SESEKALI DOK LEPAK KAT KOLOMPO

TEPU OTAK!

Suami ajak teman gi kl,kebetulan cuti sekolah...hendak tak hendak...ikutlah juga.
Dok kat area Damas..
Hotel sebilik,luaslah juga...
Malangnya...hati tak gembira.Bila ingat kucing ayam....rasa sia sia je masa terluang.

Nak ke sana ke mari,transport tak ada,naik Uber...opss!bukan Uber...mahal kata anak.Naik GrabCar,murah sikit...
Hari pertama ke KLCC pergi murah je RM15.00,Balik mahal sikit..RM20.00..Alasan?Waktu puncak.Jalan jam bangat!
Pergi jalan2 dengan budak puasa...makan hati,makan hati...merenggek nak balik.
Dapat beli selai dua baju untuk nya....baliklah kami ke hotel.
Esoknya...tak serik lagi,ajak ke Midvalley..naik GrabCar lagi...pergi RM15.00,balik jejak RM20.00.
Kire2...mahal juga..
Tapi dah gatal nak menyengkit...bayar je le...

Waktu berbuka...jalan2 cari makan...Kawasan elit macam tu...memang susah nak cari makanan Halal,walhal....negaraku Malaysia,Agama Islam agama Rasmi.
Makanan Halal...nak cari macam pergi Bali.Cukup payah!
Tanya dengan petugas kat situ...kat dalam mall ni,hanya ada 3 je restoran Halal.Selebihnya tak jelas statusnya.Kalau nak cari di luar...
OMG!NAMPAK?
Negara kite Malaysia,yang banyak islam dari Kafir...tapi nak cari makanan Halal....macam gi Oversea.
Kesian....
kesian....
Jalan2...jumpalah kedai makan selain mamak...pekerja Indon,bila tanya Halal tak?
Jawapnya Halal bu...saya kok Islam.
Dalam hati...yalah,aku ikut kau...kalau sebaliknya kau tanggunglah ya...Sebab kau udah jamin ya halal kok.
Teman tanya tokey kedai...Makanan ni semua Halal?
Jawapnya Of Course Madam!all Halal.

Sahabat tanya...tak ada kedai lain?
Teman jawap ada,tapi Mamak...HUHUHU...
Tiada pilihan....teman beli juga.
Hanya ALLAH sahaja maha mengetahui.

4 hari di sini,teman dapat bayangkan...betapa seksanya orang2 di kota besar ni...
Berkejaran mengejar masa,bekerjaran mencari sesuap nasi.
Simpati kat nasib anak2 teman nanti...
Hidup zaman ni,sangat2 mencabar!tiada ketenangan,melainkan tekanan perasaan je..
Kami yang jauh di dari ibukota,hidup cukup santai.
Tak glamour,tapi masa terjaga....sana sini...8 atau 10 minit je..
Tak perlu rebut2,tak perlu marah2 dek sesak jalan.Beberapa hari berada di sini...
Teman tak nampak keseronokan melainkan kite BERWANG,setakat ada 50 inggit dalam kocek,makan pun berkira2..
Tak adalah handalnya.

Belum sebut lagi bab tempat tinggal bak reban merpati.
Kat situ dapur kat situ tido,kat situ makan....huru hara!sekali lagi...kesian anak2 teman..beginilah nasib mereka.
Teman tak dapat nak tolong...tak cukup duit nak derma kat mereka.Yang dapat di beri hanyalah ilmu penuh di dada.Sebagai bekalan masa depan.

Sekarang ni anak teman tengah praktikal,bakal jadi pengamal undang2 bukan pengamal ilmu hitam ya...
Bunyi jawatan macam best je..
Tapi...gaji ciput,tak dapat nak capai bahagia.

Bila suami ajak lagi...
Teman hanya mampu kata....kalau ada duit baru saya nak ikut.Kalau setakat duduk dalam bilik....
TQVM .......
Muahahaha...

Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

PERSIAPAN SEKOLAH

MINYAK TURUN NAIK