SELAMAT HARI RAYA 2017

TEMAN RAYA KAT KL,ANDA BAGAIMANA PULA?

Raya tahun ni,teman raya kat KL...
Kebetulan kakak maii raya KL,maka teman pun ikut serta.
Petang raya,baru teman tiba,tapi tak terus ke rumahnya,teman jalan2 kat KLCC...Cari apa2 yang patut.
Selalunya,teman beli kuih kat ruang legar tengah KLCC ,kalau tak silap nama booth tu kerepeklah..
Malangnya dah habis,yang tinggal hanya beberapa jenis kuih.
Beli 1 percuma 1,total...RM200.00INGGIT!
OMG!saki baki pun mahal.

Esok pagi.lepas solat lepas salam2,kami makan nasi ambeng.Pecah tradisi...tiada ketupat bagai...yang ada hanya menu jawa membuka selera.
Emak gembira...anak2 turut bahagia.
Bertukar duit raya,makan dan keluar beraya.
Rumah pertama...Pak Cik teman kat PutraJaya.Sebelum sampai rumah dia,teman akan lalu Sri Perdana.
Ramainya orang berhari raya...berpusu2 untuk merasai rumah terbuka PM.
Dengar2 sebelum masuk,kawalan ketat!leser bagai.
Nampak sangat PM takut mati...
Jika ALLAH hendak kau mati!maka akan mati lah kau wahai manusia....semua tu dah tetap sejak azali lagi.

Dari jauh teman nampak ramai orang walaupun kurang dari selalunya.Mungkin sebelum ni lagiiiii ramai.Mungkin sebelum ni kedatangan rakyat tak di ragui.Rakyat tak perlu di laser2 bagai.Rakyat boleh datang ikut suka sebab.....bajet kerajaan tu kan duit rakyat jelata.
Mohon PM dan semua yang berkaitan terasa hati.

Balik dari PutraJaya,teman susuri keluar ke Sg Merab.Menapak ke rumah kakak ipar..
Borak punya borak...hampir sejam juga di rumahnya.
Balik dari situ kami ke Bangsar.Flat DBKL....kat situ ada adik bongsu abah teman....
Bila teman tulis FLAT DBKL....mesti dah bayangkan betapa teruknya persekitarannya kan?Lif ada 2 tapi boleh guna one only...tu pun tak ada sensor...nak tutup ikut suka.Patutlah ramai kanak2 mati tersepit,rupanya tak ada penyelenggaraan langsung!
ish,ish,ish....
Nasib lah rakyat...kalau dapat pemimpin amanah,insyaALLAH,bahagia lah kite semua.Malangnya....bajet untuk kesempurnaan hidup kite ciput.......untuk depa.....mengunung!

Usu teman dok tingkat 6,tekan button 6 sampai ke sudah tak  menyala nyala.Akhirnya teman tekan botton 5,dan menapak ke tingkat 6.Flat ni tak mewah,orang miskin tak payah susah2 berhias..asal boleh duduk,boleh tido....mereka dah gembira.
Sebaik masuk....ada sebilik,dapur yang sangat kecil....ruang tamu yang sangat kecil....bilik tido yang sangat kecil....pendek kata....semuanya sangat kecil...
Rumah macam ni sesuai untuk budak bujang baru nak kerja.
Kebetulan hujan....sejuk dan tempias dek hujan sama naik.Bila usu tutup pintu....subhanaALLAH!nafas teman jadi sesak...rasa macam nak mati dek lemas!
OMG!!! semuga hidup kite tak terus di tindas.Tak terus di aniayai.Tak terus di campak ke tepi...

Balik dari Flat DBKL,kami ke Selayang.
Rumah lama tersusun rapat,yang pastinya 100 kali sempurna dari flat tadi..
Macam biasa,Mok Teh teman sediakan macam2 menu untuk santapan saudara mara rakan taulan.Makan,makan dan makan.....
Pulang dari situ,kami ke Shah Alam.....makan dan makan lagi....
Terima kasih kepada yang sudi melayan kami,semuga tahun hadapan kite berjumpa lagi.

Raya ke 2....teman gi Jerantut.
Jalan SESAK?
MESTILAH!kalau tak sesak bukan di panggil raya,tapi hari berduka.
Sesak di Karak berjam,lepas Karak barulah perjalanan kami lancar.Sampai sana.....kami terus kerumah kakak ipar teman yang cantik menawan.Makan dan makan...Sambil jeling2 rumah walid kami,kongsi2 ternak air liur burung layang2.
Setakat ni.....alhamdulillah,tak sukses tapi adalah....

Raya ke 3,kami tak kemana mana....Kuala Lumpur tak sesak,jalan lenggang...boleh jalan lenggang2 kangkung.Peliknya....KLCC....orang ramai!nak cari parking,pusing keliling.
Bila sampai...bukan orang kiite yang ramai tapi...Orang Asing.Bangla,Indon...sama naik.berposing sana sini....
Kadang2 rasa hati juga dengan kerajaan...tak kire atas alasan apa sekali pun!kebajikan anak cucu cicit harus di pelihara.Jangan selepas ni,anak cucu tak punya apa....
Terpaksa merempat keluar dek tanah bukan lagi milik kite.
Sebagai pemimpin,anda kena ada semangat patriotik,semangat sayangkan  negara.
Kasihanilah mereka....

Raya ke 4,teman balik rumah sendiri.
Rumah teman ke utara....meredah jalanraya teman dah biasa.Cuma yang tak sanggup.Jalan sesak,orang ramai...nak kencing pun susah.Apatah lagi nak makan.
Pergi Burger King...beratur panjang berjam jam...
Alasan!
Pekerja kurang.
Setiap tahun...itulah alasan yang di beri.Tindakan?
TAK ADA...
Tahun depan sama je..kecuali kite semua bawa bekal.Kite makan tepi2 longkang...baru padan muka mereka.Perniagaan merosot dek ke sombongan sendiri.

Sampai rumah....Fuhhhh!lega,walaupun baju macam gunung...
Inilah rumahku syurgaku....
Menghirup milo panas sebelum tido,tarik nafas panjang2...
ZZZZZZZZzzzzz
Selamat Hari Raya Maaf Zahir dan batin


Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

PERSIAPAN SEKOLAH

MISTIK