LEPAT PISANG

KUIH PALING MUDAH TAPI SEDAP....TAK TERHINGGA!

Tetiba teman teringat nak buat lepat pisang.Umo nak masuk 50thn,ini kali pertama teringin nak masak sendiri lepat pisang.

Teman tanya kakak,dia ajar lebih kurang...
Dek teman dah tua,sekali ajar terus masuk akal!
Mula2 lenyek pisang...semua bancuhan main agak2 je.
Lepas tu,masukkan tepung ubi 2 sudu camca teh,tepung gadung main agak2,jangan kurang nanti lembek,jangan lebih nanti keras!
Letak santan barang 4 sudu besar.jangan banyak sangat nanti.....jadi bubur!
Letak kelapa parut.Samada nak gaul atau nak jadikan inti tengah2 lepat,ikut suka hangpa lah!
Sebelum tu kelapa tu gaul sikit dengan garam ya...
Jangan lupa campakkan sikit garam,kalau tawar letak gula ya...
Teman tak tambah gula sebab air kencing dah termanis!makanya.....apa yang adalah!

Layur daun pisang...untuk apa?mudah lipat nanti.Jangan lupa lap bersih2...
takut ada tahi cicak!
Panaskan kukus....bungkus adunan tadi jadi macam lepat pisang dan kukus.
Lebih kurang 10 minit ikut kesesuaian.Kalau beratus lama le sikit,macam teman buat 15 biji je...
Makanya...10minit dah masak.

Buka dan makan..Nyum nyum...
Sekali buat dah menjadi.Lepas ni tokey lepat menangis le nak makan duit teman wehh!




Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

PERSIAPAN SEKOLAH

MINYAK TURUN NAIK