Posts

Showing posts from September, 2017

KISAH SEMALAM...

ADA ORANG NAK TUMPANG BALIK....

Semalam teman balik dari facial,terus masuk kereta.Dalam waktu yang sama,pintu belah penumpang pun terbuka.Tersembul muka seorang wanita cina minta teman hantar balik. Teman kata eh!awak nak apa? Dia jawap hantar saya balik.Rumah saya dekat saja. Teman kata eh!saya nak balik lah,suami saya ada kat rumah. Dia buat muka seposen...hantarlah saya balik,saya bagi duit minyak.Sambil dia keluarkan dompet dan konon2 keluarkan duit. Teman kata saya tak nak duit awak,saya nak balik!Hati mula baran.Degil nak mampus perempuan ni. Dia buat tak reti je,dia terus duduk...hantarlah saya balik,rumah saya dekat2 sana saja. Teman dah mula naik marah.Tapi tetap tak bertindak di luar batasan.Pada teman mungkin dia benar2 terdesak nak balik. Awak apa bikin kat sini?tanya teman kasar. Saya beli makan,sambil tunjuk bungkusan plastik. Tadi datang naik apa?tanya teman lagi Naik bus kakak....jawapnya ringkas Dalam hati tau datang,bila balik susahkan orang je...Rungut teman dalam …

BILA SAKIT,DENGARLAH NASIHAT DOKTOR

TAK PAYAH TUNJUK PANDAI....

Sakit penebus dosa.Selalu kite dengar ALLAH akan uji kite dengan dugaan utntuk naikkan martabat kite.
Sakit...satu perkataan yang biasa kite sebut.
Apa2 pun doakan agar kite selamat dunia dan akhirat.

Anak teman sakit.
Walaupun dia boleh berjalan ke sana ke mari...
Sebenarnya dia sakit.Dia sedang dalam rawatan dan pemantauan doktor.
Setiap bulan kena ambil darah,kena jumpa doktor...
Bacaan darah mesti cantik,baru dia akan sihat.

Bulan pertama bacaan darahnya okay,bulan ke 2 tak berapa nak okay..
Panjang lebar doktor bercakap...
Hasilnya tetap tak cantik pada bulan ke 3..
2 kali teman mewakilinya.Sebab sibuk yang memanjang dan perjalanan yang jauh untuk balik ke pekan ini.
Kali pertama....Teman kata...doktor anak saya tak dapat datang.Saya wakilkan dia untuk dengar keputusan darah tu.
Doktor kata sepatutnya tak boleh,saya kena bercakap dengan pesakit tu sendiri.
Teman kata lagi...anak saya kata,ibu yang cebuk berak,maknanya ibu berhak untuk tahu.
Doktor seny…

ISU TERKINI KEDAI DOBI MESRA MUSLIM

Image
BANYAK PIHAK MELENTING TERMASUK SULTAN TEMAN...


Notis kat atas berbunyi.....
MESRA MUSLIM
DOBI INI HANYA MENERIMA PELANGGAN BERAGAMA ISLAM SAHAJA ATAS FAKTOR KESUCIAN.
SEGALA KESULITAN AMAT DI KESALI.
SILA TANGGALKAN KASUT DI LUAR.

Masa mula2 nampak artikel ni,teman sebagai umat melayu islam...
Okay okay je..
Teman tak pandang jauh sangat.Pada teman suka hati dia le nak buat apa....
Perniagaan dia,duit dia,modal dia...dan yang paling penting....KEDAI DIA!suka dia le nak buat apa!

Bagi teman...
Notis tu kalau di pandang dari sudut agama...SANGAT BAIK.Kite boleh mendobi tanpa syak wasangka.Teman suka,setuju dan menghargainya.
Apa pun pendapat....teman fikir yang mudah sahaja.Selagi tak nampak najis tu,tak rasa,tak bau....semuanya okay je..
Pengunaan dobi layan diri dah banyak.Kalau teman balik kampung,dobi inilah tempat teman tuju.Basuh baju dan keringkan...selesai masalah.Baju pun tak payah bawa banyak2.
Ada kawan2 teman tak setuju dan tak suka basuh kat dobi layan  diri ni...
Terpulan…

SAKA

ADA DI MANA MANA...

