BILA KITE BUAT PERKHIDMATAN CUCI RUMAH

MAKA BERBAGAI BAGAI SUASANA RUMAH TANGGA BAKAL KITE TEMUI..

Selama ni,kite ingat rumah kite je yang bersepah,rupa2nya....dalam 30JUTA rakyat Malaysia,setengah darinya tak kemas rumah.
Yahooo.....seronoknya hidup!

Adik dan kakak ipar mencari pendapatan tambahan dengan menyediakan perkhidmatan mencuci rumah.
Dengan upah RM15 sejam,mereka pun mula mencari pelanggan.
Tak semua orang yang minta perkhidmatan tu malas,ada yang terlebih rajin,ada yang sedang2 sahaja.
tapi...15JUTA di khuatiri malas tahap tertinggi.

Pelanggan pertama....rumah besar,anak kecil2...keadaan rumah...Normal.
Pelanggan ke dua.....rumah flat,sepah?ehmm....boleh lah di ketegorikan sepah namun tak kotor.
Pelanggan ke tiga....rumah besar,sepah?SUBHANALLAH!bukan sepah,tapi pengotor!
Adik kakak sampai muntah2,makan pun tak lalu..
Pinggan mangkuk kat dalam singk melimpah ruah,kain baju periuk belangga semua tak keruan,boleh di ketegorikan bak kapal karam.

Di huni oleh seorang ibu tua,bersama anak cucu...
Teman kata...ooo patut le,orang tua mana larat nak kemas rumah!
Adik jawap anak2 dia kan ada?anak menantu semua tak kemas..kesian mak cik tu,mesti pening kepala
Teman tanya...menantu dia buat apa?
Adik jawap buat bodoh kot?
Hahaha...betul juga,kalau buat pandai mesti kena kemas rumah.

Teringat pembantu teman,dia pernah cerita perkara yang sama,rumah pelanggan berbangsa cina,sebaik masuk rumah,pembantu teman blur,buntu..tak tahu nak mula dari mana.Semua berantakkan!
Beg isi barangan runcit bersusun di sana sini,Atas meja penuh makanan dan sisi makanan serta pinggan mangkuk.Dalam singki...jangan tanyalah!
Akhirnya...pembantu teman tak pergi lagi,katanya tak sanggup.sakit kepala..

Belum tanya lagi bilik air,bilik tidur...semua tu dia tak sempat pergi,satu hari dia cuma mampu kemas bahagian bawah.Nyonya ingatkan dia untuk datang lagi...
Pembantu teman hanya angguk...
Sebenarnya dalam hati...sorry aunty,saya tak sanggup.Lepas tu,bila nampak nombor aunty,samada dia buat pekak atau buat tak tahu...yang pasti,dia tak nak berurusan langsung dengan pelanggan tu.

Kesimpulan...
Kemaslah,kite hidup hanya sekali.Dalam kehidupan sekali ni,janganlah kite bazirkan hidup dengan hidup dalam sampah.
Penat kerja,balik rumah mestilah nak rehat.
kalau rumah dah macam tempah pembuangan sampah sarap?
Mana mungkin hati nak tenang.
Silap2 kite boleh jadi kemurungan.
Belum lagi kesucian untuk beribadat,ingat...kebersihan separuh dari iman.Pengotor tu feel setan.

sahabat kata...diaorang bukan macam u,rajin sangat!diaorang asal ada tempat nak tido...semuanya okay2 je...
Ooo.boleh gitu ke?
DAMMMM!

Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

PERSIAPAN SEKOLAH

MINYAK TURUN NAIK