BURASAK

MAKANAN ORANG BUGIS

Sebut je BURASAK,orang2 berkenaan je yang tahu..
Orang macam teman ni,apa pun tak tahu.
Sebabnya...
Teman Bugis campur Jawa.Makanya banyak bende dah bercampur aduk.

Untuk tak lupa,teman nak kongsi kat sini sebagai rujukan anak2.



Ini bukan nasi impit sebarang.Nasi istimewa untuk yang si panggil BURASAK.
Nasi di tanak bersama santan.Untuk mudah...macam kite buat nasi lemak.Separuh masak di angkat untuk di bungkus dengan daun pisang macam gambar. di bawah.
Opss..jangan lupa layur daun pisang.Jangan main balut je....


Kemudian....di ikat macam gambar di bawah.Ikat kuat2,kepil 5 bungkus dan jerut sampai tak ada nyawa.Sebabnya...tak mahu air masuk,nasi nasi impit jadi bubur...


Kemudian dia rebus selama 4jam dengan api lahan,seperti gambar di bawah.



Lauknya...asam pedas atau rendang atau sambal atau sebagainya.
Kata kawan2 sedap makan dengan asam pedas ikan parang.Katanya lagi....asam pedas tu tak perlu tumis,rebus lama2,kalau boleh sampai tulang belulang ikan tu lembut.
OMG!boleh kering dok depan dapor.
Katanya lagi...jangan lupa letak belacan sikit.
TARAAA!
Dah boleh makan dengan lahapnya.
Suami teman kata apa kebenda nasi lemak makan dengan asam pedas?
Untuk pengetahuan...suami kite tu orang luar Johor,biasanya asam2 pedas bagai ni....orang2 kite je yang tahu.
Diaorang ni semua tak biasa....
Yang diaorang tahu...masak berlado je...

Lain padang lain belalang,lain orang lain minatnya.
Nak cuba?
Sila sila.....

Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

PERSIAPAN SEKOLAH

MISTIK