Sebut SAKA,kite akan lihat gambaran....benda ghaib masuk dalam badan manusia biasa macam kite.Lepas tu...manusia tu meracau racau macam orang gila.Ganas dan menakutkan.
Ada seorang kawan,ada 7 ekor SAKA.
Ko ado?
Dia kata kalau nak,dia bagi sekor!
OMG!...please.....tak sanggup nak jaga SAKA ate sekor.

Kawan teman tu kata....SAKA dia datang ikut suka,kadang2 tengah menonton tv dia muncul.Bersilat bagai.
Teman si lurus bendul selalu tanya...tak takut ke?
Dia jawap selambe....nak takut apa?Dia pun makhluk ALLAH.
Bende2 ghaib ni,sebenar benarnya segan nak munculkan diri,dia malu....
Dalam hati...tau malu ke hantu2 sekelian ni?
Rasa macam kurang nak percaya.Tapi...dah di sogok dengan cerita dongeng....suka tak suka...percayalah!!!

Seorang lagi,SAKA maii lepas suami dia meninggal.Milik keluarga.Dengar2...jelmaan seorang lelaki.
OMG!menakutkan,sungguh menakutkan.
Teman tak sanggup nak maii rumah dia...
Teman takut,jelmaan tu berkenan kat teman..Siapa nak jawap?
Teman jugaa…

NASIB PENCUCI KARPET WARGA EMAS

PESANAN BUAT SEMUA..

Teman selalu hantar kat dia..
Seorang lelaki tua,gagah perkasa.Kenapa teman panggil dia gagah perkasa?
Dia dah tua,rambut dah uban penuh kepala tapi masih mampu angkat karpet.berus karpet,jemur karpet.
Sebab tu teman rasa dia layak digelar gagah dan perkasa.

Sebelum raya kelmarin,teman jumpa dia kat bazar ramadhan.
Pak cik cuci kerpet lagi?
Dia jawap tak lah....Pak cik tak buat lagi....
Teman hanya mampu jawap oooo dalam kepala otak ni,berfikir kat mana lah nak hantar karpet2 yang banyak tu.

Teman tahu mengapa dia tak nak cuci lagi karpet2 pelanggan.
Tahun sebelum tu,dia ada cerita kat teman....
Macam mana Pak Cik nak cuci karpet.Awak masuk dan tengok sendiri.Rumah Pak Cik dah macam kedai karpet!orang tak ambil.
Teman akui...memang banyak karpet tersadai kat ruang tamu rumahnya.Rumah dia bukan besar mana...
Situlah ruang ramu,situlah tempat simpan karpet2 yang dah cuci.
karpet kalau dah cuci kena jemur betul2.kalau tak bau dia menyengat!Bayangkan?
Bergulung2,berli…

BENGKEL HAID

BENGKEL YANG BAIK UNTUK ANAK DARA SUNTI

Teman daftar anak dara kecik tu,dia kata saya dah tahu lah ibu!
Teman kata pergi juga!
Anak dara teman panjang muncung...saya dah tahu,ustazah dah ajar....rungutnya lahan.
Teman kata tak kisah!pergi juga!
Ibu niiiii....bentaknya lahan..

Antara sebab mengapa dia WAJIB di hantar ke situ.
1-Walaupun dia kata tahu,tapi tak menyeluruh.(Saya dah tahu lah ibu,ustazah dah ajar katanya).
2-Lebih detail dan terperinci.
3-Teman tak mampu nak ajar sebab orang tua,dah malas nak cakap banyak2.
4-Tambah ilmu yang ada.
5-Bengkel tu ajar banyak tentang haid,mandi wajib dan penjagaan diri.
dan nombor enam.....anak2 ni,kalau kite yang cakap depa tak faham!kalau cikgu atau ustazah yang cakap,yang pesan...semua di guna pakai!
Selalu macam tu....kite ajar tak masuk dek akal,bila cikgu atau ustazah yang ajar..semuanya betul belaka.
Teman bukan marah...itulah hakikatnya...
Anak2 teman lebih mendengar pesan cikgu dari teman.
Mungkin sebab teman bukan cikgu.....

