PEMANDU CINA KENA BELASAH GARA2 BUNYI HON MASA ORANG SOLAT JUMAAT

AUSTIN PERDANA JOHOR



Video terkini paling hangat.Belum pernah di lihat walaupun masalah ni dah lama bersarang di hati masing2.Boleh di ketegorikan tindakan berani yang paling gila dan bodoh.Perbuatan yang benar2 mencabar kewibawaan kite umat islam.

Seorang lelaki cina bunyi hon banyak kali masa umat islam sedang solat jumaat.
Bayangkan....masa kite sedang dalam solat,bunyi hon bertalu2...phong!phong!phong!
Tak kire le atas alasan apa sekalipun!jadi satu kesalahan besar.....menganggu orang lain sedang beribadat.

Bayangkan...ketika orang India tengah berarak bawa patung bagai,kite bawa kereta masuk kawasan sesak dan bunyikan hon kuat2.Wehh!diaorang kalau berarak pun lambat!singgah satu rumah ke rumah yang lain untuk beri api dari India sana.Bayangkan....bawa patung bagai dari segala macam pelusuk.Belum lagi pecah2 kelapa,sepah2 jalan...
Citra..itu api apa?
Dia jawap ooo itu api dari India sana kak,api dari kuil terbesar dari India sana.
Teman biasa hanya jawap oooooooo..
Dalam hati...boleh caya ke?macam mana nak bawa masuk Malaysia?api tu naik kapal terbang ke?atau kapal laut atau....api sini je kottttt...
Tapi...dah itu yang Citra dan bangsanya percaya.Kite tak kisah lah!pedulilah!itu urusan mereka.

Bayangkan..ketika orang Cina sedang berarak bawa saudara mara menuju k.e tanah perkuburan,kite bunyikan hon kuat2 tanda marah sebab menganggu perjalanan kite.Wehh!orang cina kalau berarak,panjang gila!kalau yang kaya tu...orkestra sampai 2 atau lebih group.Jalan lahan....lambat!kalau sakit perut dah boleh berak dalam kereta tau tak?
Sangat lambat...
Tapi...dalam hati kite...tak pe...itu budaya dan agama mereka...biarlah....jangan ganggu.....
Bayangkan?kalau kite phong!phong!phong!
Orang2 cina tu akan sambut cara kite tu dengan senyuman ke?atau kite akan di sesah sampai berdarah darah?
Bayangkan?
Cuba letakkan diri kite dalam situasi tu.
Patut ke?
Kite semua bukan baru hidup bersama...Dah lama!
Umo teman dah nak masuk 50thn.Merdeka dah lebih 60thn.....
Ada lagi generasi yang tak sensitif bab ni?Ada lagi generasi yang tak peka dan cuba main api.
kalau ada...
Malang bagi kite,Malaysia yang dulunya aman,akan bertukar jadi huru hara dan akan menganggu ketenteraman semua.

Agama satu isu paling sensitif.Semua bangsa tak suka nak bincangkan secara terang terangan,
Mengejek atau menganggu agama orang lain,satu kesalahan paling besar!
Jangan main2 ooo...boleh jadi gaduh!
Selagi kite tak menganggu,mengutuk agama orang lain,insyaALLAH....perpaduan akan tercapai.
Percayalah!

Balik pada kisah kat atas,teman baca juga...
Dia hon,dia tunjuk jari tengah kat jemaah yang cuba membantu.Langgar sana langgar sini...syukur tak ada yang cedera atau mati.Kalau ada...tak mustahil dia mati kena sesah dengan orang melayu.Orang kalau dah marah!tak kire siapa pasti dapat susah.
Orang melayu atau orang islam,baik belaka.Agama kami melarang buat jahat pada orang lain.Agama kami melarang dengki sama orang lain.Pendek kata...agama kami ajar yang baik2 sahaja.
Kalau kite buat juga....berdosa!ALLAH murka.

Orang melayu sangat budiman...didik anak yang baik2 sahaja.Belum pernah teman ajar anak2 benci bangsa lain.Kadang2 anak2 balik cerita macam2 kisah...
Ibu,kawan cina saya kata orang melayu bodoh.
Terkejut juga...ibubapa cina memang ajar anak2 mereka macam tu ke?Ibubapa cina tak terfikirkah kesan pada anak2.Kite bukan nak hidup bersama sehari dua....kite atau anak2 kite akan kongsi negara sampai kiamat!
Kenapalah jadi ibubapa yang jahat sangat?menanam api kebencian pada orang lain.
Teman anak 5,belum pernah teman didik anak2 benci bangsa lain.Sebagai ibu kite kena ajar atau tunjuk tauladan yang elok2 je..
Bila anak sebut keling pun!teman akan kata bukan keling,INDIA.Jangan sebut macam tu,diaorang marah tak suka dengan panggilan tu.Tak baik...ALLAH marah.
Pendek kata...jangan ejek2 kawan macam tu,berdosa..ALLAH marah.
Pendek kata...kami di didik dengan baik.Islam kami menghalang kami dari jadi orang jahat.
Jika ada pun yang jahat.....itu 100 orang dalam berjuta juta orang melayu.Itu golongan yang tak dapat pendidik islam yang baik.Jika mereka di didik dengan landasan ilmu tuhan yang baik..
InsyaALLAH....baiklah mereka kelak.

Semalam teman baca...
Jemaah kawasan tu dan pihak lelaki cina tu dah berbaik,dah mencapai kata sepakat..
Dah buka meja ..makan2 sambil peluk2,sambil bermaafan.
Mengapa secepat tu?
Ahh!orang melayu islam sememangnya baik baik belaka.Berlebihkurang dengan orang lain.Hormat dengan orang lain...
Najib Ali kutuk PM Malaysia sikit je....
Apa dah jadi kat dia?
Kena kutuk kena block dari masuk Malaysia.

Sebab tu...semua orang kena sedar.Malaysia ibarat rumahtangga kite.Semua orang kena jaga,kena tanam rasa sayang pada orang lain.Jangan rasa nak jadi tuan,kerana tuan tanah dah termaktub di sini.
Marilah kite sedar2kan diri sikit...
Marilah kite pupuk semangat muhibbah sesama sendiri.
Hormat antara satu dengan yang lain.Jangan besar kepala!kelak kite yang rugi..
Melayu ada satu sikap.....BERANI MATI SEANDAINYA KEDAULATAN DIRI,AGAMA,NEGARA DI PERMAINKAN.
Jangan main2 dengan melayu,islam ajar kami tidak terlalu merendah diri,kena sedang2 saja...dalam segala hal....
sekian...

Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

PERSIAPAN SEKOLAH

MINYAK TURUN NAIK