KISAH ANAK TEMAN YANG MASUK ASRAMA

SEMUANYA SERBA TAK KENA

Rabu lepas dia call..
Ibu,ambil alif.
Teman tanya kenapa?
Dia jawap Alif MC..
Dalam keadaan terpinga pinga,teman tak soal banyak,terus kata okay!
Dalam hati,kenapa pulak dia MC,demam apa lama sangat MC yang dia dapat.

Dalam perjalanan,teman terfikir...deman ke anak aku?Lama sungguh MC tu?
Sebaik sampai dia dah menunggu,teman tanya kenapa MC?
Dia jawap MC aje le...kunci locker hilang...
Mujur teman bawa spare key,kalau tak...huru hara nak balik cari kunci lain.
Sejak masuk asrama,perangai dia pelik sikit.Serba tak kena!salah cakap salah tanya boleh buat dia marah dan berhenti bercakap.
Teman cukup sabar dengan perangai dia,pada teman asalkan dia suka ke sekolah tu,cukup memadai.Teman tak minta banyak,asalkan dia bahagia dan gembira,teman tumpang suka...
Lama juga teman menunggu,bila sampai dia beri teman MC tu,tak periksa tak apa..
Terus beri kat pak Guard,tolong beri kat ustaz,anak akak cari ustaz tak ada..
Macam  biasa Pak Guard ambil dan simpan dalam buku log depan mata.

Sepanjang jalan teman tanya...gi klinik mana?dalam otak ni terfikir macam2,klinik mana anak teman pergi?siapa yang hantar?dan yang paling penting kenapa sampai pergi klinik?sakit apa?nampak okay je....
Teman tanya ada klinik ke kat area ni?
Dia jawap ada,batu 8 sana.
Teman teringat ada sebuah klinik kerajaan otw balik rumah.
Ibu...tadi Alif jalan kaki.
Teman terkejut!suprise!jalan kaki?dari mana?kenapa?semua soalan di aju serentak!
Dia kata ibu jangan tanya sekolah tau,kesian ustaz tu,dia dah tua..mungkin dia terlupa.
Teman tak keruan,dalam hati kesiannya anakku,jalan kaki macam tak ada mak bapak!
Teman tanya Alif jalan kaki sampai mana?
Dia kata...sebelum Petron tu...
Ya ALLAH....jauhnya,hampir sebatu!
Kenapa ustaz tak datang ambil Alif?
Dia kata ustaz ada kelas..nurse kat sana dah telefon sekolah tapi ustaz tak sampai2.
Bertambah sakit hati di buatnya.Mujur anak aku tak hilang,kalau hilang....Aku akan saman Sek tu,aku akan pastikan sekolah tu TUTUP!
SubhanALLAH!jahat sungguh hati...
Masalahnya tak kena,kite bolehlah kata benda yang baik2...kalau dah kena,baru kite ada akal untuk bertindak.
Sepanjang jalan,hati dan perasaan tak keruan,ish!tak terfikir kalau anak aku kena culik dek sendikit jual organ.
Dalam hati juga...aku kata BODOHLAH CIKGU2 SEKOLAH TU!entah apa2 le...

Dia kata lagi separuh jalan ada orang tumpangkan Alif..
Teman terkedu,begitu mudah dia menumpang orang,bayangkan kalau orang tu berniat jahat?
Aduhai ustaz,kite di galakkan berusaha baru bertawakkal pada ALLAH.
Sampai hati ustaz biarkan anak saya kat klinik tu hampir 4 jam!kenapalah boleh jadi macam tu?Teruk sungguh sekolah berasaskan islam ni...
Buat malu je....
Teman tanya siapa yang tumpangkan Alif?
Dia jawap tak tahu,Alif penat,Alif naik je le....Pak Cik tu baiklah ibu,dia belanja Alif air kat kedai cikgu renang tu.
Apa yang dia cerita tergambar depan mata...
Klinik,Petron,kedai makan dan sekolah....jauhnya jarak klinik dengan sekolah hampir 2 1/2 batu.
Klinik di batu 7 1/2 sekolah di batu 10..
Sampai sekolah lebih kurang pukul 3 petang.