Balik da…

PERKONGSIAN YANG BAIK

Image
SESUATU YANG MENGEJUTKAN..



Dengarlah ibubapa sekelian....
Jangan pandang sepi kenyataan ni,kite jangan leka...
Kasian kat anak2...
Pendidikan dunia kite kejar,pendidikan agama kite abaikan.
INI TAK ADIL!
Kalau kite sayang anak2,kite kena fikir akhiratnya juga.

Ramai kawan2 teman tak hantar anak2 ke sekolah agama alasanya...
Kesian...penat.Pagi sekolah,petang sekolah...bila nak rehat?
Kadang2 teman bagi juga pendapat...
Kena hantar!Wajib hantar!jangan fikir penat diaorang...budak2 tak ada erti penat.Mereka muda lagi...
Dulu kite pun sama....Pagi sekolah kebangsaan,petang sekolah agama.
Mak2 kite dulu tak pernah fikir penat pun..
Malam pii ngaji qur an pulak!

Satu je masalah kite sekarang...
Sekolah kebangsaan ambil masa lama sangat.Anak teman masuk pukul 7.30 pagi,balik tak tentu..
Isnin balik pukul 1.30 petang
Selasa balik pukul 2.00 petang
Rabu balik pukul 2.30 petang
Khamis balik pukul 2 petang dan jumaat balik pukul 12.00 tengahari.
Ikut2kan...memang penat,bukan mereka yang penat ta…

MANUSIA MAKIN ZALIM

Image
HARI2 ADA SAHAJA KES MENDERA BINATANG



Kadang2 hati naik marah!kalau depan mata PASTI teman jerit dan marah kat manusia jenis ni..
Jangan guna kuasa,mentang2 binatang tu taat pada kau,sanggup kau dera dia...
Video kat atas..betul buat hati teman terluka..
Pukul sudah cukup,ini sampai potong kaki LIVE memang tak masuk akal!

kelmarin seorang lelaki India cekik sampai mati sekor anjing.Mentang2 anjing tu taat,dia buli!
Betul2 macam haram jadah!
Dalam video tu,anjing tu diam je...
Tak bunyi tak melawan...tak tahu apa yang buat tuan dia marah macam kerasukan setan!Teman tak tahu..
Yang teman nampak teman dengar...
Tuan dia persis macam setan!

Sama macam betina kat atas ni...
Potong kaki anjing macam potong kaki ayam buat lauk....

Teman tanya Citra...
Kenapa India tu bunuh anjing tu?
Citra kata...anjing tu tak dengar kata...
Teman tanya lagi...kenapa anjing tu tak melawan?
Dia jawap anjing memang ini macam akak,dia orang akan diam2 je...
Teman tanya lagi walaupun dia nak kena bunuh?
Citra ja…

PERASAAN IBU KITE..

TETAP SAMA WALAUPUN SETELAH KITE BERNIKAH..

Anak saudara teman baru menikah,nak kata baru tak juga...dah beberapa bulan yang lalu.
Mula2 baik2 aje.....
Sebulan dua bulan...semua urusan berjalan lancar.

Suaminya kerja di seberang tambak,setiap hari keluar rumah pukul 5 pagi.
Suaminya tak boleh tinggal di rumahnya sebab....perjalanan ketempat kerja akan bertambah jauh.Elok2 keluar rumah pukul 5,kalau dari rumah si isteri harus pukul 4 pagi.
Si isteri beralah....
Hari isnin hingga jumaat....mereka tido di rumah si suami.Sabtu dan ahad....tidur rumah isteri pula.
Rutin tu dah berjalan dari awal perkahwinan mereka.

Hari kerja si isteri melakukan semua kerja normal seorang isteri dan menantu.Semua tu tak jadi masalah baginya.
Di rumah si suami,anak sedara teman okay okay sahaja.
Di rumah si isteri....masalah mula timbul,bila si ibu terlupa anak gadisnya dah menikah.

Bila si anak nak keluar...si ibu akan tanya nak pergi mana?kau ni asyik keluar je...
Si anak buntu,kadang2 mereka perlu keluar…

KUCING MALANG...

