HARI KE 2 DI BANDUNG

ALHAMDULILLAH....

Pagi di sana cepat cerah.kalau kat Malaysia 6.30 pagi gelap lagi,tapi di sana dah nampak matahari.Terang!
Kami bersarapan di Hotel Geary,bagus dan enak sekali.Makanan macam tempat kite juga,
Tak ada yang pelik2.

Naik bus...singgah kedai roti Kartikasari.Kedai roti terbaik di Bandung sampai masuk dalam jadual perjalanan kite.
Penjaja,peminta sedekah memang ada...pendek kata melambak!orang susah didunia ini.Bersyukurlah kite dapat hidup selesa.Mereka dapat makan pun dah suka.
Kite di nasihatkan supaya pandai2 bawa diri,nak layan atau nak beli..Up to 2.Tak ada yang larang.kalau keadaan terdesak baru pemandu pelancung bersuara.Selebihnya dia hanya mengawal dari jauh.
Kat kedai ni ada macam2 jenis roti,brownies bagai.Seperti sudah biasa..Roti2 yang kite beli terus masuk dalam kotak,Seal!kat Malaysia baru buka.

Terus jalan,ingat nak singgah Grafika Cikole...
Tak dapat,udah penuh katanya...nak parking pun susah.lagi2 naik bus macam kami,lagi leeee payah!
Jalan terus...
Jam sana sini...
Perut naik sebu
Pemandu pelancung tanya gi mana ibu?
Kami jawap jalan terus!
Laluan kali ini sehala...
Kami di bawa ke sebuah tempat lagi.Kali ini,tempat ni teman puji...Floating Market.
Macam2 jenis makanan ada di jual kat sini.Daripada yang biasa2 hingga yang luar biasa pun ada...
Sahabat tanya apa yang luar biasa?
Teman jawap macam2!yang pasti HALAL.
Suami kata...saya makan sate,dah habis makan baru tau sate arnab.
OMG!tergamak dia makan sate binatang paling cute tu.
Pendek kata kite akan leka makan minum kat sini.Kebersihan di jamin oleh kerajaan.Memang bersih,jangan takut sakit perut,jangan takut keracunan...
Teman perut sensitif....laaa ni selamat.
Maknanya sukses semuanya....
Cuma pesan teman,jangan sesekali cuba2 makan kat tepi2 jalan,jangan sesekali cuba2 makanan yang kite tak pasti kebersihannya.
InsyaALLAH kite boleh mengembara di Bandung dengan selesa.

Kami dah terlepas makan tengahari,dah makan macam2 perut kenyang.Terus lagi ke Dusun Bamboo.
Sebenarnya tempat ni resort dan restoran,boleh bermalam,boleh makan2.Masuk bayar 20rupiah.Istimewanya..dia ada tempat makan macam sarang burung,kite boleh makan2 atau rehat2 dalam tu...
Sekali sewa hanya 130Rupiah kalau tak silap.
Dek kami kenyang,kami tak makan,kami hanya tinjau2 ambil gambar.
Tempatnya luas,kite kena daki sendiri atau naik kenderaan yang tersedia.
Puas Hati...bagi peminat photografi dan kaki selfie.Bagi warga emas macam teman...boleh lah sambil angkat bahu.

Jalan lagi...Jam sana sini...
Kami di beri pilihan nak ke Kg Hijau atau terus ke Rumah Mode.
Teman tanya Kg Hijau tu apa?
Kg Hijau tu tempat makan,sama macam Dusun Bamboo...lanskap cantik untuk ambil gambar.
Sepakat jawap SKIP!
Tour guide tanya.....nak tengok kilang buat kopi luwak?
Sepakat jawap okay!

Kenapa kami setuju pergi ke tempat proses kopi luwak?Bukan sesuka sebenarnya...
Kami selalu dengar cerita kopi tu di buat dari najis musang.Nah!inilah masanya kite melihat sendiri Proses kopi luwak di buat.
Sebaik sampai.....tempatnya biasa2 je...
Kilang kecil di celah2 rumah orang...
Apa2 pun terima kasih bagi tumpang kami solat.
Kami di beri penerangan,dari awal musang makan sampai musang berak.
Katanya...yang teman ingat lah...kalau salah...i am sorry!!!
Seekor musang di beri diet yang baik.Makanan seeimbang untuk menghasilkan najis kopi yang baik.
Katanya...lepas makan,musang akan tido..
Lepas tido,dia akan berak.... najis pertama ni dibuang..tak di ambil sebab kotor...
Kemudian dia makan lagi tido dan berak...kali ini najis akan di kutip,di basuh sebersih bersihnya,di Jemur,di pecahkan untuk ambil biji kopi.Sebiji kopi ada 2 selaput.lepas 2 selaput di Tanggalkan,barulah biji kopi yang baik terhasil.
Katanya lagi...orang Jabatan Agama Islam Indonesia dah wartakan....Kopi Luwak HALAL!
Terpulang mahu di minum atau enggak,Tak ada orang marah pun.....

Macam biasa....setiap tempat ada maksud tersembunyi...
Di jamu kopi luwak asli katanya...
Lepas pilih....baru sedar...secawan kopi O...berharga hampir 20inggit!
Rasa?SubhanALLAH!tak tercapai akalku..
Adik kata..sedap kan?
Teman jawap spontan sedap kepala otak kau!Pahit siuttt!
4 kali bancung masih pahit gila2...
Hampas jangan buang,boleh di buat scrup badan.Lepas sental kulit akan jadi lagi lembut selembut Kulit bayi.
Katanya...teman dengar je....
Betul tak betul....suka hati lah!siapa nak cuba silakan....

Balik terus ke Rumah Mode.
Tempat ni tempat shopping baju,handbang...
Tempat ni sama lebih kurang JPO...outlet fashion2 terkini.
Kita dah pergi JPO,kite dah pergi banyak Mall cantik2.Rumah Mode ni sebelah mata pun Siti Nurhaliza tak pandang.
Kecil dan tak ada apa2 yang menarik.Bak kata orang...alang2 dah sampai,pergi sahaja.

Semua tempat kami bergegas kejar masa...
Tempat2 macam ni pukul 9 dah tutup.Kami minta makan di Restoran Belacan lagi...
Malangnya...kami tak sempat lagi...
Restoran tu tutup pukul 10malam.Makanya kami di bawa ke sebuah Restoran Western Food.
Rasa?
Biasa2 aje...Dek lapar...kami makan dengan lahapnya.
Harga jangan tanya....Berjuta juta juta juta juta!kadang2 pelik juga...makan tak seberapa,harga tetap melambung tinggi.
Kalau tipu....tak halal ya......

Lepas makan....balik tido!
Esok flight pukul 8.45 pagi.Makanya...kami patut ada di lobi pukul 5.30 pagi.
Nampak gaya...kena tido macam ayam..mata pejam otak jalan.
Pukul 4 kena bangun,aduhai...tak tido lagi lah jawapnya..

Selamat malam semua...
Teman nak tido.......esok nak bangun pagi....esok nak balik Malaysia
Zzzzzz




Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

MINYAK TURUN NAIK

PERSIAPAN SEKOLAH