ANTARA DUNIA DAN AKHIRAT

MANA SATU PILIHAN HATI

Tajuk teman ni tak selari dengan apa yang nak teman luahkan.
Teman sedar.....antara dunia dan akhirat,teman mesti kejar akhirat.Dunia hanya sementara,akhirat kekal abadi.
Dunia tempat persingahan sebelum kite ke alam barzakh.Sepatah kata ustaz teman.....jika kite kejar akhirat,dunia akan ikut kite,jika kite kejar dunia akhirat akan tinggalkan kite.

Kite bermula dalam rahim ibu 9 bulan 10 hari....kemudian kite menjalani kehidupan tak tahu sampai bila...Kalau ALLAH pinjamkan umo kite setakat 50thn.Sampai 50thn nanti,matilah kite.
Apa2 pun kite semua sentiasa mohon ALLAH panjangkan usia agar kite boleh beramal untuknya.

Atas sebab2 inilah!teman memaksa diri untuk meyekolahkan anak2 ke sekolah agama.Bukan untuk suka2 tapi terpaksa demi kebaikan.
Anak2 teman bersekolah agama sampai tamat.
Ramai kawan2 tanya kau hantar anak kau sekolah agama?
Teman jawap...hantar!nanti petang aku ambillah.
Soalan dari kawan2 anak kau tak penat ke?anak aku tak sekolah,kesian.....penat.
Sebenarnya anak2 tak penat sebab mereka masih kuat dan bertenaga,kalau penat pun,bukan badan tapi otak mereka.Kite penat otak badan sama naik,tu sebab cepat meroyan.
Banyak kawan2 tak minat nak hantar anak2 pergi sekolah agama alasan penat.Tanggapan tu salah,agama tu wajib,kite tak mampu nak ajar mereka,setakat ajar solat,puasa...tu tak cukup.Kite kena ajar lebih lagi!

Kawan2 selalu kata sekolah agama tak payah hantar,sama je...alif ba ta..
Salah tu!tak sama!Al Qur an memang sama,tapi pemahaman kite tak sama.Kite tak boleh fikir guna logik akal,kite kena faham betul2.
Ada banyak pendapat,ada banyak makna tersirat dalam setiap persoalan.
Bab solat,sampai mati pun tak akan habis...
Ada sahaja persoalan tak terjawap.
Sebab tu...kite wajib hantar anak2 sekolah walaupun kite penat.

Anak awak mengaji?teman pernah tanya kawan2.
Ada yang mengaji ada yang jawap tak pernah hantar mengaji.....nanti besar pandai le dia cari ilmu tu.
Salah tu mama papa....kite kena ajar asas agama.kalau dah jadi buluh betung!kite juga yang susah,melainkan kite suka mereka masuk neraka.
Kawan2 kata mana u tau mereka masuk neraka?
ish!mata kasar pun kite dah tahu,tak amalkan cara hidup islam,tak amalkan apa yang di suruh dan tinggalkan apa yang di tegah.Comfirm le masuk neraka kecuali sempat bertaubat!.
Dalam hati...itu pun tak tahu...apa nak jadi lah...
Semudah itu ibubapa zaman sekarang memberi kehidupan pada anak2.

Kawan2 kata bukan tak nak hantar tapi sekolah kebangsaan balik lewat sangat!rasa tak terkejar jadual anak2.
Tang ni teman sokong...sekolah kebangsaan menuntut terlalu lama masa.
Hari2 balik pukul 2 petang,paling cepat hari jumaat...pukul 12 tengahari,paling lewat hari rabu pukul 2.30 petang sebab kokurikulum.
Seawal darjah 3 dah ada koko bagai...
Teman ingat,dulu2 teman sekolah sampai pukul 3 sahaja.Termasuk sekolah agama sekali.Lagi satu...sekolah kebangsaan dengan sekolah agama guna banggunan yang sama,teman tak perlu keluar sekolah pun..
Begitu mudahnya sistem dulu tak macam sekarang.Macam2 ada...

Ibubapa tahun 2017 lagiii mencabar!
Sistem pembelajaran jangan katalah!macam2 perubahan!Kalau dulu keputusan di kira bila habis pekse.Dapat kad penyata,ibubapa sesah anak2 ikut suka.
Laaa ni..tak lagi,kite kena tengok keputusan Online.Kena guna internet,kalau ibubapa kampung buta IT,habis tahun tahu2 anak naik darjah.Pencapaian mereka hanya anak2 dan guru2 je yang tahu.
Jujur teman nak kata...sampai ke hari ini,hanya sekali je teman tengok keputusan anak kat laman sekolah.
Itu pun anak yang sulung hulur kat teman.Password pun teman dah lupa.Cikgu bagi sekeping kertas kecil dan suruh hafal password yang di beri.
Jujur nak kata...teman ni dah tua,pelupa sudah.Kertas tu tak tahu pergi kemana.Rasa2 letak kat situ,bila cari tak ada...
Jadi...apa nak buat....nak minta lagi pun lupa!akhirnya....sampai hujung tahun tak tahu apa2..

Balik pada syurga neraka.Cabaran ibubapa zaman sekarang lebih mencabar!
Kementerian tukar sistem macam tukar baju je..
satu menteri satu sistem di perkenalkannya.Tak tahu le apa mahunya.
Yang pasti,ibu bapa dan anak2 sekali jadi tonggong.Mungkin ada ibubapa yang pandai,mereka golongan muda..
Ibubapa tua2 macam teman ni....apa pun tak boleh.
Pelupa....

Kementerian laaa ni banyak lebihkan dunia.Mana taknya....sesi sekolah selagi ada hari!waktu sekolah agama bermula 2.30 petang.Rasa tak terkejar dengan jadual anak2 kite.
Habis 2.30 petang,belum kire sesak jalan lagi.kalau sekolah  agama sebelah rumah...okay,no hal..
bayangkan kalau jarak sekolah agama dengan rumah 15km.Macam mana nak sampai tepat masanya?
Hari2 lewat,hari2 ustazah jeling...
Mangsanya anak2....terkejar2 mereka melayan kemahuan dunia.
Pulang petang,hampir senjakala...tak sempat nak main belon acah,main kejar2 main pondok2...
Balik rumah terus siap untuk solat dan kerjasekolah yang melambak lambak.
kadang2 anak teman tidur dulu,bangun pukul 3 pagi buat kerjasekolah.
kadang2 terfikir juga...
Apa sebenarnya yang kite kejar...
Dunia hanya tempat persinggahan,akhirat kekal abadi.




Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

MINYAK TURUN NAIK

PERSIAPAN SEKOLAH