Image
ADAKALANYA DI DATANGKAN PADA KITE...

Pada satu hari,teman singgah kedai nak beli roti.Masa lalu depan kedai baju terpakai,nampak sekor kucing sedang pandang kearah teman dengan luka di mulut dan hidung yang dah hilang.
Sahabat tanya hidung hilang?
Teman jawap ya....hidung dia dah hilang dek sakit tak tahu punca.
Teman berhenti dan menyapa tuan kucing...kenapa mulut dia?
Budak tu jawap tak tahu kak...mula2 kecik je,lama2 jadi macam tu..
Teman tanya lagi,awak tak bawa ke klinik?
Dia jawap tak,saya ada minta derma kat dalam group komuniti pekan ni,tapi senyap je...
Dalam hati,mungkin dia tak ada duit...sebab tu dia biarkan kucing tu dengan harapan akhirnya dia mati sendiri.
Esok kamu hantar klinik depan tu,akak bayar...
Dia jawap okay kak...

Esoknya teman jumpa dia kat klinik haiwan di pekan.Doktor kata luka ni sangat teruk,tapi syukur bukan sporo.kalau sporo rawatannya rumit sebab dia boleh jangkit kat manusia.
Doktor kata punca kucing ni jadi macam ni ialah...sel darah putih lebih dari…

HATI YANG HITAM

SANGGUP MEMBUNUH SESAMA INSAN

Minggu ni,kite semua di kejutkan dengan kematian 21 orang pelajar Tahfiz dan 2 ustaz merangkap warden sekolah.
Kematian mereka benar2 mengusik hati kite.
Macam2 andaian di buat oleh semua pihak.
Ada yang salahkan Sekolah ,ada yang salahkan pemerintah,ada yang salahkan ibubapa tak kurang juga menyalahkan takdir.

Benar....sekolah tu tak lulus CF lagi tapi pengetua sebuk nak guna..
Benar...sekolah tu baik2 je,cuma.....keselamatan sambil lewa..
Benar...takdir dah tersurat begitu,cuma kite tak boleh le lepas tangan...
Prinsip kite...berusaha baru bertawakal pada ALLAH.Pihak sekolah dah berusaha untuk pastikan semua selamat?Anda yakin?
Jika jawapannya ya....barulah kite tawakkal pada ALLAH.Islam tu mudah,anda dah usaha,kena juga....tu baru takdir.

Banggunan 3 tingkat di huni oleh anak2 kecil seawal 6thn dan paling tua masih juga belasan tahun.
Sebenarnya mereka hidup bahagia,mengaji,belajar  sesama mereka.Tak ada masalah.
Kite orang luar pulak hati sakit.
Ada j…

REUNION KALI KE.............?

MULA2 MINAT LAMA2......LAYU DI TASIK MADU

Kawan2 buat perjumpaan yang tak tahu ke berapa.Group sekolah teman aktif jumpa2.
Biasa mereka jumpa2,borak2..
Hanya teman tak campur sebab jauh nun di utara.
Mula2 dulu,minat...teman antara AJK REUNION PERTAMA,KEDUA,ketiga kali sekadar tetamu,ke empat juga sebagai tetamu...
Kelima teman tak pergi sebab ada halangan,tetap beri sumbangan sekadarnya.
Malam ni mereka jumpa lagi untuk kali ke 6 atau entah ke berapa.
Teman dah tak ambil tahu...
Teman beri sumbangan seandai di minta,namun nak pergi,maaf di pinta,teman tak minat dah...
Kawan2 kata JOMLAH...
Teman jawap malas lah,jauh sangat!tak berbaloi rasanya bila lepas majlis ada bunyi sok sek sok sek mengata ngata orang.

Dah lama tak jumpa,bila jumpa lawan gaduh.
Dah lama tak jumpa,bila jumpa masing2 konon2 KAYA!
Dah lama tak jumpa bila jumpa,peel kite dulu,di sebut berulang2.
Terasa penat meredah jalan raya,jika akhirnya itu semua yang kite dapat...

