CARA ORANG MELAYU BERPANTANG

ADA 44 HARI ADA 60 HARI DAN ADA SAMPAI 100 HARI!OMG!

Citra tanya kak macam mana orang melayu berpantang?
Terus kepala berpusing mengingatkan cara teman berpantang 10thn yang lalu.Lama dahh...
Anak pertama tak berapa faham....banyak malu dari bertanya...
Seingat teman,pantang teman biasanya 44hari je.Selama tu teman bertungku lebihkurang sebulan,berpilis tak langsung!kulit alah teruk,pakai juga seminggu,lepas dahi keluar ruam,terus buang pilis.
Bengkung pakai juga....Macam2 bengkung teman cuba.Bengkung berjela ada,bengkung ikat tali ada....bengkung lilit ada...pendek kata macam2 jenis teman cuba,malangnya perut tetap buncit tak macam seniwati Saloma,nak tahu kenapa?teman tak tekun.Pagi pakai,tengahari dah terlerai...
Alasan....gatal gillla!
Caranya....sebelum ikat bengkung,kena sapu kapur di campur perahan limau.
Bayangkan?
Bila kering..gatal mengalahkan kena ulat bulu.Mengaru sampai luka2,mujur tak ada kencing manis,kalau ada...
SubhanaALLAH!boleh berlubang perut.

Tungku tak?
Bab tungku kerja suami siapkan bara.Sebelum bersalin dah stand by periuk arang berserta arang sekali.Macam nak buat BBQ.
Pukul 3 api dah nyala....berlenggas le dok atas dapur.Macam salai ikan lagaknya.Cuma kena jaga2 takut api besar tiba2 sambar kain batik...
Tak pasal2 terlantar kat hospital.
Itu cara dulu,sekarang orang dah moden,guna sauna berbagai rupa.

Tanggas tak?
Siapa kata tak tanggas..sebelum tu teman nak pastikan,Tanggas tu sama makna dengan tuam kan?Lupa dahhh...
Teman guna batu bata...mula2 panaskan batu bata atas dapo,lepas tu balut dengan kain dan tuam kat atas perut dan duduk atasnya supaya bahagian 'bunga' panas.
Ceh ceh ceh...untuk apa tak pastilah pulak.
Yang pasti selalu semua tu di buat untuk sihatkan kite kaum wanita.
kasi badan panas2 sikit tak sejuk...dingin bak salju.
Pengalaman paling bengap,beli alat tuam kat kedai jamu,lupa jenama...
Pada teman,tak payah bazirkan duit.Diaorang jual sepunjuk kain yang kononnya ada herba.Stimkan dalam periuk nasi.Tak sampai kat kite dah sejuk.harga bukannya murah.Mahal!
Kalau tak nak putus tuam,kite kena ada punjut kain paling sikit 2.
Bayangkan?
Tuam pun bermodal.Nasihat teman....guna batu bata je...

Urut tak?
Urut badan WAJIB.Teman urut....
Sebenarnya sakit urut2 ni...
Bila dia sengkak perut,macam nak terkencing.Alasan nak letakkan peranakan pada tempatnya.
Bila mak bidan tolak peranakkan ke atas,rasa macam nak bagi penyepak je!
Suami suka je...
walhal...bini macam nak pengsan!dari mengandung,beranak,kena gulai dek mak bidan...semua tu bukan satu kerja yang mudah.
Sakit sana sini tau tak wahai suami?

Masa teman beranak anak ke 5,kena lalu kaedah tingkap di sebabkan diabetes.
Nak buat pengakuan....dari pengalaman 4 terdahulu....kaedah bersalin bedah paling susah jaga..
sakit sehhhh!terbatuk rasa nak tercabut perut!
Jujur kata....bersalin normal lebih baik daripada operate bagai.
Normal 2 minggu dah kebah,operate 2 minggu masih sakit kat jahitan.
Rasa sakit tu kadang2 terasa sampai berbulan bulan..
Masa teman operate teman ada diabetes,makanya....kena jaga betul2 supaya cepat kering.

Ubat makan tak?
Wajib!ubat kasi badan panas,kasi badan sihat..
Tak kire le ubat apa,wajib makan,jangan kata tidak!
Awal 3 hari pertama...emak tumbukkan halia bara,kunyit dan lada hitam,Ambil air sahaja dan minum.
Pahit?
Tak lah...manis medu.
Tujuan untuk pulihkan bahagian dalaman kite.Manalah tau ada luka2 kecil yang kite tak nampak.Ubat ni untuk baikpulihkan luka2 tu.

Makan manjakani?
Teman pernah makan,keras buah ni...
Kalau tak silap,emak tumbuh dan letak dalam nasi panas.Tujuan untuk ketatkan mana yang dah longgar.
Ehmmm...kesitu juga hala tujunya..Semua untuk sukakan hati suami.
Pengorbanan isteri tak cukup beranak jaga anak!jaga nafsu suami pun kena juga!
wak hasil balik asal.....
Pusing2 kebaikan untuk suami juga...
Alahai...mangsa keadaan kite ni kan?

