AYAM

HOBI BARU MEMIKAT HATI...

Teman bela 4 ekor ayam selasih.Banyak orang kata ayam ni untuk buat ubat.Teman tak faham...maksud tersirat.
Yang teman tahu...teman bela ayam untuk serikan taman sekangkang kera.
Tak ada fikir lain2....
Teman nak dengar ayam berkokok,nak dengar ayam berciak miuk.

Teman beli anak ayam dengan harga 7 ringgit seekor.
Kenapa beli anak?
Teman beli sebab nak hilang rasa takut,ayam besar kerja nya mematuk je...
Ayam kecik patukan dia tak kuat,lembut je rasanya...

Mula2 teman belajar sikit sebanyak dengan penjual ayam.Ini ayam tak boleh sejuk dan tak boleh panas sangat.
Kalau boleh bawa simpan rumah dulu..
Kalau boleh simpan dalam gebor terus!
Keh keh keh...
Ngarutkan?

Sehari dua teman simpan dalam rumah,masalahnya ayam berak tak beri salam,suka hati dia nak lepaskan najisnya itu.
lepas tu..sementara tunggu reban siap,teman guna sangkar kucing...
Berbulan juga le ayam2 tu dok berimpit.
Suami kata dah sendat sangkar tu...

Teman tempah sangkar dari Rawang,jauh berbatu batu...
Bila siap...teman terus masukkan ayam2 teman yang comel2 belaka.
Ayam tu ada 2 jantan dan 2 betina..
Pada satu hari teman dengar bunyi orang batuk tapi tersekat sekat.Teman ingat hantu ke apa ke...
Rupa2nya ayam jantan teman baru nak belajar berkokok!
Keh keh keh...kelakar betul...

Sekarang tiap2 pagi dia akan berkokok...
Kok kok kokkkkk....
Suami kata dah macam suasana kampunglah.
Seronok tengok ayam membesar,anak2 teman pelik cara ayam minum..
Teman kata aah! kalau ibu tak bela ayam,adik pun tak pernah tahu ayam minum macam mana kan?
Dia angguk...
Dia pelik ayam minum mendongak ke langit.
Satu lagi..ayam kuat makan,penjual tu kata lagi dia kuat makan lagi bagus,boleh cepat besar.Boleh jual maaaa..
hahaha..jual apanya?
4 ekor je kot?

Teman belajar serba ringkas pasal ayam...
Teman nampak ada serbuk kuning di pek kecil...
Tu apa tokey?tanya teman
Dia jawap itu vitamin,untuk kasi ayam sihat.Letak dalam air nanti dia minum.
Teman hanya mampu kata ooooo...ayam pun ada vitamin.
Teman tanya serbuk putih pula...tu apa?
Doa jawap itu ubat cacing maa...
wah!ayam pun ada ubat cacing?
Penjual tu kata mestilah!ayam pun mesti jaga kesihatan maa...
Teman tanya macam mana nak tahu ayam tu ada cacing?
Penjual tu kata najis dia ada putih2,itu tanda perut dia sudah ada cacing.
Teman hanya mampu kata oooooo....
Macam mana nak tahu yang mana satu ada cacing?
Penjual tu kata..biasa semua ada cacing,Bagi satu kali,letak dalam air dan biar ayam2 tu minum.Satu kali rawat!
Ooo..ayam pun ada macam2 vitamin.Patut le kite tak selamat makan ayam zaman laaa ni..satu badan ayam ada ubat!
Dulu2 ayam makan jagung kering.Nasi semalam tabur atas jalan.
Laa ni...dedak dah campur dengan vitamin..
Murah je...sekilo RM2.50,harga lebih kurang anak ayam juga.

Hampir 3 bulan,ayam2 tu makin besar dan cantik.
Teman tunjuk kat penjual ayam..
wah!u pandai jaga maa...ini ayam sekarang sudah jadi RM150.00...
Ini ayam pandai maa..Dia faham apa kite cakap...
Benar..
tadi teman nak guntingkan sikit rimbunan rambutnya.Penjual kata u kena trim sikit nanti bulu masuk mata boleh buta.
Teman hanya kata duduk diam2 ya..saya nak potong sikit jambul ni..
Benar..dia duduk dan teman selesaikan kerja dengan mudah.
Terkelip kelip mata dia,tengok teman...
Hahaha...kalau teman tak pelihara ayam,banyak ilmu ayam yang teman tak tahu..

Pendek kata...teman mula cuba mendekati alam..
Mengenal haiwan,mengenal tumbuhan...
Apakah itu tanda teman dah tua?
Mungkin lah...
Binatang banyak uji sabar,iman dan ketekunan..
Jika tak ada sikap di atas
Alamat nampak ayam kucing dah kena gulai awal2 lagi.
Semuga ALLAH permudahkan urusan teman...

Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

MINYAK TURUN NAIK

PERSIAPAN SEKOLAH