Teruskanlah...kawan2,teman tak kisah..
Tak keci…

TAHFIZ TERBAKAR

Image
MENURUT LAPORAN,DALAM TEMPOH @THN,SUDAH 211 KES KEBAKARAN YANG PIHAK BOMBA TERIMA.BEZANYA CUMA KECIL DAN BESAR SAHAJA.

Pagi2 kite di kejutkan dengan kebakaran kat sebuah Tahfiz di ibukota.
Awalnya...teman buat tak tahu je...sangkaan teman,mungkin kebakaran biasa2 je...
Dalam wassa group.keluar macam2 video..macam2 berita terkini.
Teman sekadar pandang tanpa membacanya.
Bukan apa..tak sempat nak baca dek sibuk dengan keja2 rumahtangga.
Biasanya bila dah selesai kerja baru duduk dan menghayati setiap wassap yang ada.

Dalam banyak2 tu,satu video buat teman terpana,berulang2 kali teman tonton,teman lekap kat telinga nak tahu apa sebenarnya yang ada dalam kemarakkan api.
Teman dengar jeritan,pekikan meminta tolong...
SubhanaALLAH!sayu betul hati ni...
Terus ingat anak2 yang jauh di mata.
Terus ingat anak yang ada di asrama,terus berdoa agar ALLAH selamatkan mereka.

Teriakkan tu betul2 meruntun hati...bayangkan perasaan ibubapa mereka?
Bayangkan?
OH TUHAN....tak boleh di terima akal.
Mira,j…

RAKAN DECOUPAGE

KADANG2 BUAT KITE SERBA SALAH.

Teman aktif berdeco baru je setahun dua..
Tak ada kawan2 yang boleh di ajak bicara kecuali seorang.Teman sendirian sebab....teman memang suka sendiri dan berdecoupage sekadar suka2 je.
Teman tak aktif sangat,kalau buat pun untuk kawan2 baik je..

Pada suatu hari,teman perasan ada seorang kawan yang punya minta yang sama.Teman pun mula bertukar2 pendapat dengan dia.Teman anggap dia macam adik2 je...
Sebab beza umur banyak kot?

Semua berjalan lancar sehingga pada satu hari,keluar satu status dari kawan sama bidang dalam FB.Ini yang teman tak suka ,meluahkan perasaan kat FB.Perli memerli ikut suka.
Jujur kata...teman benar2 tak gembira.Kalau tak puashati pm tepi lah...

Masalahnya...kawan ni suka curi gambar2 hasil kerja orang lain untuk modal berniaga dia.
Untuk gambar teman,dia ada minta izin...
Pada teman...okay je...gambar je kot?apa nak heran sangat.Rupa2nya bukan sekali dua dia buat kerja tu,dah banyak kali.Sampai ketahuan pada tuan tanah.Apa lagi,tuan …

RAYUAN HAJI

KENA USAHA BARU TAWAKKAL PADA ALLAH

Giliran teman masih jauhhhhhh...
Sahabat tanya tahun bila dapat pergi?
Dengan malu2 alah....2028..
Sahabat gelak sakan..mak aiiiii lama gila tu!tu lah..masa muda tak nak mendaftar.
Teman akui....leka.
Bila sedar diri..tau2 dapat pergi 2028.Kire umur sendiri..
Udah tua bangat kok gue dapat perginya.Harap2 masih sihat walhafiat.Harap2 masih boleh jalan...
Ehmmm....

Rancang nak pii tahun depan..
Sahabat tanya boleh ke?
Teman dengan penuh yakin jawap insyaALLAH,suami kite ada kawan kat Tabung Haji.Muassasah tak dapat,ikut pakej insyaALLAH boleh...
Sahabat kata lagi...boleh ke?kalau gitu I pun nak lah!
Terserah....mohonlah,kalau ada rezeki ,insyaALLAH boleh...kata teman lahan..

Tadi siang call Tabung Haji..teman tanya macam mana nak buat rayuan?
Dia jawap buat surat rasmi,beri alasana kukuh kenapa nak pergi tunai haji cepat.Kalau sakit kena bagi surat doktor yang mengesahkan kite sakit.Kalau saja2 nak minta cepat pun kena beri alasan.
Teman tanya lagi...…

HARI KE 2 DI BANDUNG

ALHAMDULILLAH....

