MANGSA ALONG

BUKAN SEMUA SUKA MEMINJAM..

Sebut ALONG,dah macam2 kisah kite baca,kite dengar..
Baru2 ni,ada kes orang kena sembelih kat taman sebelah kejiranan teman....
Dengar....
Kes ALONG.
Dengar....sikit lagi kepala terpisah dari badan.
Dengar...sikit je lagi putus leher hamba ALLAH tu.

Masuk paper...seorang lelaki mati di kelar.
Agak 2 kenapa?
Teman sebagai rakyat Malaysia cuba buat andaian...Maaf kalau salah.Ampun ya ALLAH...
Satu....zaman sekarang kecurangan dah biasa.Suami ada hubungan dengan isteri orang,Suami orang ada urusan cinta dengan teman sepejabat.
Situasi ni dah biasa...
Orang tak pelik.Paling2 kite akan kata....teruknya bini dia tu,ada pak we baru.Suami keje siang malam,dia berpeleseran.Kesian suami dia...percaya sangat!

Balik pada kes kat atas...
Semua orang tutup mulut...
Orang dah tak ada,nak di sebut nanti salah pula....
Kalau cerita elok,baiklah jadinya.Kalau benda salah?tak ke susah nanti.Orangnya dah mati.Nak jumpa kat mana le gamaknya.
Ustaz kata tanda2 ilmu sampai pada diri....menafaatkan pengetahuan dengan praktikal.
Mengumpat salah...maka elakkan...
kalau masih mengumpat,itu tandanya ilmu tak sampai ke jiwa.Masuk telinga kiri keluar telinga kanan.

Anak teman kata...
Ibu tau kenapa orang tu mati kene bunuh?
Teman hanya geleng kepala...tak tahu...
Anak teman kata kawannya kata...ada 2 sebab..satu skandal dengan isteri orang lagi satu along.Yang bunuh tu dengar2 orang India.
Teman hanya dengar....oooo...tu sebab janganlah kite kawan dengan orang jahat.kalau kite berkawan dengan orang2 macam tu,tak mustahil kite akan sama jahat macam diaorang.
Anak teman diam je...Entah faham entah tidak...semuga ALLAH pelihara dia dari keburukan dan perdekatkan dia pada kebaikan.

Hanya orang2 terdesak,pinjam duit dengan along...
kalau kite masih berakal...cubalah pinjam tempat lain.Ceti misalnya..Paling tidak dia kejar je dengan payung.Tapi belum pernah ada yang mati.
Pinjam dengan along ibarat hulur leher..
Duit bunga tiap2 bulan ambil tapi duit pokok tak habis2!
Teman pernah nampak orang bawa ATM penuh beg kocek.Bershusun shusun!
Dalam hati..siapalah punya kad tu?kesian...

Teman pernah nampak  2 lelaki datang jumpa seorang lelaki cina kat tempat teman sarapan.
lelaki tu bagi segumpal kad ATM berserta satu bende putih(macam pedang panjang).
Lelaki cina tu suruh hantar barang tu ke kereta.
Senang kata...kebanyakkan along tu orang2 berduit.Tak kiralah melayu cina atau india.
Yang pasti siapa ada duit dan tak kisah dosa pahala...
Boleh le jadi along.
Cuma harap jangan le sampai potong2 anggota badan atau bunuh orang.Berilah mereka peluang.Kalau masih tak mampu bayar...rundinglah cara lain...jangan lah sampai ambil nyawa orang.
Sahabat kata masalahnya....orang2 tu tak nak bayar hutang!tu sebab kena kerat LAPAN!
Kalau begitu...
Tak dapatlah den menolongnya!

Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

MINYAK TURUN NAIK

PERSIAPAN SEKOLAH