ISU TERKINI KEDAI DOBI MESRA MUSLIM

BANYAK PIHAK MELENTING TERMASUK SULTAN TEMAN...


Notis kat atas berbunyi.....
MESRA MUSLIM
DOBI INI HANYA MENERIMA PELANGGAN BERAGAMA ISLAM SAHAJA ATAS FAKTOR KESUCIAN.
SEGALA KESULITAN AMAT DI KESALI.
SILA TANGGALKAN KASUT DI LUAR.

Masa mula2 nampak artikel ni,teman sebagai umat melayu islam...
Okay okay je..
Teman tak pandang jauh sangat.Pada teman suka hati dia le nak buat apa....
Perniagaan dia,duit dia,modal dia...dan yang paling penting....KEDAI DIA!suka dia le nak buat apa!

Bagi teman...
Notis tu kalau di pandang dari sudut agama...SANGAT BAIK.Kite boleh mendobi tanpa syak wasangka.Teman suka,setuju dan menghargainya.
Apa pun pendapat....teman fikir yang mudah sahaja.Selagi tak nampak najis tu,tak rasa,tak bau....semuanya okay je..
Pengunaan dobi layan diri dah banyak.Kalau teman balik kampung,dobi inilah tempat teman tuju.Basuh baju dan keringkan...selesai masalah.Baju pun tak payah bawa banyak2.
Ada kawan2 teman tak setuju dan tak suka basuh kat dobi layan  diri ni...
Terpulang lah....ikut keselesaan masing2.Teman selalu balik kampung,maka dobi2 macam ni benar2 membantu.
Sebagai umat islam...kite kena ambil kire semua perkara.Najis setitik di campur dengan 10 pasang baju,maka 10 baju tu di kire najis.Sebelum di campurkan 10 pasang baju tu,kena pastikan tiada walau setitik najis pun.
Rumit?
Tak lah....tak rumit,simple je,sebelum basuh,pastikan semua baju tu tak terkena misalnya air kencing.Kalau ada,basuh dulu,lalukan air atasnya.
YAKIN BERSIH....basuhlah.....tak ada masalah.

Notis tu kalau di pandang dari sudut keharmonian bangsa.KURANG BAIK.
Mengapa?
Sebagai rakyat berbilang bangsa...kite tak boleh kecilkan hati bangsa lain,biarlah bangsa lain kecilkan hati kite..kite beralah lah.....Semuanya untuk menjaga perhubungan sesama bangsa.
Kalau ada notis2 macam ni....nampak macam perkauman.
Tak baik macam tu.....
Sebab tu,Sultan pun bersuara.
Sebab tu,Sultan paksa peniaga tu mohon seribu kemaafan.
Kelakar kan?
Pada teman sangat kelakar....Hak peniaga di campak tepi.
Pada teman suka hati dia le nak buat apa!

Kenapa nak sensitif sangat?
Kite ada kedai khas untuk non muslim,Kedai TOTO,kedai2 minum,pub2...semuakan untuk NON MUSLIM.
Kami muslim tak pernah rasa kecik hati.Kami okay je...
Kenapalah isu dobi ni di kecuh2kan?Walhal...hak peniaga tu nak buat niaga apa pun.

Mengapa dobi muslim perlu ada...
Lihat contoh kat bawah ni...
Dia datang bawa anjing,letak anjing kat atas meja macam tu je...
Okay ke perbuatan dia tu?
Tak okay kan?
Tapi kenapa kite tak melenting?
Sebab kite umat islam sabar2 belaka
Sentiasa maafkan kesalahan orang lain
Tu sebab kena pijak kepala.


Sebab tu teman setuju usaha peniaga tu,memberi perkhidmatan khas untuk kami umat islam.
Kenapa mesti kecil hati,mengapa mesti marah?
Lihat sendiri apa yang dah anda buat?
Ditegur marah,di asingkan pun marah?
Tapi...sendiri tak fikir.Buat benda2 yang merepek.

Mufti Johor beri komen  CANTIK!
KEBERSIHAN MENJADI KEUTAMAAN KEPADA UMAT ISLAM.

Tetiba Sultan bertitah...Buang notis tu atau perniagaan di tutup!
Bila Sultan buka mulut...
Faham2 je le...
Siapa berani lawan?Dunia punya undang2.

Akhirnya....notis tu di buangkan,peniaga mohon maaf..
Dengan itu,menanglah mereka dan kalahlah kite hanya kerana menjaga hati bangsa lain.

Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

SUMBANG MAHRAM 2

APA HUKUM GUNA MINYAK PENGASIH PADA SUAMI?