RAYUAN HAJI

KENA USAHA BARU TAWAKKAL PADA ALLAH

Giliran teman masih jauhhhhhh...
Sahabat tanya tahun bila dapat pergi?
Dengan malu2 alah....2028..
Sahabat gelak sakan..mak aiiiii lama gila tu!tu lah..masa muda tak nak mendaftar.
Teman akui....leka.
Bila sedar diri..tau2 dapat pergi 2028.Kire umur sendiri..
Udah tua bangat kok gue dapat perginya.Harap2 masih sihat walhafiat.Harap2 masih boleh jalan...
Ehmmm....

Rancang nak pii tahun depan..
Sahabat tanya boleh ke?
Teman dengan penuh yakin jawap insyaALLAH,suami kite ada kawan kat Tabung Haji.Muassasah tak dapat,ikut pakej insyaALLAH boleh...
Sahabat kata lagi...boleh ke?kalau gitu I pun nak lah!
Terserah....mohonlah,kalau ada rezeki ,insyaALLAH boleh...kata teman lahan..

Tadi siang call Tabung Haji..teman tanya macam mana nak buat rayuan?
Dia jawap buat surat rasmi,beri alasana kukuh kenapa nak pergi tunai haji cepat.Kalau sakit kena bagi surat doktor yang mengesahkan kite sakit.Kalau saja2 nak minta cepat pun kena beri alasan.
Teman tanya lagi....kalau dalam simpanan tak penuh lagi boleh buat rayuan ke?
Dia jawap boleh!simpanan tak penting,orang yang dapat panggilan akan usaha penuhkan akaun bila nama naik nanti.

Sahabat tanya susah2 sangat,minta je tolong kawan tu...
Suami segan ,takut susahkan orang je..lagi pun...rasa pentingkan diri,orang lain tunggu turn,kite cantas je sebab kite ada kawan.Rasa tak adil lah pulak...
Sahabat kata lagi..terpulang lah....ikut u,kalau rasa tak happy,tunggu le turn sampai 2028 tu...
Tua gitu je le.....

Huh!
Serba salah jadinya...
Nak minta tolong takut orang susah..
Tak minta tolong takut tak sempat 2028,dah KO...
Semuga ALLAH permudahkan urusan kami.


Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

MINYAK TURUN NAIK

PERSIAPAN SEKOLAH