Ubat periuk minum tak?
Mau tak minum...emak teman bising kalau tak minum.Ubat periuk tu bahan2 herba,pokok2 entah apa2...rebus didihkan sampai sebati dan minum.
Rasanya?
SubhanaALLAH!mestilah pahit.Sekali minum bulu tengkok tercacak naik.
Pahit gillla!
Tujuan...untuk sihatkan badan kite yang dah peroiiii..

Citra tanya lagi...makanan macam mana akak?
Menu utama mesti ada kunyit,halia bara,lada hitam...3 bahan ni WAJIB ada...
Tak kire le nak masak apa..
Selalunya emak masakkan asam rebus ikan parang .Wajib kaler kuning dek kunyit jantan.
Minum air supaya badan tak kering.Orang tua2 larang kite minum banyak,alasan nanti saluran banyak air.
Tak payah lah percaya....minum le ikut rasa.kalau haus sila lah minum..jangan dek nak ketat,badan jadi kering kepala pening.
Kurang air akan buat kite melayang layang,dunia berpusing ligat macam gasing.
Tak payahlah takut suami lari,orang lelaki ketat macam mana sekali pun,kalau dah gatal,mereka tetap mengatal!
Jadi...tak payah ikutkan sangat kerenah mereka.
Jangan korbankan diri sendiri.Kalau dah meroyan esok lusa...mereka blah juga!

Buah2an?
Teman makan buah orange untuk elak dari sembelit.Kalau dah sembelit susah nanti...Buasir maiiiii pula.
Makanya...sebelum buasir terkeluar dari dubur...makan buah jangan tak makan.
Kalau ikut orang2 tua,semua tak boleh makan,semua tak boleh minum..
Orang dulu2,pantang kat rumah mak bapak,ada orang tolong.
Zaman sekarang,banyak yang pantang kat rumah sendiri.Jaga sendiri.
kalau kite tak sihat,macam mana kite nak jaga anak2,nak jaga rumah tangga.
Tak kan lah....44 hari rumah tak berkemas tak menyapu.

Suami?
Suami teman tak le rajin sangat.
Malas lah nak ngumpat dia,sebab dia tak biasa buat kerja rumahtangga.
Bersyukurlah,kalau dapat suami yang bijak serba serbi,bersyukur juga kalau dapat suami malas,paling tidak dia tak pijak kite.
Ada cerita isteri dalam hari kena sekel,kena tendang bagai!
Sebab tu....teman bersyukur,suami teman malas,tapi tak ganas!
Dia jenis sekali di ketuk sekali jalan...
Nak buat sendiri!tobat lahom le...
Kalau anak berak,sampai kering le jawapnya...
Alasan?
Entah!teman tak pasti....
Yang teman tahu.....membantu tapi bersuruh.Selagi tak bersuruh....pakai nampak hari pun malam..

Pernah bentan?
Pernah sekali...taktahu puncanya...
Tetiba badan seram sejuk,tekak tak berasa atee di beri susu pekat.Badan tak berpeluh atee di salai pukul 3 petang.
Yang pasti...teman terus tido dan berehat sampai sihat semula.
Seingat teman,tak pergi klinik,cuma selubung dan tido .
Orang kata....kalau tak nak bentan.Masa tido,kepala mesti tinggi.Jangan rendah dari kaki,dikhuatiri darah putih masuk otak.Entah ya entah tak....ikut je le...

Setelah 5 kali beranak,5 kali menjalani proses berpantang.Teman rasa.....elok ikut,jangan bantah.Semua tu untuk kesihatan diri sendiri.
Jangan fikir nak puaskan suami tapi fikirkan untuk diri sendiri.
Jika kite terlalu fikir benda2 macam tu,takut gila meroyan.Buatlah semua perkara berpada pada.
Teman buat semua tu kerana teman tak mahu....sakit di kemudian hari.

Fikir satu je...
Tiada orang dapat tolong kite kecuali diri kite sendiri.
Suami?
Masa kite sihat je...
Kalau kite sakit...insyaALLAH dia akan kahwin lagi.
Sahabat kata tak semua!
Teman jawap...betul tak semua...tapi kebanyakkan...begitulah.

Maknanya...berpantanglah betul2,jangan tipu2..
Kesannya....bila kite tua.Masa tu...Kite akan menyesal tak pantang betul2.
Ikutlah proses pantang tu sungguh2.44 hari sebenarnya masa untuk kite rehat.Lunjur kaki sambil tengok TV.Jangan kisahkan benda lain.
Baju nak berbasuh ke,rumah nak berkemas ke....
Yang pasti sebelum bersalin,kite kena cari orang untuk buat semua tu.Jangan kesiankan sangat suami.Dia tak sakit,badan dia tak terusik sedikit pun...
Yang parahnya kite....
Jadi....fikirlah sendiri Citra....

Oppsss lupa...keluar je anak,terus beri susu badan.Alasan tak ada susu....
Itu bukan alasan,biar anak tu mengaktifkan pundi2 susu,melalui sedutan maka kilang2 susu akan terangsang,Biasanya mak bidan akan urutkan.Kalau malu....urut le sendiri...
Bukan susah pun....
genyeh je...kiri kanan terangsang le nanti...Citraaaaaa....




Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

PERSIAPAN SEKOLAH

MINYAK TURUN NAIK