan duit untuk mereka.Emak teman warga emas.Tak ada pekerjaan,tak ada pendapatan.Yang ada hanya duit2 pemberian anak2.
NAMPAK?
Skim2 macam ni tak kira orang.Tua muda kecil beso!kalau boleh di goreng bakal di goreng sampai garing.
Akhirnya setelah beberapa tahun menyimpan....agen lari malam.Tau2 esok opis kosong.Bak padamg jarak padang tekukur..kosong sekosongnya.
Nak bising pun tak guna..benda dah berlaku..
Cuma rasa terkilan dengan orang2 sihat yang sanggup berbohong pada seorang wanita tua.
Teman dapat bayangkan emak teman genggam duit hantar ke kedai tu.
Malangnya...emak teman tak percaya kalau kite cakap,pada dia...tak kan le ada orang tergamak tipu dia.
Bila dah jadi...baru senyap.Baru percaya rupa2nya ada orang sejahat syaitan.

Balik pada skim kat atas...
Antara sebab teman tak jadi masuk bila dengar pendapat seorang kawan.Teman tanya dia betul2.Minta dia jawap jujur sejujurnya..
Skim tu okay tak?
Dia yang biasa buat skim2 macam ni nasihat kat teman..
Kalau boleh tak usahlah masuk.Diaorang tak tipu cuma skim2 macam ni,untung orang awal,orang2 kat atas...orang2 kat bawah sila meninggal ya...Tunggulah sampai beruban.kalau untung adalah pulangannya,kalau rugi...menangis lah semaunya.

Kawan teman ni pun boleh tahan liciknya.Teman ada dengar..
Dia buat satu skim.Tak mahal,murah je...
Sekepala RM30.00...dia berjaya kumpul hampir RM20k.Lepas tu....dia joli katak!kalau tipu kawan tu,maka tipu lah teman...
Bila orang tanya...terus dia kata dia pun kena tipu orang atas.
Orang atas dah tutup kedai!mana lah aku tau!sambil goyang tangan ke udara.
Walhal....RM20k dia guna buat beli mobil baru.Patut tak?
Kalau anda kata patut..sah lah anda dah binggung.Kalau anda kata tak patut...boleh doakan agar
kawan teman ni insaf dan bertobat nasuha.
Tipu duit orang tuuu....takut mati tak sempat minta halal dari mereka yang terbabit.
Habislah...comfirm kena sesah!

Skim2 macam ni melambak!penuh sesak orang kelentong orang.Yang cerdik dapat habuan,yang silap percaturan akan mati akal seketika.
Teman memang kurang minat..Pada teman semua ni membohong!mana ada orang senang2 dapat duit.Semua orang kena usaha, kena kerja,kena jimat cermat...Baru boleh kaya raya.

Kepada kawan2 yang kena tipu.Bertabah lah...
Duit boleh cari,tapi nyawa tak ada gantinya.Makanya jangan bunuh diri.
Bersabarlah...semuga ALLAH memulangkan sesuatu pada kite,lebih baik dari yang hilang tu.

Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

SUMBANG MAHRAM 2

APA HUKUM GUNA MINYAK PENGASIH PADA SUAMI?