KASSIM AHMAD MATI

BERTELAGAH UNTUK KEBUMIKAN DIA

Teman tahu pasal dia dah lama...
Dia anti hadis.Teman baca teman ikuti sebagai pengetahuan am sahaja.Tak minat nak membaca bukunya walaupun ada yang kata penulisannya bagus.
Hari demi hari ada je cerita dia..semuanya tentang bercanggah pendapat agamanya.
Kite di ajar macam tu,dia faham macam ni...
Masalahnya....bila dia menyebarkan kefahamannya,kite takut diagunapakai dek anak2 muda kite.
Almaklum...generasi laaa ni ramai dah tak pii sekolah agama.Kebanyakannya hanya di hantar mengaji Qur an,tak di hantar kesekolah agama sepenuhnya.
Alasan...Kesian anak2,sekolah keb balik lambat,kami takut anak2 penat,kurang rehat.
Antara alasan yang pernah teman dengar.
Makanya,kite takut....pendapat2 dia di jadikan ilmu berguna buat generasi akan datang.

Baru2 ni dia mati....
Kariah tempat dia tinggal,tak nak uruskan mayatnya kerana pegangan agamanya yang kabur.
Yalah....jangan salahkan mereka,salahkan si mati,selama hidup asyik cuba berhujah dan menentang apa2 juga yang di sampaikan.Mungkin selama hidup tak sudi bercampur gaul.Biasa orang macam ni tak suka campur2 dengan jiran tetangga.Biasanya orang2 macam ni fikir....nanti mati mayat jalan sendiri.
Mungkin lah...
Seorang paderi merangkap kawan dia nak uruskan.Sebagai masyarakat islam,kite tak suka pemandangan tu,kite tak suka orang lain uruskan saudara kite yang namanya islam tapi pendapatnya tak selari dengan kite.
Akhirnya...ahli2 PAS telah sukarela menguruskan mayat Kassim Ahmad selepas mendengar nasihat Mufti Kedah.
Semua orang gembira,mayat dia selamat di kebumikan oleh saudara seislam arwah.
Dalam hidup bermasyarakat,kite mungkin rasa jiran tetangga tak begitu nak penting,tapi...lepas kite mati atau di timpa musibah,jiran2lah individu paling awal menghulurkan bantuan.

Selama hidup,kite jangan bongkak sangat.Kite jangan rasa kite pandai sangat,cantik sangat....Beriman sangat!
Semua yang buruk datang dari kite dan semua kebaikkan datangnya dari ALLAH pencipta alam ini.
Begitulah adanya....

Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

SUMBANG MAHRAM 2

APA HUKUM GUNA MINYAK PENGASIH PADA SUAMI?