NASIB PENCUCI KARPET WARGA EMAS

PESANAN BUAT SEMUA..

Teman selalu hantar kat dia..
Seorang lelaki tua,gagah perkasa.Kenapa teman panggil dia gagah perkasa?
Dia dah tua,rambut dah uban penuh kepala tapi masih mampu angkat karpet.berus karpet,jemur karpet.
Sebab tu teman rasa dia layak digelar gagah dan perkasa.

Sebelum raya kelmarin,teman jumpa dia kat bazar ramadhan.
Pak cik cuci kerpet lagi?
Dia jawap tak lah....Pak cik tak buat lagi....
Teman hanya mampu jawap oooo dalam kepala otak ni,berfikir kat mana lah nak hantar karpet2 yang banyak tu.

Teman tahu mengapa dia tak nak cuci lagi karpet2 pelanggan.
Tahun sebelum tu,dia ada cerita kat teman....
Macam mana Pak Cik nak cuci karpet.Awak masuk dan tengok sendiri.Rumah Pak Cik dah macam kedai karpet!orang tak ambil.
Teman akui...memang banyak karpet tersadai kat ruang tamu rumahnya.Rumah dia bukan besar mana...
Situlah ruang ramu,situlah tempat simpan karpet2 yang dah cuci.
karpet kalau dah cuci kena jemur betul2.kalau tak bau dia menyengat!Bayangkan?
Bergulung2,berlipat2 bertindan tindan...pada teman aniaya betul!kesian warga emas ni..
Dok dalam timbunan karpet2 anda semua.
Kenapa diaorang tak ambil pak cik?
Entahlah....mungkin dia ingat rumah pak cik stor.Ada yang sengaja tak ambil,bila nak pakai baru timbul muka.
Teman kata lagi...jual je Pak Cik.
Dia jawap tak boleh,bukan hak kite...
Teman kata lagi...kalau kat kedai,diaorang tunggu 3 bulan,tak datang terus jual!
Pak Cik tak boleh buat macam tu,Pak Cik orang islam...kena jaga amanah orang.
Tang ni teman senyap....bab agama teman tak berani meloyar buruk.Pada teman...betullah tu..
Hak orang kite memandai mandai jual...Saja nak kena luku kepala ke?

Patutlah Pak Cik tu kecewa...
Tak sudi dia basuh karpet lagi.Teman yang tak pernah buat hal pun terbabit sama...
Teman cari lagi...
Akhirnya jumpa si Jamil si tukang cuci karpet.
Dia datang dan bawa pergi karpet2 teman...
Teman tanya Jamil tu ayah ke?
Dia jawap Jamil tu saya kak....
Teman kata lagi oooo ingat Jamil tu ayah awak,biasanya nama Jamil ni untuk orang tua.
Dia jawap....orang kampung kak.....nama pun antik.

Akhirnya...teman dapat penganti Pak Cik malang tu...
Minat mencuci masih ada..pak cik ni saja2 je  buat kerja ni,daripada duduk saja...elok le Pak Cik buat sesuatu.Bila dah jadi macam ni...
Pak Cik dah tawar hati......
Awak cari lah tempat lain....
Masih tergiang giang di telinga ni.....Awak carilah tempat lain,Pak Cik dah malas nak cuci lagi...
NAMPAK?
Ayat2 Pak Cik sebenar menunjukkan dia putus asa dan kecewa.
Semuga empunya karpet2 yang menimbun dalam rumah Pak Cik akan segera ambil karpet sendiri.
Kasian lah kat Warga Emas tu....
Mereka pun nak kedamaian di rumah sendiri.

Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

SUMBANG MAHRAM 2

KAHWIN LAGI