KANSER

PERKATAAN YANG MENYAKITKAN PERASAAN

Biasa teman dengar orang kata perkataan tu...
Dia kena KANSER,si polan kena KANSER LAH....
Pendek kata...minta ALLAH jauhkan dari kite semua.

Punca?
Banyak sebab...pemakanan dan keturunan.Zaman sekarang,keturunan bukan lagi penyebab...tapi banyak pada pemakanan.
Tak tahu kenapa?
walhal....kite2 makan bende yang biasa2 je...

Awal tahun ni,anak teman kena Thyroid,orang kata biasa tu...
Ramai yang kena dan okay..
Hati senang mendengarnya...Hati lapang selapangnya...
Biasa dan normal...

Pada hari sebelum operation,Xray ada tunjuk sikit bintik2 kat sekitar Thyroidnya..
Kata doktor tu...yang ni Thyroid dan yang paling kite bimbang...yang bintik2 ni mungkin sel Kanser.
Hari tu..teman cukup marah!
Teman kata...tak pasti jangan kata apa2 dulu..
Kanser bukan kudis...
Kanser satu perkataan yang sangat menakutkan tau tak Doktor?

Seminggu lepas tu...Doktor sahkan,apa yang di kata telah di kotakan..
Itulah penanda awal Kanser Thyroid..
Lutut rasa nak lembek!kaki rasa nak patah 2!...tapi teman tahan...
Dalam hati,ada 1001 macam soalan...
Ya ALLAH...kasiankan lah kami,jangan duga kami sebegini sekali.kasianlah anakku,dia baru je melangkah ke alam pekerjaan...banyak anggannya,tinggi cita2nya.
Kenapa YA ALLAH?kenapa dia?
Teman tanya pada diri,teman muhasabah pada diri...
ALLAH duga sebab ALLAH sayang kami..
Ya,,,ALLAH sayang kami...
Selalu perkataan tu keluar dari ustaz2,ALLAH sayang maka ALLAH uji kite untuk kite ingat dia...
ALLAH rindu kite ALLAH nak kite selalu sebut namanya..
Nak kata teman tak zikir,subhanALLAH!teman zikir...kalau pun tak beribu ribu kali...
100 kali sehari tu pasti...

Setiap hari doa untuknya tak putus...
YA ALLAH permudahkan urusannya,kurniakan kesihatan yang baik buatnya...
Hari hari! setiap kali teringat dia,setiap kali solat....Itulah hajat yang di sampaikan untuk TUHAN.
Teman sentiasa sangka baik kat ALLAH...
Pada teman...ALLAH sayang kami...
Ujian tu hanya sikit...hanya hujung jari je...
No Problem...kami boleh atasinya insyaALLAH dengan bantu YANG ESA.

Siang tadi...genap 5 minggu dia kena kehospital lagi..Rawatan susulan.
Dia kena test darah dan buat CT Scan lagi...semua tu untuk pastikan dia BEBAS dari Kanser.
Teman pergi ikut dia...
Teman  tunggu lama kat luar...sambil menunggu teman berFB,teman bual2 dengan sesiapa sahaja.
Hampir 2 jam,dia keluar....
Ibu dia orang tak dapat ambil darah,urat jumpa tapi darah tak ada...
Kenapa tanya teman...
Dia jawap tak tahu, benci tengok diaorang buat kerja...Sakit!4 kali cucuk tapi tak jumpa2 juga.
Kami di bawa ke bawah,jumpa Doktor yang mahir dalam bab ni...
Sementara dia ambil darah...
Teman tanya dengan petugas...boleh tak anak saya tak ada ambil keputusan Rabu ni?
Mengapa rabu?
Aah!kami ni duduk hulu,jauh dari bandar....Doktor pakar hanya maii kat tempat kami seminggu sekali je...Tu sebab keputusan tu hari rabu ni sahaja.
Petugas kata...biar kami tanya doktor dulu...
Teman tunggu dengan sabar...
10 minit kemudian...dia datang balik...Puan,Doktor kata elok dia ada....Untuk rawatan susulan.
Teman tanya kenapa?positif ke?
Petugas kata tak pasti,biar Doktor sahaja yang beritahu.
Dalam hati teman...kalau OKAY,mesti dia kata OKAY...tapi kenapa susah sangat dia nak kata OKAY Puan...,keputusan semuanya OKAY....
Kenapa susah sangat?
Teman kata kat dia..beginilah,awak anggaplah saya ni macam kakak awak..Keputusan anak saya OKAY TAK?
Dia hanya diam...Puan Tunggu keputusan rabu ni ya....
Apa maknanya tu?
Walau tak kata betul2 sahih.pembayang dah ada...
Anak teman kemungkinan besar terkena penyakit paling teman takut.
Cuma dia masih peringkat awal.....
Cuma dia masih muda belia....
Petugas tu kata lagi...sukar nak ambil darah tu pun petanda awal Puan....
Ya ALLAH....teman tak tau teman patut buat apa..fikiran kecamuk antara sedih duka dan putus asa...

Doktor minta dia datang untuk rawatan selanjutnya...
Masih tergiang giang2 di telinga..
Teman tak sabar nak jumpa Doktor rabu ni...teman nak tahu apa yang telah berlaku kat anak teman...
Dia anak baik,dia bakal peguam yang handal..
walaupun badan kecil tapi...jiwa dan semangatnya kental.
Dia seorang yang penakut,tapi bila awal2 dulu  doktor kata dia ada Kanser...hanya lelehan air mata...
Dia tak meraung kuat dia tak menjerit histeria...
Teman hanya nampak dia tenang setenangnya...
Walaupun hatinya menangis...tapi dia anak yang berpedoman...
Yang dididik tenang ketika diuji...
Teman pun sama...teman tak menangis,walaupun hati benar2 sayu...
Teman hanya fikir,tak pe...ALLAH ada untuk jaga dia..
ALLAH cuit sikit je,dah lama kami gembira, apasalahnya sesekali kite berduka pula...

Semuga urusan kami di permudahkan olehnya...
Semuga anak kami pulih seperti sediakala...
Semuga dia cepat2 kahwin!...supaya ada orang yang sentiasa jaga dia...
Teman jauh,teman tak dapat duduk di sisinya dek halangan tugasan masing2..
Bila ada suami....dia pasti akan lebih bahagia..
Tu je......
Love u my Aina Farhana...

Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

MINYAK TURUN NAIK

PERSIAPAN SEKOLAH