Pagi di sana cepat cerah.kalau kat Malaysia 6.30 pagi gelap lagi,tapi di sana dah nampak matahari.Terang!
Kami bersarapan di Hotel Geary,bagus dan enak sekali.Makanan macam tempat kite juga,
Tak ada yang pelik2.

Naik bus...singgah kedai roti Kartikasari.Kedai roti terbaik di Bandung sampai masuk dalam jadual perjalanan kite.
Penjaja,peminta sedekah memang ada...pendek kata melambak!orang susah didunia ini.Bersyukurlah kite dapat hidup selesa.Mereka dapat makan pun dah suka.
Kite di nasihatkan supaya pandai2 bawa diri,nak layan atau nak beli..Up to 2.Tak ada yang larang.kalau keadaan terdesak baru pemandu pelancung bersuara.Selebihnya dia hanya mengawal dari jauh.
Kat kedai ni ada macam2 jenis roti,brownies bagai.Seperti sudah biasa..Roti2 yang kite beli terus masuk dalam kotak,Seal!kat Malaysia baru buka.

Terus jalan,ingat nak singgah Grafika Cikole...
Tak dapat,udah penuh katanya...nak parking pun susah.lagi2 naik bus macam kami,lagi leeee payah!
Jalan terus...
Jam …

TRIP BANDUNG

TRIP MENGERAT SILATURAHIM ..

Perancangannya tak lama,kire2 3 minggu je...
Idea spontan,bila teman tanya kakak...Raya macam mana?
Kakak teman jawap...kite keluar nak?Tak payah penat2 masak,kite jalan2?
Amboiiii...sedap sungguh bunyinya.
Kakak tanya okay ke?
Teman ni brutal sikit...aku okay je...raya tak raya sama je...yang penting nawaitu.

Bincang lebihkurang...
Apa2 pun terjadi,tiket beli dulu..sembang jangan lebih!Yang lain boleh kire belakang.

Tinjau Mas,AirAsia...harga gila2!bukan murah tapi mahal!anak teman kata...ibu,last minit memang macam ni le...lagii dekat nak pergi,Lagii mahal!
Teman tercopong mulut...ooooo
Anak teman seorang kata...beli tiket macam main judi,untung terus beli.
Teman sekadar ooooo...mana lah ibu tahu,biasa ikut travel agen je..
Anak teman kata lagi...harga tiket ibu dapat ni,boleh gi jauh2.Setakat Indon tunggu MATTA Fair lah..
Dalam hati...menyibuk betul budak ni,kalau setakat plan memang tak kemana le mak kau ni nak oiii..
Hari2 mengadap muka hangpa je..

Da…

PAKEJ KAHWIN

BERPULUH RIBU...

Baru2 ni,kite di kejutkan dengan penipuan pakej perkahwinan.Bukan sikit2 yang di tipunya,dengar2 91 orang yang membawa kejumlah hampir 500RIBU!
Beraninya....
kalau teman tak sanggup lah..biar tak makan,ate nak menipu!insyaALLAH tak terfikir lagi..
Ada kawan pernah kata zaman ni kak,kalau perlu bogel untuk duit,kite kena buat kak...
OMG!tak semua orang beranggapan macam tu,ada orang tak sanggup bogel demi wang,semua orang tak sama,ada yang macam awak sanggup bogel untuk wang dan ada yang macam saya....tak akan berbogel demi wang.

Pakej kahwin zaman ni,mengarut mahalnya.Setakat kerja minumun gaji RM900.00,jangan haraplah nak duduk pelamin 10ribu,dapat pelamin setingkat pun dah patut bersyukur...wahai anak2 yang tak punya.
Anak sedara teman baru je menikah,habis hampir 80RIBU!
Sahabat kata awat mahal sangat?
Teman jawap termasuk semua sekali!dari baju nikah sampai ke penghujung majlis.

Lihat mukanya...
Pijak semut tak mati....Kesian...lepas ni,dok dalam ya,jangan keluar2…