HAFIZ BUNUH DIRI

GANTUNG GUNA TALI SAMPAI MATI..

Siang tadi teman terrrrbaca kisah sedih ni...
Seorang kanak kanak umo 12thn mati gantung diri
Teringat 10thn yang lalu,seorang kanak2 umo yang sama mati gantung diri.
kenapa?
Teman tak pasti....
Tapi...pernah tanya ayah arwah..
Ayahnya sendiri tak tahu,yang pasti ada 2 kejadian yang mungkin buat anaknya sakit hati.
Pertama....baju sekolah tak basuh,dan si ibu berikan dia baju tahun lalu...
jawapnya badan size L baju size XS..
Dalam marah2...dia pergi juga ke sekolah.
Ke dua...songkok tak hilang dan si ibu berikan songkok siayah.kebetulan si ayah pemndu van,dek lambat,dia di tinggalkan.
Maka cutilah dia pada hari itu.
Si ibu berniaga makan di kedai berhampiran rumah.
Si ayah bawa van angkut budak2 sekolah.

Kata ayahnya...saya ralat sebab...dia gantung diri dengan tali yang saya bawa dari kampung.Tali tu orang buat ikat lembu korban.Saya kutip dan simpan dalam van.
Pada hari kejadian...dia tinggal hanya berdua dengan adiknya.Ibu ayah masih di kedai...
Ayahnya kata lagi...sebelum tu,dia siapkan baju untuk dia pakai esoknya.Dia sterika elok2...
Lepas tu dia pergi mandi.
Dalam pada mandi yang lama...Si ayah balik dan panggil dia dari luar..
Tak menyahut lama...
Si ayah pecahkan pintu bilik air.
Dia dan mati terjerut tali yang dia pasang di kayu pelantar tangki air.
Di kakinya ada baldi yang terbalik.Kemungkinan dia pijak baldi dan jatuhkan lalu tergantung dan mati.
Si ayah si ibu...lemah longlai...kaki lembek dek terkejut.

Esoknya...kecuh di sekolah..Dia sama sekolah di tempat anak2 teman...
Polis siasat punca,mungkin ada penderaan mental atau fizikal di sana.
Kesudahnya...semua orang tak pasti punca sebenar dia gantung diri.
Yang pasti hanya 2 alasan yang si ayah kata jadi punca kejadian.

Ayahnya bawa van yang sangatttt lusuh.Pintu tak rapat,bila2 je boleh terbukak.
Ibu berniaga makan di Kebayan dalam perumahan kami.
Punca?
Teman pun tak tahu...
Yang pasti...2 alasan tu keluar dari mulut ayah arwah.
Suka tak suka....terimalah alasan tu,kesempitan hidup punca kanak2 tu nekad bunuh diri.

Hafiz ada kaitan dengan menantu kawan...
Apa yang dia ceritakan dalam FB tu benar belaka.
Hafiz anak angkat,si kakak tak suka...
Setiap saat ada je salah si Hafiz.Celik mata kata caci yang dia dengar...
Dah banyak kali cuba bunuh diri .Tapi dapat di gagalkan...
Akhirnya....Hafiz berjaya mengambil nyawa sendiri.

Hukum?
Kalau ikut ilmu yang di ajar...
Dosa besar!dosa tak terampun!
kalau ikut kata ustaz....terus masuk neraka!
OMG!Hafiz...kenapa awak buat macam tu?kan ada cara penyelesaian yang lebih baik.
Hafiz takut kakak tu,tapi Hafiz tak takut ALLAH..
Hafiz marah,Hafiz benci..tapi sepatutnya Hafiz..sabar..
InsyaALLAH...ada bahagia milik Hafiz...

Kes bunuh diri bukan ni je,banyak lagi
Kenapa?
Bagi teman...media sosial memberi banyak pengetahuan.Dalam sana ada ilmu yang baik dan ada ilmu yang jahat!
Sebagai penguna...kite sendiri kena tahu apa yang elok dan tidak untuk kite.....
Sebagai penguna....ambil yang baik,yang jahat buang jauh2.
Sebagai manusia...
kite kena tahu...biar orang murka jangan ALLAH murka kat kite.

Alfatihah buat Hafiz...
Semuga ALLAH mengampunimu...

Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

MINYAK TURUN NAIK

PERSIAPAN SEKOLAH