SELASIH SUTERA

KETEGORI AYAM TEMAN...

Masa beli,tak perasan pun ayam tu dari ketegori apa.yang teman tahu....
Ini ayam sesuai untuk main2,manyak cantik maa....kata penjual tu.
Teman perhatikan....muka sama je macam ayam lain,cuma kat atas kepala ada segumpal bulu meninggi.Penjual tu sambung...ini ayam ada topi,nanti dia besar itu topi buat dia comel...
Tak berlengah masa,teman terus beli 4.Suami kata banyak nya!
Teman diam je..

Ini berapa?tanya teman
Ini ayam kampung,RM1.50 seekor.
Dalam hati..murahnya!
Ini berapa?tanya teman lagi sambil menunjuk  kearah ayam yang di maksudkan.
Ini ayam kampung juga,tapi sudah besar sikit,harga RM2.50
Dalam hati..murahnya!ingat mahal nau!
Mau kah yang ini?tanya penjual tu lagi.
Teman pandang pandang jeling....dalam hati,boleh ke aku bela.
Selalu orang akan kata...ayam kotor,mana boleh bela ayam dalam perumahan,ayam bising bla bla bla..
1001 macam alasan!
Spontan teman terus tunjuk ke arah ayam bertopi.
Ini seekor RM7.00 ini banyak cantik.Mahu kah?
Terus teman angguk tanda setuju.4 ekor ya!

Teman bawa pulang,anak suami....biasa2 je..Ada tak ada sama tak banyak bezanya.
Maka bermulalah,episod penternakan ayam selasih di laman comel teman.
Masa beli size segengam tangan.Masuk dalam kotak,malam nanti masuk rumah.Sehari jadi seminggu dan sebulan....akhirnya dia besar.

Dalam tempoh 6 bulan,ayam2 tu dah keluarkan hasilnya.
Telur2 yang comel...muai pulak tu!
Mula2 nampak telo kecik tu...hati dah berbunga bunga...
Laa bila masa pula kau mengawan ayam oiiii...tau2 dah keluar telo?
Teman letakkan dalam bekas,sayangnya....ayam2 tu tak mengeram,tak kisah pun kat telo2 tu.telo2 tu terbiar sepi .

Teman pii tanya penjual ayam Cina Indon tu,dia kata...wah!banyak baik lah awak.Sudah bertelo,saya punya ayam tak ada telo sampai sekarang.
Kalau u tak mahu biak,u makan lah!
Sama dengan mak...makan je telo 2 tu,nanti dah banyak sape nak jaga?
Fine......tujuan asal bukan nak biak,cuma nak main2 je....

Balik tu,teman terus ambik dan rebus!
Rasanya sedap.bau pun harum....tak hanyir ,kuning bulat cantik betul.
Esoknya sebiji demi sebiji,dalam 2 minggu...ayam2 tu dah keluarkan telo sebanyak 15 biji.
NAMPAK!
Dari ayam yang comel cute...1 bapa 3 ibu,teman dah dapat hasilnya.
Anak2 bising...ibu makan?dengan muka pelik.
Suami pun tak nak makan,bila di sua....cemek bibir sedepa.

Sahabat kata u dadar je...mana dia tau pun!
Terus terfikir...betul juga.Cerewet sangat!walhal...sama je dengan ayam kat luar tu.Yang ini lagi bersih,tanpa ubat2an atau sebagainya.

Penjual tu kata u makan,ini telo lagi baik.Tak ada kolestrol.
Entah ya entah tidak...akhirnya teman rebus dan makan dengan kicap.
Fuhhh!
Teman bangga sebab berjaya melepasi halangan  bela ayam2 tu.Dari kecil hingga besar....
Dan akhirnya....semakin matang.
Kamu tak sembelih ke ayam2 tu?tanya teman pada suami.
Dia jawap tak payah lah,biar dia mati sebab sakit tua.
Keh keh keh.....maksudnya mati sendiri lah tu.
Sahabat kata u bela ayam untuk apa?
Teman jawap untuk suka2 je.....nak riuhkan laman.
Sahabat kata membazir je.Sembelih je buat rendang.
Teman hanya senyum....telo saya mampu telan,tapi ayam2 tu....rasanya tak tertelan!
Perasaan sayang dah meresap dalam jiwa....
Tak akan sesekali di sakiti,ate nak potong lehernya.

Cuma satu....makin besar makin nakal.Bising dan minta keluar dari reban.
Citra....kalau akak tak ada sini,Citra datang awal sikit tau.Ayam2 tu bising takut orang marah.
Kenapa kak?tanya Citra
Ayam tu bising nak keluar.Habis bekas air bekas makan terbalik.
Ooo...okay okay...nanti saya datang awal kasi keluar ayam.

Busuk?tak ada lah....
Jaga binatang apa sekali pun!paling penting kite mesti rajin bersihkan reban atau kandang.
Kucing ayam arnab sama je...
Teman bersihkan setiap pagi ,tengahari dan petang.
Teman tak biarkan najis tu berhari2 .Kucing macam tu juga...
Teman  bersihkan sangkar 2 kali sehari.
Bila kawan2 datang...eee tak bau kucing pun?
Kenapa?ada rumah bau kucing ke?
Mereka jawap ada rumah,belum masuk dah bau hancing,bau busuk najis kucing....
ooooo....itu maksudnya...

Petuanya hanya rajin dan minat.Kalau minat tak ada kerajinan...
Itulah hasilnya.
Makanya kepada sesiapa yang minat jaga haiwan...
Tanam dalam diri...
Rajin dan minat yang mendalam.Kalau sekadar suka2...
ehmmm.....apa pun tak boleh!





Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

PERSIAPAN SEKOLAH

MINYAK TURUN NAIK