PERKONGSIAN YANG BAIK

SESUATU YANG MENGEJUTKAN..



Dengarlah ibubapa sekelian....
Jangan pandang sepi kenyataan ni,kite jangan leka...
Kasian kat anak2...
Pendidikan dunia kite kejar,pendidikan agama kite abaikan.
INI TAK ADIL!
Kalau kite sayang anak2,kite kena fikir akhiratnya juga.

Ramai kawan2 teman tak hantar anak2 ke sekolah agama alasanya...
Kesian...penat.Pagi sekolah,petang sekolah...bila nak rehat?
Kadang2 teman bagi juga pendapat...
Kena hantar!Wajib hantar!jangan fikir penat diaorang...budak2 tak ada erti penat.Mereka muda lagi...
Dulu kite pun sama....Pagi sekolah kebangsaan,petang sekolah agama.
Mak2 kite dulu tak pernah fikir penat pun..
Malam pii ngaji qur an pulak!

Satu je masalah kite sekarang...
Sekolah kebangsaan ambil masa lama sangat.Anak teman masuk pukul 7.30 pagi,balik tak tentu..
Isnin balik pukul 1.30 petang
Selasa balik pukul 2.00 petang
Rabu balik pukul 2.30 petang
Khamis balik pukul 2 petang dan jumaat balik pukul 12.00 tengahari.
Ikut2kan...memang penat,bukan mereka yang penat tapi ibubapa yang penat.
Keluar masuk rumah...
kadang2 tak sempat nak tido petang,kadang2 tak sempat nak mandi!leka buat keja tau2 dah petang...
Keluar ambil anak..
Kesian memang kesian...
Tapi memandangkan agama itu WAJIB untuk di pelajari.,teman gagahi juga.

Kecil tak pandai tak apa,bila dah besar2 tak pandai baca Al Fatihah!tu dah jadi big problem.
Ibubapa jangan suka sangat..
Tanggungjawap kite bukan kat atas muka bumi je...
Tanggungjawap kite akan di bawa ke akhirat nanti...
Masa tu...apa yang kite nak jawap dengan TUHAN.
Masa tu...anak2 pun dah tak pandang kite...silap2 nak pandang kite pun mereka tak mahu..
Sebab lalainya kite mereka kena campak masuk neraka.
Anak umpama kain putih,kite yang mencorakkannya...semua tu dah selalu kite dengar.Dah tepu kepala otak ni mendengarnya.

Teman ada anak lelaki,akal panjang!ada je helahnya.
Dia pernah kata nak jadi macam kawan2 dia...keluar masuk rumah ikut suka,pendek kata nak bebas macam kawan2 dia...
Tak payah pii sekolah agama macam kawan2 dia...
Tak payah mengaji macam kawan2 dia..
Maknanya...kite jaga anak elok2,tapi jiran kite tak buat macam tu..
Anak2 bebas bak burung terbang...
Suasana macam ni sebenarnya masalah besar kat kite...terutama ibubapa yang jaga anak ketat2.
Anak2 membandingkan diri sendiri dengan orang lain...
Wah!yang bebas lagi baik dari yang di kurung.Yang bebas buat anak2 tak keruan.
Memberontak hanya kerana nak jadi macam kawan2 bebas tu..
Stresss!
Kami jadi mangsa.Mak kata...benda lara memang budak2 suka!
Tu lah hakikatnya...

Kadang2 teman selalu bayangkan...
Alang indahnya dunia,kalaulah semua ibubapa jaga anak2 elok2....
InsyaALLAH semua akan jadi lebih baik.Anak2 akan membesar dengan cemerlang gemilang dan terbilang.

Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

SUMBANG MAHRAM 2

APA HUKUM GUNA MINYAK PENGASIH PADA SUAMI?