CELOTEH ANAK

PENGALAMAN BERPISAH DENGAN IBU

Satu hari,anak teman bawa borang kebenaran untuk sertai kem Puteri Islam.
Teman awal2...reject.
Tapi...ayah dia pulak sibuk beri kelulusan.Katanya...biarlah,seronok untuk dia...
Kakak dan abang2 pun tak berapa suka dia serta program tu...
Abang kata...ada hantu..
Kakak kata...ibu ni,cikgu sekarang bukan boleh percaya sangat.
Semua tu bukan alasan permohonan di tolak,tapi buat teman...inilah kali pertama dia keluar rumah tanpa ibubapa.

Hari yang ditunggu tiba....
Awal2 dia pesan suruh teman kemaskan baju.
Teman kata..tulis list,nanti ibu lupa...
Dia pun menulis panjang lebar senarai yang patut di bawa.
Seperti biasa....roti,biskut antara bende yang wajib di bawa.
Ibu!cikgu kata jangan lupa bawa bantal buat alas kepala.Ibu!Kiteorang tido dalam khemah.Bla.bla bla...
Macam2 di pesan macam le nak tinggal sebulan!

Suami kata..seronok....sebulan tak habis cerita.Kalau tak pergi silap2 boleh bergaduh!
Kenapa pulak?tanya teman..Suami kata..yalah,kalau dah kawan2 asyik cerita bende yang sama,boleh jadi marah juga.
Teman faham....zaman budak2,zaman paling BEST!tak ingat apa2...seronok je.

Teman hantar dia.dah jadi biasa,teman akan tunggu sampai hilang bayang .Baru puashati.
Jarang teman hantar gitu2 je...Teman mesti tunggu sampai selesai.
lepas pesan2 sikit dengan cikgu...lambaian dia sayup dan makin sayup...
ALLAH pelihara anak2 ku dari keburukan,dan perdekatkan mereka kepada kebaikan.
Amiin...

Seperti anak2 yang lain....
Malam2 kami akan menyusur jalan melihat tempat kem mereka.Mengintai manalah tahu nampak kelibat mereka.
Kali ini,tempat aktiviti jauh ke dalam...kami hanya dapat melihat dalam kegelapan malam.Dengan perasaan hampa,pulanglah kami suami isteri dengan perasaan sepi...
Dia anak kecil..terbayang macam mana kalau ada orang menganggu dia,kalau ada berlaku sesuatu yang buruk,pasti dia tak mampu jaga diri.
Dia masih kecil...banyak perkara dia tak tahu...
Pendek kata...dia perlu di lindungi oleh orang dewasa.
Harap guru2 peka dan mengambil berat tentang keselamatan anak2..
Begitulah harapan kami....harap cikgu2..jaga mereka bak anak sendiri.

Petang esoknya,kami ambil dia sendiri...dari jauh nampak muka merah,dengan beg besar dari tuan badan,dengan plastik baju kotor...
Dia berjalan ke kereta.
Teman dan suami hanya memandang...
Syukur anak teman selamat..

Dia cerita macam2,pok pet  mulut mengomel..
Seronok tak?tanya teman...
Dia jawap tak,panas...kepala saya basah,bantal saya basah.!
Teman gelak je..teman kata tulah,ibu dah kata jangan pergi.Nak pergi juga kan?
Suami kata biarlah...
Ibu tahu tak?saya bangun pukul berapa?
Teman angkat bahu...entah.Pukul berapa?
Dia jawap pukul 4.30 pagi...
Teman tanya buat apa?tahajjud ke?
Dia angguk,dia sambung lagi...solat hajat.
Dalam hati...kem ni bagus tapi keselesaan tak ada...budak besar ni memang tak tahan cabaran.

Asar dah solat?tanya teman memandangkan waktu menunjukkan pukul 5.30ptg.
Dia terpinga pinga..entah,saya tak tau,sebab banyak sangat solat yang saya kena buat.
Tergelak juga..dalam hati..banyak sangat solat?solat apa le juga yang cikgu ajarkan?

Sepanjang jalan mulut asyik pok pet pok pet je...
Teman layan je...pengalaman pertama,tido diluar jagaan kami.
Ibu....panggil le lahan..
Teman toleh ke dia..apa?
Ibu tak rindu saya ke?tanya dia lahan...air mata dah tergenang di kelopak mata..
Alahai.....so sweettt....
Teman terus panggil dia...peluk dia erat2..
Rindu...ibu ayah rindu adik...semalam ibu dengan ayah pergi sekolah tu,nak tengok adik.tapi...tak nampak.jauh sangat tempat perkhemahan tu.
Teresak esak dia nangis...
Sedih pulak rasa hati....teman ingat dia suka,rupanya dia berduka.

Nak pergi lagi tak?laju dia geleng kepala..tak nak!saya tak nak pergi lagi...
Hahaha...anak bungsu ku tak tahan lasak.
Baru semalam tinggalkan ibubapa dah tobat lahom tak akan sertai mana2 aktiviti perkhemahan.
Nampak?
Anak2 zaman moden kemahiran hidup tak tinggi,kebanyakkan nak dok kat bawah ketiak mak je....
Nak mewah2,tak nak susah2 berpanas berhujan..
Salah siapa?
Jom kite fikir sama2...



Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

PERSIAPAN SEKOLAH

MINYAK TURUN NAIK