Ikut marah,teman memang marah!sikap tak bertanggungjawap pihak sekolah buat teman rasa tawar hati.Anak orang mungkin bukan anak dia....
Sebab tu ambil acuh tak acuh je...
kalau mati pun anak orang bukan anak dia...
kalau kena culik pun anak orang bukan anak dia....
Mungkin itu sebabnya semua ni jadi.
Sampai rumah,teman cuba tanya lagi...kenapa jalan kaki?
Dia kata....Alif penat tunggu ibu,4jam dok kat klinik..
Apa2 pun...syukur anak teman selamat.

Esoknya....teman jumpa ustaz,teman nak pesan....lain kali kalau anak saya demam atau perlu ke klinik,call je saya..saya on call..bila2 masa saya boleh datang ambil dia.
Ustaz kata undang2 asrama,kami kena hantar dan urus budak2 ni...
Teman kata ustaz,untuk saya tak mengapa,ustaz call sahaja,saya tak akan kata apa2 malahan saya cukup suka uruskan anak saya sendiri.Saya ada masa untuk dia ustaz.Saya tak bekerja,saya gembira kalau saya dapat hantar dan ambil dia walaupun pukul 1 pagi!
Ustaz jangan bimbang......saya ikhlas...

Berulang kali ustaz minta maaf....kami ada petugas sendiri,tak pasti kenapa boleh jadi macam ni...
Teman kata saya cuma takut sesuatu yang buruk ustaz,sekarang ni kan banyak kes culik dan jual organ,saya tak terfikir kalau nasib tak sebelahi dia....
Ustaz diam....maaf ulang2 kali di ucapkan...
Nasi dah jadi bubur....
Bersyukur sebab anak teman tak apa2...
Bersyukur sebab anak teman jumpa orang yang betul..
Bersyukur sebab anak teman selamat sampai ke sekolah walhal....jalanraya tu sibuk dengan kereta lori dan sebagainya.
Jalanraya tu laluan utama kenderaan ringan berat untuk ke Pelabuhan Lumut dan kawasan2 sekitarnya.
Bila ingat2 balik......
Ngilu perut bila ingat dia jalan sorang2...
Kite yang tua ni pun takut menyusur jalanraya tu...Kalau setakat naik kereta nak masuk simpang pun berjam!
Bayangkan budak lelaki umur 13thn?
kecil molek je orangnya....

Teman kata...4jam dia tunggu,dalam tempoh macam tu punya lama,ustaz fikir apa yang budak umur 13thn akan buat?Tidur?ngeteh kat kedai luar tu?
ustaz diam...tu saja yang ustaz boleh buat...
Teman pun tahu,ustaz ramai pelajar nak uruskan...
Sebab tu...tak payah rajin sangat,call nombor ibubapa dan mereka akan datang ambil anak masing2.
Senang je cerita..
Tak payah nak ikut sangat undang2..
Al Qur an je tak boleh di ubah,selebihnya boleh di anjak ikut keadaan.

Ustaz tak kata apa lagi...Teman tak mahu jadi Zed Zaidi,tak maafkan Najib Ali yang kutuk Najib.PM Malaysia tu...
Pada teman,kemaafan tu perlu cuma ralat di hati tuhan je yang tahu.
Hati tawar setawarnya...
Tapi...apa nak teman buat...sekolah dah bermula..
Kalaulah anak teman tu sekadar sekolah Tadika,pasti teman dah tukar ke sekolah lain!
Tak kuasa nak biar lama2 dia kat sekolah yang buat undang2 pandai tapi...
Habuk pun tak ada!
Cittt!

Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

MINYAK TURUN NAIK

PERSIAPAN SEKOLAH